• Norrtös

    Gröna ägg på fiket

    Jag undrar vad som kan anses rimligt. Egentligen.
    En dag fick jag med mig sambon på ett av stans centrala fik.
    Jag hade bara en halvtimme rast, så mycket tid fanns ju inte.

    Beställde en räkbaguette. De hade ingen klar så en av de anställda skulle fixa en. Vilket gör följande ännu mer förvånande.

    När den sen anlände tio minuter senare äcklades jag snabbt av de gröna äggen. Satt och muttrade en bra stund medans jag petade bort det "oätliga". Min sambo påstod att det inte är någon fara, men hur fräscht är det på en skala?

    Är det rimligt att man får gröna ägg på sina mackor? Man betalar ju trotsallt för "ickegröna".

  • Svar på tråden Gröna ägg på fiket
  • Freiya

    var hela ägget grönt eller bara runt gulan? dom blir gröna när dom kokat lite för länge, inget konstigt med det. men det ser ju inte sådär jätteroligt ut, det håller jag med om.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Marma

    kan ägg lbi gröna? aldrig hänt mig hur länge de än legat

  • lillajag82

    äggen blir gröna då de varit kokta skalade o sen inlagda i kyl under plast
    och varför betala för "ickegröna" ägg det fattar jag inte riktigt hur du menar
    du betalar för räkmacka men ägg på (gröna eller inte) spelar inge roll i detta fall du fick din macka som du ville ha.

    sen att man kanke inte tycker det är frächt är en annan sak, men det finns inget som säger att de INTE får vara så.
    även om jag själv aldrig skulle servera det.


    ~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Norrtös

    jaja. mer precist : runt gulan.
    Nästa gång ber jag iaf om en ny.

  • Ord blind

    De kan även bli gröna om de ligger en dag i kylen. Inget konstigt med det. Du känner garanterat på lukten om det är dåligt.

  • Ord blind
    Norrtös skrev 2009-06-03 09:17:49 följande:
    jaja. mer precist : runt gulan. Nästa gång ber jag iaf om en ny.
    Hade jag varit den som tog emot reklamationen hade jag inte godkänt den. Bara så du är beredd. Det är inget fel på ägget bara för att det är grönt runt gulan. Tror du att äggen kokas a la minute? Då får du betala betydligt mer för din macka.
  • Norrtös

    Ord blind skrev 2009-06-03 09:24:09 följande:


    Hade jag varit den som tog emot reklamationen hade jag inte godkänt den. Bara så du är beredd. Det är inget fel på ägget bara för att det är grönt runt gulan. Tror du att äggen kokas a la minute? Då får du betala betydligt mer för din macka.
    okej, men då får man sluta fika mackor med ägg om det ska vara så.
    Jag kanske blir mindre nojig efter förlossningen
  • Ord blind
    Norrtös skrev 2009-06-03 09:25:48 följande:
    Ord blind skrev 2009-06-03 09:24:09 följande: okej, men då får man sluta fika mackor med ägg om det ska vara så. Jag kanske blir mindre nojig efter förlossningen
    :)
  • Ord blind
    Norrtös skrev 2009-06-03 09:25:48 följande:
    Ord blind skrev 2009-06-03 09:24:09 följande: okej, men då får man sluta fika mackor med ägg om det ska vara så. Jag kanske blir mindre nojig efter förlossningen
    Förresten, den där graviditeten den skojar med en på många sätt :) Tyvärr tar det upp till 3 år sa min BVC sköterska innan man blir av med alla hormoner... BLÄ längtar som en galning!"! :)
  • Norrtös

    Ja..känner mig mest deppig och sur just nu för att jag e hemma.
    Slutade jobba i fredags.. Bf är 22 juni..

  • Ord blind
    Norrtös skrev 2009-06-03 09:52:51 följande:
    Ja..känner mig mest deppig och sur just nu för att jag e hemma. Slutade jobba i fredags.. Bf är 22 juni..
    Segt... Hoppas att tiden går fort för dig!!
  • Kristin24

    hitta på ngt kul då...blir inte bättre än man gör det ...tiden går fortare då också.

    och ja ägg kan bli lite grön...men de är ätbara.


    Go och glad Kexchoklad
  • Enna

    Kul tråd hihi! Ägg blir grå/gröna runt gulan eftersom det faller ut någon metall, zink tror jag. Det är en helt ofarlig företeelse och ett kokt ägg kan förvaras några dagar i kylen. Ägg håller oftast mååånga dagar efter utgångsdatum också.

    Mmmm vad gott med räkmacka!!


    ~ prinsessa 04 och småprinsar 07 och 08 ~
Svar på tråden Gröna ägg på fiket