• Näbbmusen

Potträning

Jag har en son som är 22 månader som jag försöker potträna när vi är hemma.
    Han har varit jätte duktig och både kissat och bajsat på pottan förut.
    Jag får känslan av att han är redo eftersom han genast säger till och måste få blöjan bytt direkt när han har bajsat och att han börjat kissa med längre mellan rum (2-2,5 timmar kanske).

Fast nu till problemet..
    Sen vi började potträna på riktigt har jag låtit honom gå utan blöja hemma och så sitter vi på pottan med jämna mellan rum (tätare och tätare vartefter tiden sen han kissa sist går). Fast han vägrar kissa på pottan.. han kan sitta där och vara jätte nöjd men så fort han reser sig sätter han sig på huk och kissar, jag har då avbrutit honom och flyttat honom en halv meter till pottan och sagt att man kissar på pottan... väntar på att han ska fortsätta men oavsett hur länge han sitter kissar han inte förens han gått av pottan..

Han blir inte ledsen på pottan och jag skäller inte när det händer en olycka. Försöker bara förklara att man kissar på pottan. Jag brukar inte avbryta honom, har däremot gjort det när han står precis bredvid pottan.
    Kan även tillägga att han får välja mellan pottan och toaletten med samma på båda.

Jag tar gärna emot ALLA tips ni har, med tanke på värmen som kommit och att han blir storebror i augusti önskar jag att han ska bli blöjfri dagtid innan sommarn är slut...

• Svar på tråden Potträning
  • Näbbmusen

Ingen som har ett tips?

• wilhelm07

Jag håller också på med min kille på 22 mån...han är också utan blöja när vi är hemma och det går faktiskt rätt så bra.
    Vårat problem är att när han har fått för sig att han inte vill kissa,eller när vi har tjatat för många ggr så blir han jättearg och då går det inte att få honom att sitta på toaletten.
    Och sen tar det oftast bara två sek så kissar han på golvet.

Vi gör inte heller någon stor sak om det kommer på golvet,varken nr 1 eller nr 2 och avbryter inte heller om det händer en olycka.

antar att det bara är att kämpa på=)

• swala

Med min son fungerade det först när han fick kalsonger och byxor på sig. Då märkte han att det inte var så mysigt att kissa utanför toaletten/pottan. Var också noga med att berätta att man inte kissar i kalsongerna utan att det är bättre att kissa i toaletten. han fattade galoppen på 2-3 dagar och varit blöjfri sedan dess, förutom på natten som tog lite längre tid. Mest av den anledningen att jag nog varit lite bekväm där....

• Näbbmusen
    wilhelm07 skrev 2009-06-04 16:06:35 följande:
    Jag håller också på med min kille på 22 mån...han är också utan blöja när vi är hemma och det går faktiskt rätt så bra.Vårat problem är att när han har fått för sig att han inte vill kissa,eller när vi har tjatat för många ggr så blir han jättearg och då går det inte att få honom att sitta på toaletten.Och sen tar det oftast bara två sek så kissar han på golvet.Vi gör inte heller någon stor sak om det kommer på golvet,varken nr 1 eller nr 2 och avbryter inte heller om det händer en olycka.antar att det bara är att kämpa på=)
    Ja.. det blir en hel del tid spenderad inne på toaletten, fast det är det värt i slutändan!
    Här kom det i pottan för en stund sen, blev jätte glad och klappade händerna och fick vara stor och spola och tvätta händerna alldelles själv!! :D
    swala skrev 2009-06-04 16:11:11 följande:
    Med min son fungerade det först när han fick kalsonger och byxor på sig. Då märkte han att det inte var så mysigt att kissa utanför toaletten/pottan. Var också noga med att berätta att man inte kissar i kalsongerna utan att det är bättre att kissa i toaletten. han fattade galoppen på 2-3 dagar och varit blöjfri sedan dess, förutom på natten som tog lite längre tid. Mest av den anledningen att jag nog varit lite bekväm där....
    Ja jag har märkt att springer han naken blir det ingen reaktion om det kommer på golvet annat än att han säger till, men har han kalsonger så blir det blött och han går bredbent in på toaletten :D Hoppas på framsteg snart!!!!!
  • Näbbmusen

Är också jätte noga med att säga att man kissar på pottan och vi kollar efter varje gång han suttit om det kommit något och så fort det hänt en olycka så springer vi till pottan!
    Hoppas det går lika snabbt här som för er!!
    Jag känner ingen panik med nattblöjan heller.. det kommer med tiden!

• Liten blir stor

Det var samma sak med dottern. Vi fortsatte bara att låta henne gå utan blöja hemma och till slut en dag så sa ropa hon att hon var kissnödig. Först då tog vi bort blöjan helt. Vi tog med oss en massa ombyten och sen körde vi på. Tog bara några veckor så var hon helt torr på dagen. Nu händer de nån olycka ibland när hon är på dagis där hon lättare "glömmer bort" att hon behöver gå på toa.
    Jag har nog inget direkt tips mer än att ni fortsätter som ni gör så kommer han säga till tids nog.

• Näbbmusen
    Liten blir stor skrev 2009-06-04 16:58:32 följande:
    Det var samma sak med dottern. Vi fortsatte bara att låta henne gå utan blöja hemma och till slut en dag så sa ropa hon att hon var kissnödig. Först då tog vi bort blöjan helt. Vi tog med oss en massa ombyten och sen körde vi på. Tog bara några veckor så var hon helt torr på dagen. Nu händer de nån olycka ibland när hon är på dagis där hon lättare "glömmer bort" att hon behöver gå på toa. Jag har nog inget direkt tips mer än att ni fortsätter som ni gör så kommer han säga till tids nog.
    Vad kul att höra! Då kanske vi har samma tur här hemma!! Ibland känns det som att han inte är redo och att det kommer ta flera månader.. men han är hemma med mig på dagarna så vi har en hel del tid att öva, Jag ska INTE ge mig!!
  • Näbbmusen

Får jag föresten fråga hur ni har löst "soff problemet" under träningstiden? Jag funderar på att lägga ett sängvätarskydd under tyget för att skydda dynan, hur har ni gjort?

• Näbbmusen

Min son är världens duktigaste!! han sa till att han behövde gå på pottan!!!!!!
    *Världens stoltaste mamma*

• Lill Bästis

Germmig gärna in i denna tråd för tips, våran ottr är 23 månader och tar av sig blöjan hela tiden (sen ett par månader tillbaka) men då hon fick en lillasyster i feb så har vi inte agt ner tid på att träna då vi tänkte att det kn ge bakslag.

men nu är vi redo otill o med i morse så tog hon av den spran in på toan med bok och en stunde senare då jag satt o ammade lillasyster kom hon ut o visade stolt upp en potta md kiss. Gissa vilken stolt mamma o dotter!!

sitter ni kvar när de sitter på pottan?
    pratar ni om det eller?

• Näbbmusen

Lill Bästis skrev 2009-06-05 20:47:48 följande:

Germmig gärna in i denna tråd för tips, våran ottr är 23 månader och tar av sig blöjan hela tiden (sen ett par månader tillbaka) men då hon fick en lillasyster i feb så har vi inte agt ner tid på att träna då vi tänkte att det kn ge bakslag.men nu är vi redo otill o med i morse så tog hon av den spran in på toan med bok och en stunde senare då jag satt o ammade lillasyster kom hon ut o visade stolt upp en potta md kiss. Gissa vilken stolt mamma o dotter!!sitter ni kvar när de sitter på pottan?pratar ni om det eller?
    Vilken duktig dotter du har! hon verkar ju mer äm redo för att bli blöjfri!

Ja jag sitter med honom och läser en bok eller så medans han sitter på pottan, mest
    för att han ska få sällskap. Men har det hänt en olycka så tar jag hand om den först medans han sitter själv.

Igår gjorde vi två framsteg!! Man kunde se hur stolt han blev över sig själv :D
  • lycklig skorpion
    Sa han till att han behövde kissa eller bajsa innan ni provade med att ta av blöjan?
    Kissade han ner sig ofta de första dagarna eller tog ni honom till toaletten en gâng i halvtimmen för att se om det kom nât?
    Min son kissar pâ toaletten ett par gânger om dagen, i samband med blöjbyte. Men säger aldrig till självmant. Dessutom vill han absolut inte ibland när jag frâgar honom. Jag provade en dag att ta av blöjan men han kissade pâ sig typ en gâng i halvtimmen. Kalsongerna tog slut rätt snabbt... Och det blev mycket kiss att torka upp pâ golvet...Sâ jag trodde att han inte var redo. Ska jag försöka igen??
  • nahna87

Jag lånar tråden lite TS, om de e okej.

Min dotter e två år nu, å vill inte ha blöja. Vi har haft pottan "framme" ganska länge nu, ett halvår eller så. Men hon blev jätte hård i magen nu under våren å vågade inte va utan blöjan längre.
    Nu har hon iaf blivit bättre i magen, och iom det velat sluta med blöja. Men hon varken kissar eller bajsar på toaletten eller pottan. Hur ska man göra då? Hon kan hålla sig i sex timmar å gå på pottan, men "vågar/vill" inte kissa. Då blir vi tvungna att sätta på blöja å då kan hon kissa.
    Vi stressar henne inte eller så, utan hon kommer å säger att hon är både kiss och bajs nödig, vilket hon gjort enda sen vi tog fram pottan. Men hur får vi henne att faktiskt GÖRA nåt på pottan/toan?
    Har försökt leta efter nån tråd där nån har liknande problem men inte hittat nån...
    Ska man bara fortsätta att vänta tills det faktiskt kommer nåt..?

• Bloomie

Har en son som är 2 år och vi är sugna på att försöka bli av med blöjan nu i sommar. Han vill dock inte alls sitta på pottan. Eller, han kan sitta på pottan med kläder/blöja på men absolut inte naken. Köpte en sits till toaletten men inte heller den vill han sitta på.

Han springer ofta in till toaletten och står bredvid och säger kiss kiss (vet inte om han verkligen kissar då) och han kan säga till att det är bajs i blöjan. Han verkar dock inte ha problem med att gå runt med bajs i blöjan ett tag.

Har ni några bra tips på hur vi får honom att vilja sitta på pottan?

• lycklig skorpion
    Bloomie skrev 2009-06-18 08:58:12 följande:
    Har en son som är 2 år och vi är sugna på att försöka bli av med blöjan nu i sommar. Han vill dock inte alls sitta på pottan. Eller, han kan sitta på pottan med kläder/blöja på men absolut inte naken. Köpte en sits till toaletten men inte heller den vill han sitta på. Han springer ofta in till toaletten och står bredvid och säger kiss kiss (vet inte om han verkligen kissar då) och han kan säga till att det är bajs i blöjan. Han verkar dock inte ha problem med att gå runt med bajs i blöjan ett tag. Har ni några bra tips på hur vi får honom att vilja sitta på pottan?
    Min son ville inte heller sitta pâ pottan. Vi köpte tvâ pottor och en sits till toan. Sen kom vi pâ att han ville sitta precis som vi. Sâ vi fâr stâ och hâlla i honom medan han kissar! Lite jobbigt men för det mesta kommer det kiss snabbt, eller sâ kommer det inget alls. Tyvärr sâ kissar han bara ett par gânger om dan. Vill inte kissa när jag frâgar honom.
  • mogirl

Hej TS...

Vi har exakt likadan problem här hemma...Min dotter är 18 månader men förstår allt och vi förstår henne. Nu vet jag inte om jag ska fortsätta med potträning då hon reagerade likadant som din son, men det verkar att det gäller att inte ge sig....Jag sätter en blöja på henne när hon ska sova, vilket hon fortfarande gör 2 ggr/dag, och undrar om det är kanske ngt som förvirrar henne oxå....vet inte...hon ska bli storasyrra i november oxå och då vill jag gärna få det avklarat innan....

• Näbbmusen
    mogirl skrev 2009-06-19 12:50:18 följande:
    Hej TS...Vi har exakt likadan problem här hemma...Min dotter är 18 månader men förstår allt och vi förstår henne. Nu vet jag inte om jag ska fortsätta med potträning då hon reagerade likadant som din son, men det verkar att det gäller att inte ge sig....Jag sätter en blöja på henne när hon ska sova, vilket hon fortfarande gör 2 ggr/dag, och undrar om det är kanske ngt som förvirrar henne oxå....vet inte...hon ska bli storasyrra i november oxå och då vill jag gärna få det avklarat innan....
    Det gick över ganska snabbt när vi körde stenhårt på potträningen, han sa till och gick på pottan. Men så fort vi varit borta över dan och använt blöja så blir det lite som att börja om från början. Men vi fortsätter kämpa på här hemma, tycker ni ska göra det med :D
    Som sagt mycket beröm och förklaringar och framför allt tålamod.. att dom kissar bredvid och inte i pottan måste ju vara att tecken på att dom faktiskt kan hålla sig!
    Min son har faktiskt varit ganska duktigt med att säga till om pottan direkt när han vaknar och till och med på natten. Vi har haft någon torr natt!! Men jag vet faktiskt inte om det kan vara middagsluren med blöja som försvårar det för din dotter..

Lycka till i alla fall!! Skönt att höra att det finns fler med samma problem!
Svar på tråden Potträning