• Krikiz

    Decemberbebisar i Uppsala - del 14

    Äntligen......

    ......är den här, den FJORTONDE delen av denna fantastiska och underbara tråd!!!!!!

    Utan FL och vår kära tråd, hur skulle vi egentligen ha överlevt väntan på det magiska "plusset", med vilka skulle vi ha delat glädjen över att äntligen ha "plussat", ältat gravidtecken med och stöttats av när magarna så sakteliga växte och växte och växte och........ja ni fattar För att inte tala om den väntan vi alla gick omkring med när någon av oss närmade sig det magiska BF-datumet - för visst var det lite som om vi alla vankade omkring som ett extra gäng "blivande fäder"

    Nåja, det var ju ett tag sedan nu......är nästan lite skrämmande hur snabbt tiden går. Våra små bäbisar är faktiskt stora barn nu som - på gott och ont - har insett den fria viljan. Självklart har de i och med denna fantastiska upptäckt insett att det också finns 1001 bra sätt att göra motstånd på när de inte får som de vill. Någon har sagt att trotsiga barn är trygga barn - en klen tröst dock när man står mitt uppe i kaoset och tyst svär lite över att lillen/lillan sätter mamma och pappas tålamod på prov - gång på gång på gång...

    MEN självklart är de också de mest fantasktiska små varelser som springer runt på två ben. Det går ju inte en dag utan att åtminstone jag fascineras över hur mycket framsteg en liten 2,5-åring faktiskt kan göra på en dag - för att då inte tala om hur mycket de hinner lära sig under en vecka!
    Att få snusa på en sovvarm liten nacke, kramas av små solbruna barnarmar eller att få en stor dreggelblöt puss av någon som säger "-Mamma, jag äckar dej!" - finns det något bättre här i livet???

    Ser verkligen fram emot en solig, varm och mysig sommar (för det finns väl inte några andra sorters somrar - eller?). Har redan nu börjat öva lilleman på att hantera fiskespöt och tillsammans klura på var det bästa stället att hitta metmask finns.

    PS// Kan också tipsa om Xylocainsalva som finns receptfritt på Apoteket - väldigt bra mot myggbett, stickor i fingrarna och små skrubbsår på armar och ben // DS

    Önskar er alla en riktigt underbart solig, varm och badfylld sommar - och jag hoppas verkligen att ni inte har alltför fulltecknat i kalendrarna, så att vi fortfarande har chans att träffas hela gänget!!!

    Och precis som alltid kommer de gamla trådarna här nedan......


    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m9270607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m14071204.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m16216343.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m19295826-152....
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22597855-1.ht...
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m25572437.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m28403614.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m31423329.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m34151390.html

    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m39330283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m42089654.html

    Födda i november
    16 - Maja - Börnen (bf -2)
    18 - Elias - Happy mum (bf -2)
    24 - Johan - Mirakel2 (bf -10)
    25 - Freja - Petraplutt (bf -20)
    29 - William - Lindis1981 (bf -9)

    Födda i december
    ? - Amelie - Jojjo81
    2 - Lukas - Friggan (bf -6)
    3 - Saga - Indra78 (bf +2)
    6 - Mira - Silek (bf -6)
    7 - Isak - Hhoppas (bf -20)
    11 - Marcus - Cissi76 (bf +9)
    14 - Alice - Fnatte (bf -2)
    19 - Oliver - Grodiz (bf +6)
    25 - Isabella - Tekla Maräng (bf +15)
    25 - VilhelmDrömhus (bf -21)
    31 - Leon - Krikiz (bf +7)

    Födda i januari
    6 - Klara - Sara 100 (bf +2)
    6 - Hilma - Countryfreak (bf -19)
    7 - Kajsa-Lotta - Plantago (bf +4)
    11 - Gabriel - Anezka (bf +7)
    12 - Linnéa - Januari07 (bf +7)
    13 - David - Fialotta2 (bf -4)
    17 - Alva - Arwen74 (bf +4)

     

    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m36780772.htmlwww.familjeliv.se/Forum-2-18/m11372984.html


    Nosce te ipsum.
  • Svar på tråden Decemberbebisar i Uppsala - del 14
  • Indra78

    Instämmer med föregående talare!

    En jobbig dag idag utan att jag vet varför. Saga vaknade närmare 4.30 och när vi sedan skulle gå upp efter att ha slumrat i vår säng så var hon jättearg och ledsen hela morgonen. Sedan hade jag en batalj med en elev och den historien orkar jag inte ens berätta. Situationen i min klass liknar ingenting...

    En helt annan fråga: Hur har det gått när ni bytt från spjälsäng till stor säng? Och jag vill bara höra solskenshistorier!

  • lindis1981

    Tack för nya tråden Krikiz

    Indra, vi bytte till "vanlig" säng redan när W fyllde 1 år. Det var inga problem alls, han sov mycket bättre när han fick lite mer yta att snurra runt på. Först hade han en resårmadrass som var 120 cm bred (!) som vi tog av benen på så att det skulle vara nära till golvet om han ramlade ur... Han har dock bara ramlat ur ca 3 gånger och då fortsatt sova eftersom han hamnat på fårskinnet nedanför När vi flyttade till hus i oktober köpte vi en juniorsäng på Ikea, en vit med får på. Han sover jättebra i den (även om han fortfarande kommer in till oss på morgonkvisten). Vi ligger bredvid honom och läser på kvällen och sedan smyger vi ut när han somnat. Vi har som mål nu att han ska kunna somna ensam utan att vi ligger bredvid honom, men vi tar det i etapper. För oss var det enbart en positiv upplevelse att byta bort spjälsängen! Lycka till!

    Vilket trist väder det är ute! Det var så underbart med sol helgen som var, W badade i poolen så det stod härliga till. Hoppas på lika fint väder nu i helgen, jag ska tävlingsdebutera ponnyn som jag rider och då vill jag inte ha regn...

  • Indra78

    Lindis: Tack för sänghistorien! Lycka till med ponnyn! Jag funderar på att bli medryttare på en nordsvensk travare, så tråkigt att inte rida på hela sommaren när ridskolan är stängd.

  • grodiz

    Tack för tråden Krikiz! Hoppas ni kommer trivas i stugan. Hur stor är den förresten?

    Byte från spjälsäng??? Vad är en spjälsäng för något?? (För nya i tråden så kan jag förklara att O's spjälsäng mest användes som förvaringsplats tills den såldes till Countryfreak's andra barn.)
    Vi har haft O's barnsäng nere i källaren sen vi hade visningar. Den kommer upp i hans nya rum när vi flyttar om två veckor. Han ser mkt fram emot att få ett eget rum.
    När han hade sin säng i vårat sovrum så gick det riktigt bra.

    Lindis: Lycka till på tävlingen, var är det någonstans?

    På lördag rider jag min sista lektion på Akademistallet, känns lite sorgligt för min ridgrupp är så otroligt trevlig. Halva nöjet med ridningen är att sitta och fika efteråt och prata om allt mellan himmel och jord.

  • Krikiz

    Hmm, såg ju att det blev lite oordning i trådstarten - dagens teknik är ju inte alltid att lita på

    Har börjat komma på plats så smått i huset nu och jag stormtrivs verkligen! Såhär långt känns det definitivt som att jag har tagit rätt beslut - även om P inte håller med  Å andra sidan kan jag ju inte bo kvar hemma och fortsätta gå omkring och må dåligt - det tjänar ju ingen av oss på i långa loppet. Som det är nu kan vi ju fortfarande prata och resonera kring det hela, men hade jag inte tagit steget hade vi garanterat börjat tjafsa när som helst. Hoppas dock på att det hela löser sig på bästa möjliga sätt, oavsett vad utgången blir så småningom......

    Huset är på lite mer än 100 kvm - har inte fått någon exakt siffra. Spelar heller ingen roll egentligen, det är mer än tillräckligt med plats för mig - och Leon såklart. Har också en alldeles lagom trädgård med rabatter, träd, buskar, kryddodling, rabarber och ett ordentligt uthus med carport - vad mer kan man behöva? Leon har dessutom en liten sandlåda och gungställning, samt att det finns lekstuga på hyresvärdens tomt - och sedan ligger ju dagiset på samma gård, så där finns det ju gungor m.m.
    Kommer att lägga in klippning av gräsmattan som ett moment i träningen inför Tjejmilen - får satsa på att slå hastighetsrekord varje gång jag klipper så kanske jag inte behöver nöta så mycket asfalt under löparskorna 

    Lindis: Lycka till i helgen!!! Kommer alldeles säkert att gå jättebra för er
    Själv skall jag upp till Delsbo på bröllop för en av mina bästa vänner! Skall bli så roligt med lite festligheter efter den mindre roliga period som varit.

    Indra: Självklart skall du bli medryttare - finns väl inget bättre sätt att rensa skallen på än att få tillbringa några timmar på hästryggen eller lite kroppsarbete i stallet

    Grodiz: Så spännande med flytt. Har ni börjat packa redan? Det vore jätteroligt om vi kunde komma ner och hälsa på i sommar - är så nyfiken på hur ni får det där nere och inte minst är jag nyfiken på att se hur stor O har blivit...

    Vad säger ni om storträffen då? Skall vi göra en hederlig lista.......var ju läääänge sedan vi hade en sådan här i tråden!


    SOMMARTRÄFF

    Sön 28/6: Krikiz

    Lör 4/7: Krikiz

    Sön 5/7: Krikiz

    Mån 6/7: Krikiz

    Tis 7/7: Krikiz

    Ons 8/7: Krikiz

    Tors 9/7: Krikiz


    Nosce te ipsum.
  • Jag är den bästa mamman dom har

    Vad säger ni om storträffen då? Skall vi göra en hederlig lista.......var ju läääänge sedan vi hade en sådan här i tråden!


    SOMMARTRÄFF

    Sön 28/6: Krikiz

    Lör 4/7: Krikiz, DBMDH

    Sön 5/7: Krikiz, DBMDH

    Mån 6/7: Krikiz, DBMDH

    Tis 7/7: Krikiz, DBMDH

    Ons 8/7: Krikiz, DBMDH

    Tors 9/7: Krikiz, DBMDH


    021229, 040817, 070111, planerad BF 100112 malinsgraviditet.blogg.se
  • jojjo81

    Vilken smart grej! :D

    Sön 28/6: Krikiz, Jojjo

    Lör 4/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo

    Sön 5/7: Krikiz, DBMDH

    Mån 6/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo

    Tis 7/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo

    Ons 8/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo

    Tors 9/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo

  • Plantago

    Krikiz: Tack för tråden och fina ord i trådstarten! Kul att du trivs i byn! Det var när du skrev att du skulle flytta till en stuga jag blev fundersam om jag visste vart det var. Det där är ju ett relativt stort hus... Men hoppas att du boar in dig och att det inte känns tomt när du inte har Leon där.

    Indra: Vi har tagit hem underredet till våra gamla Kulan-sängar. Jag växte upp med att sova på bara underredet, som är en lådsats att ha under själva sängarna. Vi funderar på att göra en budgetvariant och återanvända den. Fördelen är att det inte blir så högt att krypa upp i själv för Kajsa-Lotta.

    Vi har ju tänkt vänta att prata så mycket om bebisen med Kajsa-Lotta. För henne är det jättelång tid innan han kommer. Vi köpte dock några vänners syskonvagn i helgen. När hon glatt hoppade upp i den tyckte vi att vi kanske måste säga något om vem som ska sitta bredvid. Vi frågade henne... "Saga!" svarade hon! Kanske en lillebror sa vi, men det gick nog inte riktigt hem. Det var näsatn som att det var självklart eller inte för när jag har nämnt det igen för att testa så säger hon, nej, till att jag har en bebis i magen...

    Trevlig nationaldag till er alla!!!

    Sön 28/6: Krikiz, Jojjo

    Lör 4/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago

    Sön 5/7: Krikiz, DBMDH, plantago

    Mån 6/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago

    Tis 7/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago

    Ons 8/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo

    Tors 9/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago

  • Indra78

    Plantago: Ni får döpa lillebror till Saga, det är OK för oss! Roligt att flickorna pratar så mycket om varandra!

    Sön 28/6: Krikiz, Jojjo, Indra

    Lör 4/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago, Indra

    Sön 5/7: Krikiz, DBMDH, plantago, Indra

    Mån 6/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago, Indra

    Tis 7/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago, Indra

    Ons 8/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, Indra

    Tors 9/7: Krikiz, DBMDH, Jojjo, plantago, Indra

Svar på tråden Decemberbebisar i Uppsala - del 14