• Angeli­cccca
    Äldre 9 Jun 19:15
    3050 visningar
    10 svar
    10
    3050

    Motivera barn till skolarbete, är detta ett bra sätt?

    Ny hemsida i Canada och USA (och som tydligen kommer till Sverige inom kort) där det finns utbildningsspel för barn, t.ex. matte och geografi. Barnen spelar spel och när de klarar ett spel får de poäng som de tillslut kan växla in mot premier som t.ex. leksaker och dvd:s. Poängen kommer från pengar som har laddats in på barnets spelkonto av föräldrarna, morföräldrarna m.fl.

    Min son (som är halvamerikan) vill jättegärna att vi startar ett konto och min man förstår inte varför jag tvekar, men jag ka ändå inte riktigt bestämma mig..!


    Länk: www.smartycard.com

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Motivera barn till skolarbete, är detta ett bra sätt?
  • Angeli­cccca
    Äldre 9 Jun 20:42
    #3

    Danitrass: Precis så säger min man! :)

    Och ju mer jag tänker på det, desto mer förlikas jag med tanken.. Först tänkte jag att det är fel att motivera med leksaker m.m., men å andra sidan får ju vi föräldrar lön för vårt jobb så det kanske bara är bra att barnen i tidig ålder får lära sig att man måste "arbeta" för att få pengar (poäng i detta fall!) som man sen kan spendera!


    Har släktingar i USA som använder sig av tjänsten och som numera istället för månadspeng sätter in dubbla beloppet på barnens konton, vilket uppskattas väldigt av barnen :)

    Kanske får bli ett konto till sonen trots allt..!

  • Angeli­cccca
    Äldre 10 Jun 08:22
    #7

    Men ofta är det ju det som är problemet med utbildningsspel..att barnen inte tycker att det är lika roliga som att t.ex. chatta eller spela kriggspel..(grr).. iaf inte min son!

    En annan sak som verkar bra med tjänsten är att vi föräldrar får ett konto där vi kan ställa in vilken inlärningsnivå barnet är på, se statistik över hur barnet utvecklas och inte minst hur lång tid barnet har spenderat på att spela spele! För mig skulle det i alla fall ge en trygghet om jag visste vad min son gjorde på nätet alla timmar som han sitter där...

    Men jag var också tveksam till leksakerna först..men då sa min man: "Ja, men det är ju samma sak som när du säger att han ska få en glass om han är snäll i affären" = belöning efter prestation.. Men jag förstår dig!

  • Angeli­cccca
    Äldre 10 Jun 11:58
    #9

    Enligt mina släkingar kommer det komma hit om några månader, så håll ut :)

    Hur mycket tycker du/ni vore rimligt att sätta in varje månad/halvår/år?!

Svar på tråden Motivera barn till skolarbete, är detta ett bra sätt?