• Micke5­4
    Äldre 11 Jun 07:30
    31057 visningar
    10 svar
    10
    31057

    Värde av skog??!!

    Utan skog på marken är väl schablonvärdet 2500:-/hektar. Det kan ju såklart variera beroende på vad marken kan användas till.
    Det är alltså inte värt så mycket utan ex antal skogskubik på. Så äger du marken och funderar på att sälja skulle jag råda dig att plantera skog och vänta då värdet lär öka rejält.

  • Micke5­4
    Äldre 11 Jun 10:47
    #5

    Nä 2500:- per hektar priset med skog på marken ligger i runda slänger på 25-40000:- per hektar, beroende på skogskubik och vart i landet det är. En bekant till mig köpte nyss en gård med 18 hektar skog som var värderat till 500000 det ger väl ett pris på runt 27000:- per hektar. Så det kan vara en bra affär att köpa, plantera vänta och sen sälja. Priset kan ju såklart variera som jag tidigare skrev. Köpte jag en gård med mark skulle jag aldrig sälja av skogen den bara ökar ju i värde och gör gården mera attraktiv.

  • Micke5­4
    Äldre 11 Jun 11:32
    #9

    Du har bästa skogspriset i Sverige i småland åtminstone.

    Men nu börjar priserna alltså mattas av - och Annika Winqvist menar att det är en naturlig utveckling eftersom priserna idag är rekordhöga. Allra högst är de just här i Småland och södra Sverige. Här kostar en kubikmeter skog 444 kronor jämfört med 274 kronor i norrland.

Svar på tråden Värde av skog??!!