• Snova
    Äldre 10 Jun 21:53
    10573 visningar
    12 svar
    12
    10573

    Knopparna på orkidéerna bara vissnar...

    Vad göra? Sänker ned dem i vattenbad 1-2 ggr per vecka. Först bara en men när de började vissna tänkte jag att de var mer törstiga...

  • Svar på tråden Knopparna på orkidéerna bara vissnar...
  • Äldre 10 Jun 21:56
    #1

    Jag sänker ner dem i vatten + orkidenäring var tredje till fjärde vecka och de blommar så fint Dina kanske får för mkt vatten?

  • Äldre 10 Jun 21:57
    #2

    Har det kommit nya knoppar eller har du köpt dem nyss med småknoppar på? Oftast så brukar dem vissna o ramla av om man precis köpt dem, jag har fått rådet att köpa med stora knoppar på gränsen till at blomma ut. Då bludar den klara sig. Om du fått knopparna hemma så vet ja faktist inte, kanske någon annan kan svara på det då.

  • Snova
    Äldre 10 Jun 22:00
    #3

    emme 86 skrev 2009-06-10 21:57:27 följande:


    Har det kommit nya knoppar eller har du köpt dem nyss med småknoppar på? Oftast så brukar dem vissna o ramla av om man precis köpt dem, jag har fått rådet att köpa med stora knoppar på gränsen till at blomma ut. Då bludar den klara sig. Om du fått knopparna hemma så vet ja faktist inte, kanske någon annan kan svara på det då.
    Det var knoppar i blandade storlekar men få som var riktigt stora/när att slå ut.

    Ska jag hålla ut och vattna typ varannan vecka helt enkelt?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 10 Jun 22:01
    #4

    Mina orkideer får en skvätt vatten en gång i månaden - dom har blommat konstant i 7 år. Dom är också bara omplanterade en gång.

    Sen pillar jag aldrig med mina orkideer, dom får sköta sig själva. Stänglar, blommor, blad - rörs bara om jag måste pga att något vissnat tex.

    Jag skulle tro att din orkide får för mycket vatten. Dom vill gärna torka ut ordentligt mellan vattningarna.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 10 Jun 22:02
    #5
    Snova skrev 2009-06-10 22:00:11 följande:
    emme 86 skrev 2009-06-10 21:57:27 följande:
    Det var knoppar i blandade storlekar men få som var riktigt stora/när att slå ut.Ska jag hålla ut och vattna typ varannan vecka helt enkelt?
    Ja, vattna varannan vecka så kommer det nog nya knoppar snart, det har det gjort på mina iaf. Lycka till!
  • Snova
    Äldre 10 Jun 22:03
    #6

    Tack! Knopparna började dock vissna kort efter att jag köpte dem, tror inte ens jag hade hunnit vattna än.

    Är det skillnad på att köpa billiga på IKEA och dyrare i blomaffärer typ?

  • Äldre 10 Jun 22:04
    #7
    Snova skrev 2009-06-10 22:03:03 följande:
    Tack! Knopparna började dock vissna kort efter att jag köpte dem, tror inte ens jag hade hunnit vattna än. Är det skillnad på att köpa billiga på IKEA och dyrare i blomaffärer typ?
    Ja, det är stooor skillnad.
  • Penapö­na
    Äldre 10 Jun 22:05
    #8

    Tror också de får för mycket vatten. Jag vattnar mina kanske typ varannan vecka typ en liten skvätt vatten, kanske en msk eller nåt sånt. De har blommat konstant i flera år, börjar faktiskt tröttna på dem.
    Prova också att byta fönstret de står i, kanske får de för mycket eller för lite sol? De ska inte ha stark sol men ljust.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 10 Jun 22:06
    #9
    Snova skrev 2009-06-10 22:03:03 följande:
    Tack! Knopparna började dock vissna kort efter att jag köpte dem, tror inte ens jag hade hunnit vattna än.Är det skillnad på att köpa billiga på IKEA och dyrare i blomaffärer typ?
    dom som säljs på IKEA och stormarknader och vanliga butiker är oftast så hårt drivna att dom inte orkar funka som dom borde göra..

    Satsa en hundralapp extra och köp hos en riktig odlare eller i en blomsteraffär.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Snova
    Äldre 10 Jun 22:06
    #10

    De står inne i ett rum, våra fönster är dragiga och det ska de ju inte gilla... Dessutom är de från IKEA.

    Suck, känns som det inte blir ett enda rätt!

  • Äldre 10 Jun 22:08
    #11
    Snova skrev 2009-06-10 22:03:03 följande:
    Tack! Knopparna började dock vissna kort efter att jag köpte dem, tror inte ens jag hade hunnit vattna än.Är det skillnad på att köpa billiga på IKEA och dyrare i blomaffärer typ?
    Jag tror inte det är någon större skillnad. Jag har köpt både på Willys o blomsteraffär o tycker inte det är någon skillnad faktist. Men om du ska köpa igen så köp med stora knoppar, alt helt utblommade.
  • Charlo­tta74
    Äldre 10 Jun 22:17
    #12

    Jag vattna mina en gång i månaden, men bara en liten skvätt.
    Å de är så fina=)

Svar på tråden Knopparna på orkidéerna bara vissnar...