• Äldre 11 Jun 13:54
    35560 visningar
    165 svar
    165
    35560

    Vad är det för fel på idiot-ungar som slår andra barn?

    Alltså, våld förekommer inom alla åldersgrupper. Så att det förekommer även bland barn är väl inte konstigt egentligen?

  • Äldre 11 Jun 13:56
    #7

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 13:55:08 följande:


    Ehhh, okej. Så att det förekommer i alla åldergrupper gör det normalt och okej eller vad menar du?
    Helt normalt skulle jag faktiskt säg att det är, men därmed inte sagt att det är okej.

    Jag slogs med när jag var liten, i vår skola var det normalt (Alltså inte enbart jag som slogs), men det var såklart inte okej.
  • Äldre 11 Jun 14:00
    #11

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 13:57:16 följande:


    En vuxen som misshandlar en annan vuxen är inte normal. En 15-åring som misshandlar en 13 åring är inte normal. En 2-åring som nyper en 1-åring är normal.När förmågan att känna empati finns så är det inte längre normalt att skada andra.
    Oj vad många empatilösa människor det finns då må jag säga... Nej men ärligt talat, en fullt utvecklad empatiförmåga har man inte förrän i 20-årsåldern enligt nya forskningsrön, så det är fullkomligt "normalt" att barn och andra slåss, beroende på situation. Det är inget onormalt, alltså det är vanligt förekommande.

    Men det jag menar, är att det INTE är ett okej beteende och därför bör vuxna ingripa omgående då de ser/hör att våld förekommer.
  • Äldre 11 Jun 15:01
    #15

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 14:20:01 följande:


    Min 4-åring har haft sin empatiska förmåga länge och det tror jag inte är en särskillt ovanligt.Den som inte har en fullt utveckad förmåga när de är 20 får det nog aldrig. Länka gärna till den fosrkningen.
    Alltså, det är och var en väldigt omdiskuterad forskning för nåt år sedan, att hjärnan inte är färdigutvecklad så tidigt som man tidigare trodde. Därför är vidare inte alltid den empatiska förmågan färdigutvecklad innan man är 20 rent generellt.

    En 4-åring är absolut inte färdigutvecklad i sina empatiska förmågor, heller inte en individ som går i 6:an. Hjärnan fortsätter växa och därmed de olika egenskaperna/färdigheterna.
  • Äldre 11 Jun 15:34
    #23

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 15:19:41 följande:


    Skrev jag färdigutvecklad??Hjärnan utvecklas genom hela livet och olika förmågor styrs av olika delar i hjärnan. Men empati ska man definitivt kunna känna när man är 5-6 år om utvecklingen är som den ska.Vill ha en länk för det där stämmer inte.
    Vad stämmer inte? På vilken basis dementerar du det jag skriver? Jag har inga länkar, för jag har inte läst mig till det på internet. Jag fick ta del av denna information angående forskningen i skolan, samt fick vi se en dokumentär i psykologi och utveckling av olika färdigheter/ förmågor.
    Jag skriver inte att alla 20-åringar saknar empati, jag skriver att man rent generellt inte är färdigutvecklad i sina empatiska förmågor förrän man är runt 20 år.

    Empati kan innebära mycket, om man är född med empati är det många som tvistar om. Oftast handlar det om inlärd empati, att man får reda på att man ska må dåligt om man slår någon annan för att den andre känner sig ledsen då denne blir slagen etc..

    Äsch, nu ska jag gå iallafall, ska hämta min oerhört dumma idiotunge på dagis som inte är ett dugg färdigutvecklad, då han kan slåss med andra barn i olika former av konflikter.
  • Äldre 11 Jun 19:12
    #71

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 16:37:14 följande:


    Du försöker genom dina inlägg rättfärdiga ditt barns beteende alltså?Nu vet jag inte vilken ålder han är i men är han 5-6-7 så är det verkligen inte okej att försöka lösa en konflikt med slag.Ännu mindre okej är det att ge sig på de som inte vågar slå tillbaka eller försvara sig vilket denna tråd handlar om.
    ¨

    Jag försöker inte rättfärdiga någons beteende, varför skulle jag? Jag har hela tiden skrivit att det INTE är ett okej beteende att slåss och att man då som vuxen SKALL ingripa. Men det är inte onormalt nånstans att vare sig barn eller vuxna slåss, därmed inte sagt eller skrivet att det är okej. Det är två heeeelt skillda saker.
    Men är det ovanligt förekommande att folk slåss i allmänhet menar du?
  • Äldre 11 Jun 19:20
    #74

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 19:17:55 följande:


    Ja, jag blev verkligen arg men ångrar djupt att jag inte frågade lillkillen hur det var. Han smålog nervöst och så allmänt skärrad ut.
    Varför ingrep du inte innan det utvecklades till en sådan allvarlig situation undrar då jag? Varför står man och observerar en misshandel ända tills det håller på att gå till överdrift? Varför inte ingripa tidigare så att offret slipper få slag å sparkar mot huvudet?
  • Äldre 11 Jun 19:21
    #75

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 19:19:15 följande:


    Ja det är rätt ovanligt om inga droger eller alkohol förekommer. Eller bor du där det är vardag?
    Fast nej, där har du faktiskt fel. Våld är otroligt vanligt förekommande i alla dess former, men kanske då inte på öppen gata mitt på ljusa dagen.
  • Äldre 11 Jun 19:31
    #79

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 19:28:36 följande:


    Jag såg händelsen från långt håll, gick närmare och närmare och när jag såg vad han höll på med klart och tydligt så gick jag fram dit.Jag stod still och observerade i kanske 15 sekunder för jag var osäker om jag verkligen så det jag såg.Överdrift hade det gått till långt innan jag såg dem.
    Fast i ett annat inlägg skriver du att du stod länge och observerade själva händelsen? Är 15 sekunder länge för dig?

    Varför inte bara hojta till så att ungarna hade slutat slåss liksom? ja ja.. Skitsamma nu.

    Vad händer nu då? Vad gjorde du efter du brutit slagsmålet?
  • Äldre 11 Jun 19:42
    #82

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 19:30:15 följande:


    Eh, nej det är verkligen inte otroligt vanligt. Iallfall inte där vi bor och även om det vore det så skulle jag aldrig tycka annorlunda än vad jag tycker nu.
    Jag har ju gång på gång skrivit att våld inte är okej. Men du skriver ju hela tiden att det är onormalt med våld, vilket det INTE är då det är vanligt förekommande. Onormalt är nåt som inte är normalt, våld är normalt och vanligt förekommande bland alla levande arter och djur och inget konstigt egentligen, men det tillhör inte normerna att uppföra sig på detta sätt i Sverige och därmed inte accepteptabelt att slåss. Det är jag helt med på, men det är inget onormalt beteende och människor måste inte vara idioter eller dumma i huvudet för att de slåss.

    Själv var jag ofta i slagsmål då jag var liten, det var inget "fel" på mig, jag var inte tappad bakom en vagn. Inte heller de jag slogs med...?
    Jag vet hur många som helst som varit i slagsmål som inte är idioter eller empatilösa människor för det.

    Man kan inte göra ett bindestreck däremellan, slåss=empatilösa jävla idiotsnorungar. Det bara är så.

    Än en gång vill jag förtydliga att jag anser det INTE vara okej att ta till våld om situation inte kräver det!
  • Äldre 11 Jun 19:44
    #83

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 19:39:34 följande:


    Ringde skolan och informerade om händelsen såklrt.. Jag hojtade till långt innan men ungjäveln var för upptagen för att lägga märke till mig.
    Var de inne på skolgården alltså? Inga lärare i närheten? Inga andra barn som ingrep?

    Hade det varit jag så hade jag burit in båda två till rektorn och lämnat min redogörelse minst sagt och förklarat för vederbörande att det INTE är okej att bete sig på detta sätt! Det är vårt ansvar som vuxna människor att ingripa, ja rent fysiskt i de tillfällen där det kan anses som nödvändigt.

    Jag hoppas vidare att du stannade hos den lilla killen som blivit så brutalt misshandlad tills ambulans kom, samt hans föräldrar...`?
  • Äldre 11 Jun 21:22
    #87

    Eller så är ungen helt normal som hamnade i en fajt? Ja ja, alltid ska man börja spekulera i om barn blir misshandlade hemma, lever i missförhållande, blir utnyttjade, har diagnoser hit och dit. Bara för att de ger en annan kille stryk?

    Ja, nu har jag inte läst bloggen och vet inte vad som utlöste bråket, eller vad som hände före, under tiden eller efter...

  • Äldre 11 Jun 22:00
    #90

    Jag får ännu mindre förståelse då jag läser bloggen, eftersom det inte påvisar en rejäl misshandel i vad bloggskribenten skriver...?
    De sa att de brottades, den icke "tjocka" killen protesterade inte...?

    Visst ska man reagera och agera då man misstänker att våld förekommer, men varför stannar man inte kvar på plats tills lärare eller andra kan komma att ingripa då man just bevittnat en rejäl och allvarlig misshandel?

    Låter mest förvirrat..

    Barn leker rejält hårdhänta lekar idag och de kan lätt uppfattas som misshandel, jag försvarar det inte, men tror man sig just ha bevittnat en allvarlig misshandel, så lämnar man väl inte platsen eller?? Jag blir förvirrad..

  • Äldre 11 Jun 22:57
    #95

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 22:55:28 följande:


    Det är en enorm skillnad att slåss på lika villkor mot att en är stor och 3 år äldre och den andre är liten och inte ens gör motstånd när han blir slagen. Att du inte ser den skillnaden är ledsamt.
    Eeeehm va? Att jag inte ser skillnad på vadå sa du? Vad du skriver i bloggen är ju inte att lillkillen blir brutalt misshandlad av tjockisen eller vad de var du kallade honom för? Du skrev att han drog honom lite i armen och slog lite å så, eller nåt?
    Låter inte som brutal misshandel likt den du beskrivit lite pö om pö här.
    Men var den så allvarlig, så förstår jag inte hur du kunde bara gå därifrån?
  • Äldre 11 Jun 23:05
    #97

    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 23:00:45 följande:


    Jo man lämnar platsen om man inte har möjlighet att stanna kvar. Jag hade verkligen inte möjlighet att gå in med barnen och lägga mer tid på det som hände, hade jag haft det så hade jag ju självklart gjort det.Han sa att de brottades ja men jag lovar det så verkligen inte ut som brottning, då han slog, sparkade och dunkade ner gungbrädan mot den mindre killen.
    Du var tämligen väldigt säker i vad du såg tidigare, men låter mer osäker nu?

    "Det såg verkligen inte ut som brottning /.../" Det är ju din tolkning av hela scenariot. Men hur är det egentligen då? ÄR det en brutal misshandel av två stora tjocka killar mot en liten liten försvarslös kille? Eller var det en brutalare form av lek de sysslade med? Kan du verkligen avgöra detta med vad du såg?

    Jag menar, det är bra att vuxna ingriper då dessa lekar förekommer, då de är obehagliga och kan åsamka personskador, men att dra det till att det föreligger grova misshandlar till mobbing och att det skulle röra sig om familjetrauman (missbruk, misshandel i hemmet) till att dra upp tänkbara diagnoser...??

    Ingen annan som hör hur det låter?

    Jag förespråkar INGA som helst former av våld, men man får vara liiiite försiktig i vad man uttrycker om vad man kanske tror sig veta skulle kunna eventuellt kunnat tolka till en grov misshandel och därmed anse sig ha rätten att kasta glåpord på dessa barn....
Svar på tråden Vad är det för fel på idiot-ungar som slår andra barn?