• Franny­fine
    Äldre 11 Jun 23:09
    33337 visningar
    23 svar
    23
    33337

    Hur blir man krokimodell?

    Vet du hur man krokimodell? Vet du vem man kan ta kontakt med för att bli det?
    Vad finns det för krav etc?
    Bomba med mig svar gärna för det går inte att googla och få några svar på detta..

    Inga moralpredikningar tack.. Dom är icke nödvändiga.

    Tack på förhand för alla bra svar jag säkert kommer att få!

  • Svar på tråden Hur blir man krokimodell?
  • astala­casta
    Äldre 11 Jun 23:29
    #11

    Ta kontakt med de olika studieförbunden där du bor, de brukar ha krokikurser.

    Krav finns det inga särskilda, men på många kurser så försöker de variera modeller så att deltagarna får skissa olika kroppsformer. När jag stod modell på den tiden jag var yngre och smalare så sa flera av deltagarna till mig att det hade varit bra om jag hade lite mer hull, för det är roligare att teckna kurvor.

    Så ett krav är kanske att man inte är så känslig för kommentarer om sin kropp. Jag fick tex höra att jag i olika positiner såg ut som en kanelbulle, en korkskruv och ett skåp. Jag tyckte bara att det var kul, men man ska nog fatta att många som tecknar bara tittar på formen och inte tänker på en som en person under själva krokipasset utan som en sak som de tecknar av.

    Ett annat krav är att man är bra på att stå/sitta/ligga stilla. På de avancerade kurserna tecknar de ofta väldigt snabbt, men för nybörjare måste man stå stilla lite längre, och det är inte alla ställningar som är behagliga att hålla i flera minuter.

    Det är inte särskilt lätt att försörja sig som krokimodell, men det är ett bra helg- eller kvällsjobb om man tex pluggar.

  • astala­casta
    Äldre 11 Jun 23:29
    #12

    Ta kontakt med de olika studieförbunden där du bor, de brukar ha krokikurser.

    Krav finns det inga särskilda, men på många kurser så försöker de variera modeller så att deltagarna får skissa olika kroppsformer. När jag stod modell på den tiden jag var yngre och smalare så sa flera av deltagarna till mig att det hade varit bra om jag hade lite mer hull, för det är roligare att teckna kurvor.

    Så ett krav är kanske att man inte är så känslig för kommentarer om sin kropp. Jag fick tex höra att jag i olika positiner såg ut som en kanelbulle, en korkskruv och ett skåp. Jag tyckte bara att det var kul, men man ska nog fatta att många som tecknar bara tittar på formen och inte tänker på en som en person under själva krokipasset utan som en sak som de tecknar av.

    Ett annat krav är att man är bra på att stå/sitta/ligga stilla. På de avancerade kurserna tecknar de ofta väldigt snabbt, men för nybörjare måste man stå stilla lite längre, och det är inte alla ställningar som är behagliga att hålla i flera minuter.

    Det är inte särskilt lätt att försörja sig som krokimodell, men det är ett bra helg- eller kvällsjobb om man tex pluggar.

  • Franny­fine
    Äldre 11 Jun 23:44
    #13

    Jag bockar och tackar! Studieförbunden är ju ett bra ställe att börja på.. Tanken är faktiskt att dryga ut en inkomst under högskolestudier och öka på sitt CV

  • Annany­m
    Äldre 14 Jun 21:37
    #14

    En fråga bara. Varför skulle din fråga leda till moralpredikningar?

  • Airlee
    Äldre 14 Jun 21:39
    #15

    Åh, det är jätteroligt att vara krokimodell! Har gjort det två gånger som inhoppare i en väns kurs och det var pirrigt men kändes så himla bra efteråt.

  • Viewso­nic
    Äldre 14 Jun 21:40
    #16
    Annanym skrev 2009-06-14 21:37:16 följande:
    En fråga bara. Varför skulle din fråga leda till moralpredikningar?
    Undrar också!
  • Airlee
    Äldre 14 Jun 21:41
    #17
    Viewsonic skrev 2009-06-14 21:40:13 följande:
    Undrar också!
    Det här är FL, du ska se att det i något hörn sitter nån och tycker att det i princip är samma sak som att prostituera sig.
  • Viewso­nic
    Äldre 14 Jun 21:42
    #18
    Airlee skrev 2009-06-14 21:41:12 följande:
    Det här är FL, du ska se att det i något hörn sitter nån och tycker att det i princip är samma sak som att prostituera sig.
    Ha ha bergis!
  • Ofir1
    Äldre 14 Jun 21:43
    #19

    På karlstad universitet gick de uppenbarligen via arbetsförmedlingen. Jag har inte ställt upp själv, men min sambo gick en sån kurs och fick sin gamla klasskompis från högstadiet som modell. Hon hade sökt på via ams.

  • Äldre 27 Jul 10:46
    #20

    Hejsan, jag har varit krokimodell (folkhögskola, ungefär 1,5 termin) och jag hittade det jobbet på AMV.se...

    Men de andra länkarna och tipsen du har fått är nog också prima.


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Franny­fine
    Äldre 28 Jul 01:11
    #21

    Haha det är väl klart att en sån här fråga skulle leda till moralpredikningar? ;.) det är ju som någon ovan skrev familjeliv för 17.. Sen kan jag också berätta för er som varit här att jag inte ens frågar faktiskt fö min egen räkning utan åt en ung man i min närhet som inte känner sig bekväm med att fråga någon själv för HAN är rädd att bli fried.. Det ni.. hihi.. så alla är inte fromma so lamm här inne inte. Men tack för alla bra tips!!

  • Äldre 31 Mar 17:30
    #22

    Hur kan jag bli en krokimodell .

  • Äldre 31 Mar 21:15
    #23
    Hong: .... du kan ju börja med att läsa igenom svaren i tråden...
Svar på tråden Hur blir man krokimodell?