• Thalis
    Äldre 12 Jun 13:00
    7032 visningar
    28 svar
    28
    7032

    Firande av nyblivna svenska medborgare?

    I augusti blir det 2 år sedan vi kom hem, och inte har vi fått en sådan inbjudan.


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Äldre 12 Jun 19:25
    #14
    Jola skrev 2009-06-12 19:14:39 följande:
    Nej vi har inte fått någon inbjudan och det gör mig sur. Så här i efterhand vet jag att alla som blivit svenska medborgare i år har blivit firade i vår kommun och alla barn fick gå upp på scenen och ta emot en nalle plus att alla fick varsit "diplom" av något slag. Jag bara undrar varför vi inte fick någon inbjudan och jag ska maila till kommunen och fråga.
    Det visste jag inte!
    Nu blir även jag sur!! Fast det kanske är nytt för i år? Vi skulle ha fått inbjudan redan förra året.....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Äldre 13 Jun 20:51
    #20
    allfrida skrev 2009-06-13 20:03:12 följande:
    Bara fråga här... Jag kollade igenom mina adoptionspapper från 70-talet och det är riktigt kul. Speciellt då man följer er som adopterar idag och ser hur olikt det är :) MEN i alla fall.... jag fann ett dokument om dubbelt medborgarskap då jag var dubbel medborgare i 1 år men sen fick man inte ha det så. Kan man nu för tiden ha dubbelt medborgarskap för adoptivbarnen som kommer nu? Inte vet jag varför man vill ha det men jag blev lite nyf om lagen ändrats med åren.
    Min dotter har dubbel medborgarskap, och kan få ett tredje om vi nu skulle vilja det...
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Äldre 15 Jun 11:28
    #25
    prickig skrev 2009-06-15 11:26:32 följande:
    Nu har jag inte adopterat men däremot har jag en man som nyligen blivit svensk medborgare.Han blev svensk medborgare i början av januari 2008 och vi väntade oss nog en inbjudan till firandet av svenska medborgare förra året. Någon sådan kom inte och jag funderade inte så mycket på det - jag hade läst om firandet i hemkommunen några år tidigare men sen inte hört något om det så jag funderade på om de kanske lagt ner det eller nåt sånt. Med tanke på att det nu gått 1½ år blev jag rejält förvånad när han nu i år fick inbjudan till firande, men jag antar att egentligen är det väl logiskt. De samlar väl ihop alla nya från 2008 - att det sen i hans fall hade känts mer aktuellt förra året är väl en annan sak.Med andra ord, kan det möjligen vara så att detär "fel" år..? Kan era barn bli inbjudna nästa år? Försöker bara hitta möjliga förklaringar...
    Kan vara så för vissa,men vi har varit hemma i snart 2 år.....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Äldre 15 Jun 11:45
    #28
    Jola skrev 2009-06-12 19:14:39 följande:
    Nej vi har inte fått någon inbjudan och det gör mig sur. Så här i efterhand vet jag att alla som blivit svenska medborgare i år har blivit firade i vår kommun och alla barn fick gå upp på scenen och ta emot en nalle plus att alla fick varsit "diplom" av något slag. Jag bara undrar varför vi inte fick någon inbjudan och jag ska maila till kommunen och fråga.
    prickig skrev 2009-06-15 11:41:29 följande:
    Vet du om din kommun har något sådant firande (inte alla kommuner har det)? För om de har det så tycker jag verkligen att ni borde ha blivit inbjudna.Vi bor i Göteborg och jag vet med andra ord att de firar här men jag vet som sagt var inte om det även inbegriper adoptivbarn... Det känns kanske inte aktuellt för er längre men jag tycker att du kan ju ta kontakt med din kommun och fråga varför de inte bjuder in adoptivbarn till sitt firande. Då får de ju åtminstone motivera sitt beslut och kanske kan de få dem på andra tankar inför nästa år...
    Jag bor i samma kommun som Jola.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Firande av nyblivna svenska medborgare?