• Tjockepoffa

Doppresent!

Kom på att jag ska på flera dop. Skulle behöva lite förslag på vad man ska ge. Jag vill inte köpa en massa onödiga silverprylar som sedan ställs undan.

• Svar på tråden Doppresent!
  • Zocute

Gympadojor? Dom är ju såååå söta.
    Jag köpte ett par Panther och färgade dem i guld. Gissa om man blev poppis?!

Har fått höra det flera år efteråt. Om det är en tjej, färga dem silver och köp nå söta skosnören i glitter eller nåt.....

Om du gillar att pyssla vill säga.

Hm.....annars en pedagogisk, fin bok?

• Gisela

Är det flickor så är det alltid populärt med halsband och armband. Har två flickor som är 8 och 10 år och nu har dom börjat använda sina silversmycke som dom fick när dom döptes. Håller med dig om att sparbössor och liknande ställs bara undan.

• Tossan79

Portvin eller whiskeyflaska som får lagras tills barnet är i lämplig "förstå-sig-på" ålder! Eller ett träd? Eller aktier? Eller börja samla ngt åt barnet, som du fortsätter med varje födelsedag, typ pärlor till ett halsband, silverbestick, kristallglas, dyrt porslin osv? Eller skänk en summa i barnets namn till röda korset eller rädda barnen?

• coffee

Ett fondspararkonto eller en premieobligation eller nåt sånt. Låter tråkigt men det är baske mig bra mycket mer användbart och uppskattat i längden tror jag.

Vid ett dop gjorde jag ett album till barnet från dopdagen. Ett minne som föräldrarna kan låna så länge... Jag köpte ett stort lite lyxigare album som jag monterade in bilderna i.

• Lilla C

spargris, tavla, gossedjur, presentgrejer från DUKA/Cervera, sagobok, smycken... jag fick nog fler böcker än smycken när jag själv döptes och nu i efterhand hade ju flera smycken inte varit dumt lycka till

• HelenS

Det finns fina set där man kan göra barnet hand eller fotavtryck i gips eller lera.

Fina böcker brukar vi också ge bort, tex tant brun... Eva Dahlgren har gjort fina barnböcker.

Lycka till!

• Nevyn

BRIS-boken eller ett "faddersyskon" med hjälp av SOS Barnbyar tex kanske?

Vi funderar på att ge en Astrid Lindgrenbok eller Elsa Beskow-bok nu till dopet och sedan en ny varje jul och födelsedag. Så har barnet alla dem sen. De är så fina och kanske inget man ser till att samla ihop själv som förälder.

• snake

Hej!

Skulle också tipsa om Astrid Lindgren- böcker.
    Det har kommit en relativt ny utgåva, med röda ryggar. Försäljaren talade om för mig att alla andra utgåvor ska försvinna, så ska det bara finnas de med "röda ryggar" kvar. Kan ju vara kul att samla ihop till sin egen lilla uppsats av böcker, och får man sedan syskon så kan han/hon ju få de andra böckerna så kompleterar man varandra.

• Upptagen

om du bor i närheten av sthlm så kika in på Bear Factory. Där får man välja ut en nalle eller annat gosedjur (finns allt möjligt) och bestämma hur mycket stoppning man vill ha i den, kanske spela in ett meddelande som sys in i nallen, och så får man också stoppa in ett litet tyghjärta i den. Man döper nallen och den får en födelseattest också! Hur gulligt som helst. Dessutom finns det MASSOR av kläder och tillbehör som man kan köpa till. Min syster köpte en sån nalle till min dotter, och den har en röd pyjamas på sig med vita kanintofflor! Lite kul sen är ju att man kan köpa fler kläder till nallen så att barnet kan byta kläder på den sen när barnet är äldre.

• Nevyn

Min skattkammare-bvöckerna är fina med. De skulle jag vilja ha själv, vi fick dem i julklapp jag och min äldsta lillebror när vi var jättesmå och det var länge våra favoritböcker.

Nostalgitrippade faktiskt med dem sist jag var hemma hos mamma =)

• Lilla C

var på dop idag: speldosa, babyns första år som album, regnskog, sagobok, smycken....

• ceha

Kanske en växt/fruktträd (om de har trädgård förstås), så blir det barnets eget träd och får se den växa i takt med barnet.

• JsN

Skippa stjärnan! Eller betala iaf ingen annan för att göra certifikatet! Det blir precis lika giltligt (ogiltligt?) om man själv gör ett vackert certifikat!

Det går inte att officiellt döpa stjärnor eller köpa tomt på månen. Däremot finns det människor som tjänar pengar på att många gärna skulle vilja äga en måtomt eller ha namngett en stjärna!

Jag fick ett tips om en exlibris, det tycker jag är en jättebra ide!

Svar på tråden Doppresent!