Inlägg från: strandsnäcka |Visa alla inlägg
  • strandsnäcka

    En fråga ang inskolning

    Hej och Hopp skrev 2009-06-14 22:27:08 följande:


    Det kan skilja sig åt hur man arbetar på olika förskolor. Där jag arbetar så är vi väldigt måna att barnen får en nära relation med "sin" fröken men även att de ska bara trygga med de andra. Vi tänker inte alls så att det är viktigt att de inte knyter an till en om den skulle vara borta utan istället - det är viktigt att små barn har en anknytningsperson på förskolan där de ändå tillbringar ganska mycket tid. Det fungerar alldeles utmärkt. barnen kommer väldigt nära sin fröken och vi lär känna dem lite mer på djupet men vi ser till att de andra på avdelningen också är trygga personer för barnen. Men strömningarna i förskolevärlden går verkligen åt andra hållet - att aktiviteter är viktigare än relationer till exempel. Vi känner oss ofta som motvalls hos oss som anser att relationerna är vårt viktigaste redskap - när vi har goda relationer till barnen - då fungerar alla aktiviteter och allt lärande som barnen ska ta in som en dans...
    Blir glad när jag läser det du skrivit. Det verkar vara en väldigt sund inställning.

    Har hört att det inte ingår någon utbildning i adoptivbarns särskilda behov i förskollärarutbildningen. Stämmer det? I så fall känns det som det är upp till adoptivföräldrarna att komma med information/litteratur om detta. Men hur ska man kunna göra det utan att det känns som om man skriver personalen på näsan?
Svar på tråden En fråga ang inskolning