1 miljon i skuld, noll tillgångar! Kört?
Är snart 40 år och har i alla tider haft strul till och från med ekonomin.
Alltid levt över mina tillgångar, men på grund av lyckliga omständigheter och bananskal som fört mig vidare har jag ndå klarat mig och gjort rätt för mig.
Hade det fattigt fram tills det att jag var runt 25 år och hade redan då tagit på mig lite för mycket lån och krediter. Hur jävla dum kunde jag vara? Hur jävla dum kunde kredit- och långivare vara som om dom ens kollat mina utgifter och inkomster förstås inte lånat mig något.
I vilket fall, när jag var där runt 25, så kom jag in i IT-branschen och tjänade ganska bra med pengar så skulderna jag då hade gick lätt att betala, men tyvärr blev utrymmet för nya kreditgivare också större.
Dumfan som jag är, lockades jag av att ta nya lån och krediter.
För 4-5 år sedan började trots en hög lön situationen bli ohållbar. Jag fick rekommendationen att samla mina lån hos 1-2 långivare med bättre ränta.
Sagt och gjort och en enorm lättnad. Ekonomin var åter i balans.
Sedan för ungefär ett år sedan blev jag av med jobbet inom IT och har inte haft en chans att ta mig tillbaka. Jobbar idag inom en helt annan bransch, men också med en snudd på halverad lön.
Situationen är därmed nu att jag sitter med totalt lite mer än 1 miljon i skulder, inga tillgångar. Bara att betala skulderna kostar 15 000:- i månaden. Inga problem när jag hade ett välbetalt jobb, men idag med en inkomst efter skatt på 18 000:- är detta förstås ohållbart.
Har ju inte ens kvar till hyran efter att alla skulder är betalda.
Jag inser förstås hur jävla pantad i huvudet jag varit.
Likaså skulle jag kunna slå mig själv i huvudet med en hammare när jag sista året lånat pengar för att kunna betala andra skulder. Ett jävla ekorrhjul, men har känts som enda utvägen, om än kortsiktig, för att ens kunna betala alla månadens utgifter.
Nu är ju frågan om det är helt kört för mig?
Jag är förstås i det läget nu att jag inte skulle få en krona till i lån någonstans, tack och lov.
Jag har hittills inte missat en räkning, men beror mycket på att jag lånat för att betala andra lån.
Totala skulder: 1 miljon
Tillgångar: 1 styck bil värd 30 000:-
Totala utgifter per månad (jäkligt snålt räknat): 24 000:-
Inkomst per månad: Ca 18 000:-
Förbannad på mig själv i första hand.
Passar samtidigt på att idiiotförklara all kreditgivare som i jakt på utlång och inkomstränta inte ens lägger 5 sekunder på att göra en vettig kreditbedömning i många fall.
Att reda ut detta på helt egen hand tror jag inte längre på.
Därför har jag kontaktat kommunen skuldrådgivare, möte nästa vecka.
Just nu är det kaos i huvudet.
1. Ska jag ansöka och hoppas på skuldsanering.
2. Ska jag kontakta alla lån- och kreditgivare och berätta läget och hoppas på att dom skriver ner skulderna eller skiver dom på typ 230 år?