• septbebis

Överdosera järn?

Var hos min BM idag och mitt blodvärde låg på 101. Har hittills ätit 1 Niferex/dag men nu ska jag ta 2 om dagen. PLUS 10 ml Blutsaft. Finns det risk för överdosering tror ni eller ska jag skippa Blutsaften? (glömde fråga BM om det).

• Svar på tråden Överdosera järn?
  • Maddissen85

hehe, den järn som är överflödig kommer ut på ett naturligt sätt.. Jag tror tom det står på niferex paketet..

Så du behöver inte vara orolig!

Kram

• Lilja84

jag har alltid undrat om det där .. när det står på förpackningen . om du tror att du överdoserat så kontakta läkare ..
    Först å främst .. hur kan man överdosera ..om man ska äta 1 om dagen tex .. då vet man ju om det .. det är väl inte så att man "råkar" ta 100 tabletter på samma gång?
    Sen undrar jag hur man överhuvud taget kan överdosera med järn .. och vad händer då utifall man lyckas med det .. börjar man rosta?

• listo

I princip så tar kroppen inte upp mer järn än vad som behövs, men under graviditeten kan det vara direkt skadligt att få för högt blodvärde.

I ditt fall är det ingen fara eftersom du har så väldigt lågt blodvärde som det är, men det finns studier som visat att ett Hb högre än 146 hos gravida kvinnor, medför ökad risk för blodproppar i moderkakan.

En del kvinnor har naturligt högt Hb, och för de allra flesta sjunker Hb under andra halvan av graviditeten, men det är alltså främst för de gravida som har högt Hb under hela tiden som riskerna är störst. Därför ska man inte äta järntillskott om man är gravid och har ett "normalt" Hb (d.v.s. över ca 120).

• lata kocken Johanna

har du lågt järnvärde så är det ingen risk att överdosera på såpass små mängder som det handlar om i tabletterna

sen tar kroppen alltid upp järn bättre i mat - och ffa om måltiden innehåller minst 50g kött = köttfaktorn

och kroppen tar upp hemjärn (= bundet i hemgrupp som i blod och kött) mycket lättare än icke hemjärn = lösa järnjoner som i grönsaker, niferex, blutsaft etc)

att stoppa i sej flera tabletter samtidigt ger inget proportionerligt ökat upptag (ökar en aning men inte alls mycket) utan intaget bör spridas ut över dagen

och järnrik mat/tabletter ska man aldrig ta tillsammans med eller inom två timmar före eller efter intag av kalcium, te eller kaffe

direkt överdosering (vilket är i princip omöjligt om man inte stoppar i sej hela burken) kan ha en toxisk effekt

ett för högt HB (över 146) kan däremot öka risken för blodproppar i moderkakan - och de graviditeterna bör kontrolleras noga och följas som riskgrav.

• lillith

Jag ställde den frågan till barnmorskan idag faktiskt - har på eget bevåg börjat ta 2 om dan. Hon sa att när man är gravid kan man inte överdosera det - när man har så lågt Hb dessutom - eftersom man konsumerar större mängder järn - och överskottet åker ut i bajset.

• listo

lillith: Fast ärligt talat så tror jag att det kan vara så att din BM inte vet om det där om risker vid Hb högre än 146.
    I så fall är hon inte ovanlig, för de flesta BM tror fortfarande att järn (oavsett mängd) är helt ofarligt, vilket alltså inte är helt sant.

Men som sagt, om man HAR lågt Hb så ska man naturligtvis se till att få i sig järn. Problemet uppkommer med de BM som rutinmässigt ordinerar extra järn till ALLA gravida, oavsett om deras Hb är 100 eller 150, med argumentet att man inte kan överdosera järn.

• septbebis

Tusen tack så mkt för era svar!

lata kocken Johanna: Ah, då ska jag sprida ut det under dagen!

• lata kocken Johanna

om kroppen inte tar upp järnet så kan det irritera magen så man får förstoppning och förstoppningsdiarré

det är ytterligare en anledning att försöka sprida ut intaget eftersom kroppen klarar av att ta upp mer då

• septbebis

lata kocken Johanna: Ahaa. Nu har jag lärt mig något nytt.

• Halvnorskan

Man kan øverdosera jærn, och det kan vara mycket skadligt før kroppen. Jag har just nu ingen lænk jag kan referera på men har læst detta.

Har man Hb på 101 och tar två Niferex om dagen ær det dock sækert ingen risk før øverdosering.

Problemet ær om man æter massa jærn utan att ha jærnbrist.

• lata kocken Johanna

halvnorksan
    du har så rätt - det är direkt giftigt med överdosering av järn men det krävs rätt stora doser för att riskera det

och såna doser hamnar inte vår kära trådstartare på

• septbebis

Har idag varit och inhandlat Niferex och Blutsaft så nu får jag hoppas att järnvärdet stiger.

• gizen77

jag tog 3 niferex om dan i en vecka sen 2 om dan i nästa vecka och nu tar jag en om dan. var nere på nästan 100 i hb. det står något om maxinteg per kg på den lilla bipacksedeln men den orkar jag inte leta upp nu. tror nog att allt vettigt om järn är inskrivet av tidigare talare/skrivare men ville bara göra mitt lilla tillägg om hur jag gjorde!

får se på måndag hur värdet ser ut då om jag ska göra ngn förändring i min dosering!

Svar på tråden Överdosera järn?