• snutte

    Fördelar med Planerat Kejsarsnitt

    Ja, nu är det bestämt att jag ska bli snittad eftersom bebisen ligger i säte och är pa tok för stor för att födas vaginalt. Sa jag har med andra ord inget val, jag maste föda med kejsarsnitt och var jag än läser om det sa star det i princip 10 nackdelar och en fördel (det är planerat). Kan nagon peppa mig med fler fördelar som gör mig mer positivt inställd till detta? Behöver alltsa inte rad pa hur bebisen kan vända sig, för vi har redan gjort alla vändningsförsök etc., eller skräckhistorier som jag INTE vill höra. ... bara positiva inlägg som kan ge mig lite uppmuntring innan den 30 juni!

  • Svar på tråden Fördelar med Planerat Kejsarsnitt
  • Sjöutsikt

    Jag känner igen mig, det är sällan man läser något positivt. Alla ska mest skrämmas och berätta det värsta.

    Men jag tyckte det var en fantastisk upplevelse när vårt barn kom ut genom snitt.

    Bra saker är att du vet exakt när bebis kommer, du slipper värkar (kan i och för sig göra lite ont i såret efteråt och du riskerar inte att spricka och få men av det. Det finns fler bra saker, men det var i allafall några!

    Lycka till när det är dags!

  • 3 barns mamma84

    Det är sällan det är posetiva snitt tyvärr
    Inte jag iaf

    Men jag önskar dig all lycka till en spark på rumpan den dagen du åker in
    Och du ska bara ta det lugn allt kommer gå bra HÅLL dig bort från tråkiga snitt berättelser okej!!

  • sweety88

    Nog finns dt mycket nackdelar, men dom försöker jag inte och se..Varken då eller nu.
    Jag tyckte min snittupplevelse bara var positiv, blev förvånat överraksad oxå att dt inte var så smärtsamt som jag trodde.

  • jossan23
    snutte skrev 2009-06-17 17:20:55 följande:
    Ja, nu är det bestämt att jag ska bli snittad eftersom bebisen ligger i säte och är pa tok för stor för att födas vaginalt. Sa jag har med andra ord inget val, jag maste föda med kejsarsnitt och var jag än läser om det sa star det i princip 10 nackdelar och en fördel (det är planerat). Kan nagon peppa mig med fler fördelar som gör mig mer positivt inställd till detta? Behöver alltsa inte rad pa hur bebisen kan vända sig, för vi har redan gjort alla vändningsförsök etc., eller skräckhistorier som jag INTE vill höra. ... bara positiva inlägg som kan ge mig lite uppmuntring innan den 30 juni!
    hej hej.......jag ska göra mitt 3:e snitt nu den 16 juli, å jag har bara fina minnen från mina snitt......det första gjorde jag -03 (flickan låg i säte) å det gick jätte bra, inga problem med varken bebisen eller mig, mitt andra snitt gjorde jag -04 å det var för att mina värkar aldrig kom igång (gick till v 43+0) å det gick oxå hur bra som helst, det står i mina papper att det va ett akut snitt men det va nog mest bara för att det inte va planerat veckor i förväg som det första. jag ska nu göra mitt tredje snitt och det för att när man gjort två inte får föda vaginalt.

    mina snitt har gått jätte bra, har knappt haft ont alls, klart det känns lite dom första dagarna när man e uppe å går men det gick fort över. en fördel jag har kännt med planerat snitt e att man får ett datum, man slipper den eviga väntan på att gå och känna om det ska komma igång.

    lycka till, det kommer att gå hur bra som helst ska du se
  • lillasessan

    Du behöver inte vara rädd att ditt barn får syrebrist och drabbas av en cp skada.

    Du kommer inte att klippas, och kommer därför inte att ha problem med att bajsa efteråt.

    Du behöver inte vara rädd för att få cauda equina syndromet

    Barnet kommer inte att uppleva påklädningen som lika traumatisk(spända halshål)

    det finns massor av grejer som kan gå fel vid en förlossning. Ibland är det jobbigt när inte saker och ting går som plannerat, men om det är plannerat snitt brukar risken för komplikationer vara minimal.

  • 3 barns mamma84
    lillasessan skrev 2009-06-17 17:46:35 följande:
    Du behöver inte vara rädd att ditt barn får syrebrist och drabbas av en cp skada.Du kommer inte att klippas, och kommer därför inte att ha problem med att bajsa efteråt.Du behöver inte vara rädd för att få cauda equina syndrometBarnet kommer inte att uppleva påklädningen som lika traumatisk(spända halshål) det finns massor av grejer som kan gå fel vid en förlossning. Ibland är det jobbigt när inte saker och ting går som plannerat, men om det är plannerat snitt brukar risken för komplikationer vara minimal.
    haha var edt att skrämma upp eller ??
    Nä akutsnitt är värre men planeradsnitt är också värre..
  • 3 barns mamma84

    Det kan hända mkt när man går över vägen..
    Det bästa är ts att du läser massa böker om snitt och googlar överallt.

  • Mamma matte hustru

    Jag har planerat snitt denna gång dock blev det akutsnitt sist och det är det bästa som hänt mig akutsnittet var lungt och fint jämfört med det vi upplevde innan... Jag hade problem i tre dagar efter snittet att ta mig ur sängen själv men men..

    Snittades onsdag 20.03
    Uppe med hjälp av sköterska klockan 05.00 visst kändes det men det finns ju smärtstillande.
    Uppe igen 08.00 med hjälp av maken
    Vankade av och an korta stunder i korridorrerna...
    Åkte hem fredag 13.00 enda smärtan var när man skulle resa sig upp eller sätta sig ner.
    Måndag ute på promenad på 40 minuter med barnvagn enda som var kvar av det onda var att det brände lite i snittet när jag skulle ställa mig upp eller sätta mig upp i sängen.

    Det som jag tyckte var jobbigast var att man inte fick lyfta mer än bebisen på 5 veckor och att man var tvungen att använda armarna för att ta sig upp då de skurit av mina magmuskler. Annars var det inget med snittet som var jobbigt..

    Ser fram emot mitt planerade snitt om vi kommer dit.. 8 dagar kvar

  • patti87
    3 barns mamma84 skrev 2009-06-17 17:39:37 följande:
    Det är sällan det är posetiva snitt tyvärr Inte jag iaf Men jag önskar dig all lycka till en spark på rumpan den dagen du åker in Och du ska bara ta det lugn allt kommer gå bra HÅLL dig bort från tråkiga snitt berättelser okej!!
    är det evrkligen sällan? :/
  • sweety88
    patti87 skrev 2009-06-17 22:20:34 följande:
    3 barns mamma84 skrev 2009-06-17 17:39:37 följande: är det evrkligen sällan? :/
    Tror det var och ta i litegrann. Iaf om jag får säga dt själv
Svar på tråden Fördelar med Planerat Kejsarsnitt