• fiskbullen

    jordgubbar till små barn

    En granne var helt chockad när hon såg att jag gav jordgubbar till mån 5,5 månaders grabb. Hur gör ni? Vågar ni låta era små smaka, eller oroar ni er för allergi?

  • Svar på tråden jordgubbar till små barn
  • jeikei

    själv ger jag inte mat av den typen innan 1 års ålder, dvs mat med mycket färgpigment, tomater, jordgubbar, rödavinbär osv pga av allergirisken och överkänsligheten som barn ofta har mot den typen av mat.

  • MissLillan

    jag har testat att ge till min son på 8 mån. men han fick röda utslag på kinderna. så vi testar igen nästa sommar. men får han/hon ingen reaktion den första eller andra gången så gör det väl inget....

  • Norpan81

    Det där med allergier har jag inte så stor kunskap om ,men för mycket jordgubbar kan göra så att barnen blir rejält risiga i kistan.

    Men ett par stycken är nog ingen fara, man behöver ju inte överdriva.

  • Dr Mupp

    Klart de får smaka jordgubbar. Innehåller massor med nyttigheter och visst det kan bli lite röda för att det får en överkänslighetsreaktion mot det röda pigmentet, men det är inte allergi och inget farligt.

  • Vic2ria

    har man inga allergier i släkten brukar det väl vara ok att prova ge om man vill. Det sägs ju oxå att man bör undvika jordgubbar när man ammar men jag har då ätit och lillen har inte fått några problem. På growingpeople.se ger de ju oxå recept på jordgubbspuré. så det är nog ok bara man är vaksam på ev. biverkningar.

  • santanas

    Det är väldigt vanligt att bebisar reagerar på bla jordgubbar och tomat så det är bra att vänta med det tills de är lite äldre. Utslag är vanligt

  • fiskbullen

    mm, men samtidigt så finns det inget som talar för att barn skulle FÅ allergier av att man provar att ge när det är små?

  • BeccaStina

    vi har gett vår son jordgubbar och det har inte varit några problem alls, han e nu 10 mån och har fått smaka några gånger och vi har inte sett något på honom

Svar på tråden jordgubbar till små barn