• Äldre 22 Jun 01:10
    116702 visningar
    960 svar
    960
    116702

    Sen avnavling - barnets födslorätt (7:e tråden)

    Länk till gamla tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m42527033.html

    Ursäkta att presentationen är så lång! kunde bara inte göra den kortare eftersom jag tycker allt är så viktigt. Ändå tänker jag nu lägga en del information i de första inläggen .
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    *Under flera hundra år har nyfödda navlats för tidig. Men när man gör det innan pulsationen i navelsträngen har upphört (detta  tar  normalt ca 3-5 minuter, ibland  lite kortare tid och ibland   ända upp till 20-30 minuter )  går barnet miste om en stor mängd av sitt blod (innehållande stamceller, bl.a. cancerbekämpande t-celler  och annat viktigt skydd mot sjukdomar) som finns kvar i moderkakan, och även den naturliga syretillförsörjningen från navelsträngen som moder natur har  räknat ut  att barnet behöver under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas.  Lungorna har mycket svårt att ta upp syre när de är tömda på blod,  och syret kan inte transporteras till hjärnan och andra viktiga organ om det  inte finns tillräckligt med blod. När barnet pressas ut genom födelsekanalen kläms  blodet  i  lungorna  in i moderkakan, för att sedan pulsera tillbaks igen. Men när navelsträngen klampas blir blodet kvar i moderkakan.

    *Charles Darwins farfar, Erasmus Darwin,  var en av de först kända motståndarna till tidig avnavling:

    “ Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases. As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child.”
    Erasmus Darwin, Zoonomia, 1801 .


    www.birth-brain-injury.org/
    www.autism-end-it-now.org/
    www.cordclamp.com/


     *Innan man en gång i tiden började med tidig avnavling hade man inte ens gjort  djurförsök  för att ta reda på om detta ingrepp i det naturliga födelseförloppet var ofarligt.
    Precis som
    med så mycket annat farligt som gjorts och fortfarande görs  inom obstetriken, enligt  förre chefen för WHO:s mödra – och barnavårdsenhet,  Marsden Wagner, som han berättar  om på den här Youtuben :   
    ">

     


    Men trots att det numera gjorts ett otal internationella  studier som visar att tidig avnavling är skadligt så fortsätter man ändå  med det i större delen av västvärlden: Ja man forsätter även med pilotstudierna, den ena efter den andra, där barn används som försökskaniner...

    *Den 23 oktober 2008 presenterades så äntligen nationella riktlinjer för avnavling i Sverige .  Sedan dess  är det alltså sen avnavling som ska gälla i hela vårt avlånga land.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609  

     
    Men tyvärr har de missat det allra viktigaste; HLR med intakt navelsträng!  Det är nämligen de medtagna barnen, och de för tidigt födda,  som tar mest skada av att förlora  sin syreförsörjning från navelsträngen och den enorma blodmängd  som blir kvar i moderkakan vid omedelbar avnavling .   Den här kraftiga blodförlusten orsakar inte sällan hjärnblödningar, främst på prematura barn.


    Det  verkar  som att alla de läkare i Sverige som bestämmer över det här anser  att det är viktigare  att  snabbt få ut barnet till akutrummet än att  låta det  få i sig en del  av sitt  syrerika moderkaksblod  först, och de  anser  tydligen även  att pH-prov måste tas så snabbt som möjligt på ett medtaget barn, innan det hinner ta sitt första andetag. Och det  anser de tydligen  går  lättast  att ta  genom att navla av  istället för med spruta från pulserande navelsträng.


    Jag trodde  faktiskt det ingick i de medicinska baskunskaperna  att   så här kraftig blodförlust är väldigt farligt. Vissa läkare säger att det blod som blir kvar i moderkakan vid tidig avnavling  utgör ca 30% av barnets totala blodvolym, medan andra säger att det är nära 50 % .  Och särskilt farligt måste det ju vara om patienten  är alldeles nyfödd,  och dessutom redan mår dålig . Ja ibland t.o.m. väldigt dåligt. (vuxna blodgivare får bara lämna 10% år gången)


     Läs den här artikeln i Dagens Medicin som handlar om att barn som fått HLR vid födseln (och då alltså blivit omedelbart avnavlade) får lägre intelligens . Läs även min kommentar där.


    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/04/20/barn-som-aterupplivats-far/index.xml


    Och här är några  artiklar på engelska om HLR med intakt navelsträng (hjälp gärna till att sprida länkarna till ansvariga inom och över förlossnings- och neonatalvården).


     .http://www.obgyn.net/pregnancy-birth/pregnancy-birth.asp?page=/pb/articles/neonatal-resuscitation


    http://fn.bmj.com/cgi/eletters/93/1/F2#2367


    http://books.google.se/books?id=S2PSV_sO86cC&pg=PA163&lpg=PA163&dq=Normal+Childbirth,+Susan+Downe,+Robbie+E+Davis-+Floyd,+Ph.+D.,+milking+or+stripping+the+umbilical+cord&source=bl&ots=gV5Gxclgjz&sig=3VOU3iPhC1u8YP1Wm11-ihQ2noY&hl=sv&ei=yS81Sq_2MsmusAb9yvDICQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1


    http://www.birth-brain-injury.org/consent.htm


     


    *Men innan man hunnit anpassa förlossningsrummen för HLR med intakt navelsträng kan de barn som  snabbt måste ut till akutrummet först hållas lägre än moderkakan i 30 sekunder innan avnavling, eller ännu kortare stund om man anser det riktigt akut ( ju mindre av detta syrerika blod barnet hinner få  desto sämre kommer det dock att må, och kanske få bestående men  ). Se denna Youtube:
    ">

     Och för att transfusionen  ska gå ännu snabbare kan man även ”mjölka ” navelsträngen :


    “The clamping of the umbilical cord will be delayed 30-45 seconds while the child is held lower than the placenta. At the end of the time , the cord is milked once and the cord is clamped. If the obstetrician feels he cannot delay the cord clamping, then the cord can be milked 2-3 times” http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00818220


    *Fortfarande finns det några svenska sjukhus kvar som  navlar av alla barn – både pigga/fullgångna  och medtagna/prematurer-  före första andetaget, och som alltså vägrar rätta sig efter  WHO:s rekommendationer och nationella riktlinjer, och som dessutom trotsar Hälso- och sjukvårdslagen. Den  säger nämligen att man som förälder har rätt att få information och själv vara med och fatta beslut som rör ens egen eller ens barns hälsa. Men mvc på dessa orter ger  ingen information om det här. Inte heller förlossningspersonalen.


    Och vissa sjukhus som säger sig ha sen avnavling klampar redan efter någon minut istället för att låta det pulsera färdigt .   De som navlar av före första andetaget brukar uppge som skäl att det inte går att ta pH-prov på navelsträngsblodet annars ,trots att de flesta andra sjukhus nu har lärt sig att ta det med spruta från pulserande navelsträng. Och de som klampar efter någon minut brukar skylla på gulsotsrisken trots att det aldrig funnits några studier visar att sen avnavling ökar risken för behandlingskrävande gulsot.


    *Barn som föds med syrebrist har inte sällan blivit utsatta för felaktigt använt värkstimulerande dropp (rätt använt kan det dock vara en livräddare)
    Läs tråden om värkstimulerande dropp :


     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m39564431.html


    och tråden om sen avnavling vid kejsarsnitt:


    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33964976.html


    Liten kom-ihåg-lista:
    * Det viktiga är när navelsträngen klampas, inte när den klipps.
    * Det är inte sant att barnet måste hållas lägre eller i samma nivå som moderkakan de första 30 sekunderna för att få i sig något blod.  Mamman  kan följa sin instinkt och ta det i famnen på en gång,  om hon önskar det. Får navelsträngen bara vara intakt  tills den slutat pulsera så får barnet i sig  den mäng blod som moder natur hade tänkt  sig.
    * Personalen kan klampa av tidigt av bara farten även om man kommit överens om något annat. Se därför till att pappan, eller annan medföljare, vakar som en hök över navelsträngen när barnet kommit ut. Den ska vara vit, slapp och tömd på blod innan den klampas. Helst bör man vänta tills moderkakan kommit ut, och det är inte ens bråttom då.

    * Ett mycket bra förlossningbrev finns på sidan 1 här i tråden.


    Några viktiga Youtubes och tv-clip:


    Nyfödda går miste om viktigt blod (skriv det i sökrutan)


    http://playrapport.se/#/video/1409799


    Finally a birth film for fathers



    ">


    We can be much kinder


    http://www.metacafe.com/watch/2870183/we_can_be_much_kinder_birth_matters_video_contest/


    Help our children please
    ">


    Bonding
    ">


    What babies want



    ">


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-23 20:29
    Om mamman har låga blodvärden är det extra viktigt att barnet får behålla allt sitt blod.

    "Delaying cord clamping at birth should be used as a strategy to combat anemia in infancy especially amongst infants born to anemic mothers."
    indianpediatrics.net/feb2002/feb-130-135.htm
    Scrolla ner till Key Messages (en liten blå ruta)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-26 11:40
    Gå med i Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    www.facebook.com/pages/Leaving-A-Babys-Umbilical-Cord-To-Stop-Pulsating-Delayed-Cord-Clamping/91036978467

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-29 18:37
    OBS, det är viktigt att undersköterskan informeras om att det ska vara sen avnavling eftersom det i regel är hon som klampar navelsträngen. Och vid personalbyte är det viktigt att man säger till igen, både till bm och uskan. Ja till ALLA som råkar sticka in näsan i förlossningsrummet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-30 16:38
    Nu har det inkommit ytterligare ett riktigt kanonbra förlossningsbrev. Skrivet av P Moudi, inlägg 123 sidan 12.
    Säkrast är dock att tillägga att samma sak ska gälla vid snitt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-30 17:45
    Adams Family här på FL har nu startat en svensk grupp om sen avnavling på Facebook , med henne och mig som administratörer:
    www.facebook.com/group.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-14 15:41
    Nu finns en ny tråd om värkstimulerande dropp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-03 13:35
    Historik
    www.whale.to/a/cord4.html
  • Svar på tråden Sen avnavling - barnets födslorätt (7:e tråden)
  • Äldre 30 Jun 12:24
    abuelita skrev 2009-06-29 23:07:33 följande:
    Ja det är verkligen helt sjukt.
    Tack ska ni ha o jag håller med.. det är helt sjukt att folk reagerar på FRISKA barn..
    Jättebra med att informationen skall ges till uskorna eller andra inblandade i förlossningsrummet. Att man skall understryka detta så det inte missas o BM råkar titta åt ett annat håll o uskan klampar .
  • Äldre 30 Jun 15:44

    Tycker ni att mitt förlossningsbrev låter bra? Har jag missat något tro? Min barnmorska på MVC ansåg förvisso att vi skulle ta bort en hel del "för att inte trampa förlossningspersonalen på tårna", det tänker vi dock INTE göra. Jag påtalade även för min banmorska på MVC att jag anser att det vore mycket oprofessionellt att förlossningspersonalen skulle bemöta oss annorlunda på grund av vad vi har skrivit i vår förlossningsplan.

    Min förlossningsplan

    Vi vill ha en lugn och harmonisk förlossning med så få inblandade personer som möjligt.

    Vi vill EJ att förlossningspersonalen föreslår eller pratar om smärtlindring, om jag inte själv inleder ett samtal kring smärtlindring. Jag önskar dock få uppmuntran om att använda pilatesbollen samt att på olika sätt vara i rörelse.

    Jag önskar spendera en stor del av den aktiva fasen i badkar, alternativt i duschen. Då vi uppehåller oss i förlossningsrummet önskar vi dämpad belysning, lugn och stillhet.

    Jag motsäger mig värkstimulerande dropp om det inte är absolut nödvändigt. Vid bruk av värkstimulerande dropp önskar vi konstant/mycket omfattande ctg-övervakning.

    Om jag får en paus mellan öppningsskede och utdrivningsskede så skall jag vila, förloppet skall inte skyndas på.

    Jag önskar att barnmorskan tillser att förlossningspassagen är ?inoljad?.
    Jag vill krysta i min egen takt och att barnmorskan förhåller sig tyst och passiv. Om barnmorskan måste vara mer aktiv vill vi veta varför.
    Vi vill ej att barnmorskan drar i barnets huvud för att påskynda framfödandet om så inte är strikt nödvändigt. Jag vill uppmuntras att själv ta emot mitt barn när det föds fram alternativt att min man får ta emot barnet.

    Så snart barnet är framfött vill jag ha barnet hud mot hud med en intakt och pulserande navelsträng. Avklampning får ej ske innan navelsträngen slutat pulsera. *

    Vi vill EJ att ni suger rent svalg och näsa om så inte är strikt nödvändigt. Vi vill torka av barnet själva.

    Vi vill att barnet ligger hos mig och att barnmorskan förhåller sig totalt tyst och passiv under barnets fem första minuter (från det att barnet är fött). Barnet ska därefter så långt det är möjligt ligga hos mig vid de undersökningar och iakttagelser som ska göras. Barnmorskan ska med mjuk och lågmäld röst berätta vad hon ämnar göra med barnet. Vägning och mätning kan vänta, helst ser vi att pappan får göra detta när vi känner att tiden är mogen. Dock önskar han hjälp och vägledning av en lågmäld barmorska/uska.

    För att få ett naturligt efterbördsskede:

    ? vill jag att navelsträngen ej blir avklampad förrän den har slutat pulsera
    ? slippa livmodersammandragande medel, om jag inte börjar blöda kraftigt
    ? vill jag påminnas om att sitta upp i upprätt ställning (på huk eller på knä) för att tyngdkraften ska hjälpa till att föda fram moderkakan
    ? vill jag föda fram moderkakan själv utan att barnmorskan påtalar att jag ska krysta

    Jag önskar ej bli störd i onödan under min vistelse på BB, jag vill i lugn och ro lära känna mitt barn och komma igång med amningen. Att kunna amma mitt barn är oerhört viktigt för mig. Jag hade inga som helst problem med att få igång en fin amning med mitt första barn och hoppas att det ska gå lika lätt med mitt andra barn.

    * Skulle barnet vara vid behov av HLR begär vi att barnet hålls under placentanivå samt att navelsträngen mjölkas på blod under minst 30 sekunder, för att det på så sätt ska få i sig så mycket blod som möjligt på kortast möjliga tid. Vid dessa enkla åtgärder brukar barnet piggna till så pass att det aldrig behöver tas ut till akutrummet och det skonas därmed även från det mentala trauma som separationen från mig innebär.

    Petra Moudi

  • Äldre 30 Jun 16:31

    Detta blir MVG, Petra!!!       Du har verkligen fått med alla de riktigt viktiga detaljerna,  bl.a att de ska tala med lågmäld ton och belysningen vara dämpad, att ni ska ta emot barnet själv,  om det blir en paus mellan öppningsskede och utdrivningsskede så skall du vila och förloppet inte skyndas på.  Ja allt du har tagit med här är verkligen mycket viktiga saker. 

    Men det är nog säkrast att lägga till att samma sak ska gälla vid snitt. 

    Det här förlossningsbrevet måste jag bara lägga in som rekommendation i TS.

    TACK för att du delade med dig!!!

     

  • Äldre 30 Jun 16:59

    Jag kikade på ett annat förlossningsbrev som du har lagt ut här i tråden och la därefter till det den personen skrivit angående snitt. Jag har ju därtill inspirerats mycket av det som du har skrivit "abuelita" samt ovan nämnt förlossningsbrev. TUSEN TACK för det!

    Så här ser mitt reviderade förlossningsbrev ut (dock har jag i mitt brev markerat det viktigaste med fet stil för att göra det tydligare och lättare att läsa):

    Min förlossningsplan

    Vi vill ha en lugn och harmonisk förlossning med så få inblandade personer som möjligt. Vi begär även att all inblandad personal känner till våra önskemål kring min förlossning, särskilt beträffande sen avnavling.

    Vi vill EJ att förlossningspersonalen föreslår eller pratar om smärtlindring, om jag inte själv inleder ett samtal kring smärtlindring. Jag önskar dock få uppmuntran om att använda pilatesbollen samt att på olika sätt vara i rörelse.

    Jag önskar spendera en stor del av den aktiva fasen i badkar, alternativt i duschen. Då vi uppehåller oss i förlossningsrummet önskar vi dämpad belysning, lugn och stillhet.

    Jag motsäger mig värkstimulerande dropp om det inte är absolut nödvändigt. Vid bruk av värkstimulerande dropp önskar vi konstant/mycket omfattande ctg-övervakning.

    Om jag får en paus mellan öppningsskede och utdrivningsskede så skall jag vila, förloppet skall inte skyndas på.

    Jag önskar att barnmorskan tillser att förlossningspassagen är ?inoljad?.
    Jag vill krysta i min egen takt och att barnmorskan förhåller sig tyst och passiv. Om barnmorskan måste vara mer aktiv vill vi veta varför.

    Vi vill ej att barnmorskan drar i barnets huvud för att påskynda framfödandet om så inte är strikt nödvändigt. Jag vill uppmuntras att själv ta emot mitt barn när det föds fram alternativt att min man får ta emot barnet.

    Så snart barnet är framfött vill jag ha barnet hud mot hud med en intakt och pulserande navelsträng. Avklampning får ej ske innan navelsträngen slutat pulsera. *

    Vi vill EJ att ni suger rent svalg och näsa om så inte är strikt nödvändigt. Vi vill torka av barnet själva.

    Vi vill att barnet ligger hos mig och att barnmorskan förhåller sig totalt tyst och passiv under barnets fem första minuter (från det att barnet är fött). Barnet ska därefter så långt det är möjligt ligga hos mig vid de undersökningar och iakttagelser som ska göras. Barnmorskan ska med mjuk och lågmäld röst berätta vad hon ämnar göra med barnet. Vägning och mätning kan vänta, helst ser vi att pappan får göra detta när vi känner att tiden är mogen. Dock önskar han hjälp och vägledning av en lågmäld barmorska/uska.

    För att få ett naturligt efterbördsskede:
    ? vill jag att navelsträngen ej blir avklampad förrän den har slutat pulsera
    ? slippa livmodersammandragande medel, om jag inte börjar blöda kraftigt
    ? vill jag påminnas om att sitta upp i upprätt ställning (på huk eller på knä) för att tyngdkraften ska hjälpa till att föda fram moderkakan
    ? vill jag föda fram moderkakan själv utan att barnmorskan påtalar att jag ska krysta

    Jag önskar ej bli störd i onödan under min vistelse på BB, jag vill i lugn och ro lära känna mitt barn och komma igång med amningen. Att kunna amma mitt barn är oerhört viktigt för mig. Jag hade inga som helst problem med att få igång en fin amning med mitt första barn och hoppas att det ska gå lika lätt med mitt andra barn.

    * Skulle barnet vara vid behov av HLR begär vi att barnet hålls under placentanivå samt att navelsträngen mjölkas på blod under 30 sekunder, för att barnet på så sätt ska få i sig så mycket blod som möjligt på kortast möjliga tid.

    Vid snitt välmående barn:
    Samma önskan gällande sen avnavling som vid vaginal födsel.

    Vid snitt om barnet ej mår bra:
    Önskar samma avnavling som vid vaginal födsel om barnet inte mår bra ? alltså hållas lägre än placenta i 30 sekunder med mjölkning av navelsträngen.

    Petra Moudi

  • Äldre 30 Jun 17:01

    Underbart att få ett MVG av dig! Dock är det ju framförallt dig jag har att tacka för att du har gjort mig än mer uppmärksam på hur viktigt det är med en lugn fin förlossning, sen avnavling m.m.


    abuelita skrev 2009-06-30 16:31:54 följande:
    Detta blir MVG, Petra!!!       Du har verkligen fått med alla de riktigt viktiga detaljerna,  bl.a att de ska tala med lågmäld ton och belysningen vara dämpad, att ni ska ta emot barnet själv,  om det blir en paus mellan öppningsskede och utdrivningsskede så skall du vila och förloppet inte skyndas på.  Ja allt du har tagit med här är verkligen mycket viktiga saker.  Men det är nog säkrast att lägga till att samma sak ska gälla vid snitt.  Det här förlossningsbrevet måste jag bara lägga in som rekommendation i TS. TACK för att du delade med dig!!!  
  • Äldre 1 Jul 10:24
    Bissen skrev 2009-06-30 12:24:48 följande:
    Tack ska ni ha o jag håller med.. det är helt sjukt att folk reagerar på FRISKA barn..Jättebra med att informationen skall ges till uskorna eller andra inblandade i förlossningsrummet. Att man skall understryka detta så det inte missas o BM råkar titta åt ett annat håll o uskan klampar .
    Ja verkligen helt SJUKT att sjukvårdspersonal  ska behöva reagera när de får se en FRISK patient. Det är alltså det sjuka som är det normala och det friska onormalt.

    Jag förstår inte hur jag kunde missa att skriva i TS den här gången att uskan ska informeras, så mycket som jag har tjatat om det i mina tidigare trådar  (lika glömsk som barnmorskorna som glömmer informera uskorna). 
    Det har ju kommit flera rapporter, ja det börjar bli många nu,  här i trådarna om att papporna varit tvugna att stoppa uskan när hon kommit med peangen i högsta hugg .  En mamma, som födde i Göteborg,  var själv tvungen att slå uskan på fingrarna och stöna fram (i sitt nyförlösra tillstånd) "inte klampa, inte klampa",  trots att det var överenskommet att det skulle vara sen avnavling. Pappan vände sig bara bort en sekund för att flytta undan sängbordet, och så var hon genast  där med  peangen.
    Ett annat barn,  vars mamma följt mina trådar under hela graviditeten och fått sen avnavling intskrivet i journalen, plus att Aurora-bm hade skrivit in det i avdelningens dator, fick  sin navelsträng klampad meddetsamma. Det här var på SÄS. Grrrrrr!!!
  • Äldre 1 Jul 11:36

    oj oj en ny tråd... jaja bättre sent än aldrig, nu har jag iaf hittat hit!


    Loppan Bf 24/7 2009
  • Äldre 1 Jul 11:47
    ZoZoZ skrev 2009-06-30 17:01:59 följande:
    Underbart att få ett MVG av dig! Dock är det ju framförallt dig jag har att tacka för att du har gjort mig än mer uppmärksam på hur viktigt det är med en lugn fin förlossning, sen avnavling m.m.
    Verkligen glädjande att du tagit till dig av det jag försöker förmedla

    Något som också var väldigt bra att du tog med var det att bm inte ska dra i barnets huvud om det inte är absolut nödvändigt. Det är nämligen risk att vagusnerven blir skadad då, och den påverkar matsmältningen. På födelsekongressen i Jerusalem 1989 (har jag berättat om flera gånger här i trådarna) fick jag lära mig att spädbarnskolik till stor del beror på att vagusnerven blivit skadad vid födseln. Men även på att barnet inte får ha ständigt kroppskontakt med mamma/pappa.

    Och nu ska jag berätta en annan sak som har med det här att göra, något som just nu i dagarna uppdagats för mig:
    När jag födde min första dotter 1971 skrek hon redan när hon hade fått ut huvudet (bm var ju förstås där och vred och drog).  Nu går hon hos en kiropraktor för sina ständigt återkommande öroninflammationer (den första fick hon när hon bara var 2 mån)som  säger att hon har en skada i nacken som  troligtvis uppstod vid födseln och som påverkar öronen.  Kunde ge mig 17 på det!!! 

    Kul att hon sa specifikt att navelsträngen är det absolut ingen brådska med, den kan man knyta av efter nån timme med ett bomullsband
  • Äldre 1 Jul 12:11
    Loup Garou skrev 2009-07-01 11:36:58 följande:
    oj oj en ny tråd... jaja bättre sent än aldrig, nu har jag iaf hittat hit!
    Välkommen
  • Äldre 1 Jul 13:50
     
    P Moudi, eftersom människor i allmänhet, och förlossningspersonal i synnerhet, verkar ha inpräntat i ryggraden att  navelsträngen måste klampas så fort som möjligt, och det fullkomligt kliar i fingrarna på dem att få gå lös med peangen  (förstås inpräglat från den egna födelsen), så kanske det vore lite väl magstarkt att dessutom begära att de ska vänta med klampningen tills moderkakan kommit ut. Men jag skulle i alla fall begära  det.

    Och det finns ju faktiskt en och annan bm som förstår att det inte är något bråttom. Som den bm som Alvarin pratade med nyligen (se några sidor bakåt i tråden):


    ”Kul att hon sa specifikt att navelsträngen är det absolut ingen brådska med, den kan man knyta av efter nån timme med ett bomullsband ”

Svar på tråden Sen avnavling - barnets födslorätt (7:e tråden)