• lavande de provence

    Svenskar som bor i Österrike

    Vi ska snart resa på semester till Salzburg regionen,vad ska man tänka på
    när man ha 3 åring med sig,en livlig kille som är nyfiken på allt,tänkte lite på fästingar och andra små kryp som lurar i gräset

  • Svar på tråden Svenskar som bor i Österrike
  • tulpaner

    Hej, kanske är ni redan på väg i Europa. Såg iallafall att ni funderade också på att flytta till Österrike. Jag bor i Klagenfurt (Kärnten) med familj. Vi trivs jättebra här, med närheten till Italien, Slovenien o Kroatien- och Österrike självt såklart. Jag håller med Mia om att människorna är trevliga och att det liknar Sverige i mångt o mycket- men att det är lite jobbigare med pappersgången här (fast det finns bra sighter på internet som beskriver hur man ska gå tillväga).

  • lavande de provence

    Hej tulpaner,vi har kommit hem idag och jag redan längtar tillbaka,min gubbe
    undrar nog vad jag håller på med,jag är40+ och vill börja leva i ett annat land utom att prata tyska(förstår en hel del)
    Vi har bott på ett hotel som heter GH Widmoos och jag älskar Wagrain,men sen finns det så mkt vackra ställen i Österrike
    Jag vill gärna köp liten mark på ca 200-300 kvm och bygga ett litet hus
    sälja mitt hus i Sverige och skaffa oss en liten lägenhet här
    men jag måste ju har ett jobb där nere eller vinna en stor summa pengar på lotto,shit vad det är svårt
    Hur läng har ni bott i Österrike,berätta gärna jag är så nyfiken

  • lavande de provence

    känner du en internet sidan där man kan köpa mark,hus privat
    jag brukar titta på villahaben men där säljer mäklare o då tillkommer provision
    på 2-3 %

  • Kiho

    Hej!

    Jag har precis blivit erbuden ett jbb i Graz som jag tänkt acceptera. Jag vet ara inte hur ajg ska hitta information om t.ex. hur man b or där om jag kan göra som i sverige och hyra en lägenhet? och i så fall hur är standarden på bostad där jämfört med i Sverige? Typ har de också välisolerade hus och treglas fönster. Om man hyr vd ingår då i Sve ingår ju t.ex. vitvaror i köket men i Norge t.ex. så får hyresgästen själv fixa även det som en del av sitt möblemang.

    Vet ni några firmor som sköter flytt åt en som jag tryggt kan låta frakta mitt bohag från stockholm till Graz?

    Hur bra klarar man sig på engelska? Jag har förvisso lätt att lära mig språk men kan inte tyska., än.

    Mycket tacksam för svar jag kan få :)

    MVH Kim

  • MeHo

    Hej Kim,

    Jag bor med familjen i Graz sedan 2011. Vi bor i lägenhet här med normal standard. När vi flyttade in var det Ingen inredning i köket, alltså total tumt. I Graz finns det Ikea och man kan lätt allt skaffa.

    Här kan man antigen köpa eller hyra lägenhet och jag tror att det är lättare än i Stockholm.

    När det gäller flyttfirmor, man kan hitta dem i Stockholm, känner till mindestens två som kan flytta från Stockholm till Graz.

    Mvh

    MeHo

  • åäö

    Hej Kim och MeHo
    Jag spenderar mycket tid i Graz (barnens pappa är därifrån) vi funderar på att flytta ner på heltid. Så jag är på jakt efter att lära känna folk i stan (eller utanför, vi bor på landet) Har nån av er lust att träffas nån gång i sommar hade det varit jättekul :)

Svar på tråden Svenskar som bor i Österrike