• Anonym (ledsen)

    mobbad av chefen-skadestånd??

    Har blivit mobbad av min chef o det slutade med att hon såg till att jag fick sparken
    nu undrar jag..kan jag begära skadestånd?
    hur mkt i så fall?
    O hur gör man?

  • Svar på tråden mobbad av chefen-skadestånd??
  • Anonym (ledsen)

    är med i facket..
    Allt ja gjorde va fel....
    B eskyllde mej än för det ena än för det andra..

  • Safir73

    För att få skadestånd pga mobbning på arbetsplatsen, krävs väldigt mycket. Du måste ha bevis som håller och det är väldigt få som har, tyvärr.

    En anmälan om arbetsskada ska göras, och det är så gott som omöjligt att få igenom den när det gäller mobbning. Orsaken är att det krävs ofantligt med bevisning (inspelningar, dokumentation, vittesutsagor, läkarintyg etc).

    Det finns bara några få personer i Sverige som har fått skadestånd och livränta pga mobbning på arbetet. Och av dem är de flesta extremfall med stora kroniska skador.

    Nu har du redan blivit uppsagd, men annars kan man be facket om hjälp med att få ett vettigt avgångsvederlag, alltså bli utköpt av företaget.

    Jag skulle råda dig att gå vidare till nästa anställning och se till att ha bra referenser från någon annna än chefen på ditt förra jobb.

    Är det så att du känner att mobbningen har gett dig men och du mår dåligt, så ta omgående kontakt med en terapeut. Sånt här kan sitta i och följderna kan bli långvariga.

  • Anonym (ledsen)

    ja jag blev uppsagd 30mars....begärde möte m fack o chefens chef....fick det mötet äntligen den 24JUNI!!!!!

    På ti ska jag träffa dem igen + den chef som mobba mej.
    Vill ju gärna veta vad jag kan begära...kan ej acceptera att en människa behandlar mej på detta sätt o bara gå tyst

    Kan tillägga att jag varit sjukskriven sedan detta hände pga mkt mkt dåligt psykiskt dåligt mående o är så tom 25/8..... än så länge..

  • Safir73

    Anonym (ledsen) skrev 2009-06-28 18:49:38 följande:


    ja jag blev uppsagd 30mars....begärde möte m fack o chefens chef....fick det mötet äntligen den 24JUNI!!!!!På ti ska jag träffa dem igen + den chef som mobba mej.Vill ju gärna veta vad jag kan begära...kan ej acceptera att en människa behandlar mej på detta sätt o bara gå tystKan tillägga att jag varit sjukskriven sedan detta hände pga mkt mkt dåligt psykiskt dåligt mående o är så tom 25/8..... än så länge..
    Hur gick det mötet, alltså med facket och chefens chef? Kom ni fram till någon slags uppgörelse?

    Har facket informerat dig om vad ni ska ta upp nu på nästa möte, och hur tänker de lägga upp strategin?

    Har du varit fast anställd, så bör facket absolut ta upp frågan om avgångsvederlag (alltså några extra månadslöner) för dig.

    Det vanligaste är att arbetsgivaren säger upp med motiveringen "arbetsbrist", oavsett om sådan föreligger eller ej. Det är en klassiker när det gäller att bli av med en person och mycket, mycket vanligt i mobbningsärenden.

    Det är ju självklart helt oacceptabelt att din chef ska komma undan med det här! Dessvärre gör de ofta det, men nu har du ju ett möte till där facket ska vara med, och det är jättepositivt!

    Jag förstår mycket väl att du är sjukskriven, mobbning på jobbet är fruktansvärt knäckande. Har du fått nån hjälp med att bearbeta händelsen?
  • Anonym (ledsen)

    Nej ingen hjälp från nåt håll....

    Nu är vi av m skiten så då bryr vi oss inte om henne mer...så känns det...

    Hon som gjorde detta mot mej är ökänd hos facket ändå får hon fortsätta..

    Käner att jag får strida själv!facket sitter bara tyst bredvd

    Hade fast anställning.

  • Lebowski

    På vilka grunder sades du upp? Var facket med då?

  • Anonym (ledsen)

    var personlig assistent o brukaren sa upp mej....med hjälp från hon som mobba mej

    facket var ej med men blevv inkopplat efteråt

  • Lebowski

    Anonym (ledsen) skrev 2009-06-28 20:07:08 följande:


    var personlig assistent o brukaren sa upp mej....med hjälp från hon som mobba mej facket var ej med men blevv inkopplat efteråt
    Vid uppsägning måste facket kopplas in
Svar på tråden mobbad av chefen-skadestånd??