• Stark Längtan83

    en fråga om mensen och ny graviditet efter mist ängel..

    Har så svårt att formulera mig är rädd att jag gör någon ledsen.. Jag  har bara en undran, när fick ni tillbaka mensen efter ni mist en ängel i magen och hur fort blev ni gravida igen ni som ville..

  • Svar på tråden en fråga om mensen och ny graviditet efter mist ängel..
  • malidad

    Hej!
    Så som du beskriver det har jag haft det både med mina två första barn och min son som dog. Att en vecka (ca) efter att avslaget slutat så fick jag en blödning och den inträffade en månad efter fl. Och sedan kom blödning regelbundet som vanligt. Så det är nog mensen som kommer, inte säkert att det blir regelbunden ägglossning men då är du nog på gång som du ska. För oss tog det nio månader att bli gravida efter Aaron och så här i efterhand var det bra för oss. Vi hade tid att låta chock och sorg sjunka in när vi väl plussade så blev det ett fantastiskt ögonblick.
    Lycka till! Malin

  • ääni

    Hej!

    Mitt barn föddes och dog, hoppas att det är ok att jag skriver här ändå. Hade precis tänkt ställa denna fråga. Blir så orolig när inte mensen kommer tillbaka. Blir rädd att kroppen inte fungerar. Hur länge ska man vänta på mensen innan man får hjälp av sjukvården?

    På fredag är det 10 v sedan förlossningen.


    Mkmit skrev 2009-06-30 16:38:24 följande:
    Jag skrapades fyra veckor efter förlossningen och därefter tog det fyra veckor till. Hade mens den gången och sedan blev jag gravid.Lycka till!
    Jag skrapades också fyra veckor efter så det är ca sex veckor sedan. Kanske inte så längsesen? Tänkte vänta ett par veckor innan jag ringer min läkare och frågar om något kan vara fel.
  • ääni

    Hm... Vad hände med denna tråd? Húr har det gått StarkLängtan?

  • Toka2

    Valdemar föddes 13/11 2005, svårt sjuk. Vi pratade redan då om syskon. 28 dagar senare fick jag mens igen. När Valdemar var sex veckor somnade han in, och jag väntade på magnetröntgen av bakhuvudet för att se om det "fanns något" där. Så innan röntgen var klar så kunde vi inte försöka igen. I april var röntgen klar, och i maj startade vi verkstaden igen.


    Mensen kom i juni, och vi plussade i juli. Fem dagar senare fick vi missfall. 14 dagar senare visar kontrolltestet negativt. 12 dagar efter det (26 dagar efter missfallet) plussar vi igen. En lång graviditet senare föds Alvin.
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • MejasMamma

    Jag fick tillbaka mensen efter ca 4-5 veckor och blev sedan gravid 3 månader efter att min dotter dog, så för min del gick det rätt så snabbt..

  • ääni

    Ni verkar få mensen fort! Tror jag ska ringa min läkare snart och fråga om något kan vara fel. Det är trots allt sex veckor sedan skrapningen imorgon (och drygt tio sedan förlossningen) och här händer absolut ingenting...

    Men jag undrar hur det går för ts!

  • Stark Längtan83

    jag e här..har inte fått min mens än..vet inte om jag hade den den 8 juni eller om det var avslaget som fortsatte. inbillar mig att jag e gravid.

  • Ennna

    Hej,
    har också haft problem med mensen.
    Jag fick först en gång, ca en månad e att lillpojken dog, och jag slutade amma. Därefter så har det tagit 2 1/2 månad med konstanta menssmärtor till jag fick mensen, en andra gång.
    Läkaren jag pratade med (gyn) sade att det är helt normalt detta med tiden och återkommandet av mensen, och att detta även sker när allt "är som det ska",dvs även för de mammor som inte är drabbade som vi.

    Smärtorna däremot skulle jag få komma på besök för om mensen inte kommit nu.

    Jag håller med om att detta är frustrerande, detta med mensen. Man blir så ledsen att inte den funkar som man vill, särskilt när man bara längtar efter syskon....

  • MY2004

    jag testade med ÄL stickor för att inte missa ägglossningen, så desperat var jag, brände hur många paket som helst känns det som. jag visade på min första ÄL den 18 dec (förlöste 15 nov) och fick mens på julafton. Sedan dess hade jag bara 5-6 dagar till mens från ÄL, men den korta lutealfasen var inget som jag nu i efterhand förstår att jag behövde oroa mig för. Jag blev ju gravid efter tre månader.

  • Stark Längtan83

    det e väl bara vänta och se klart.. men jobbigt att veta när den kommer nu när det e sommar den kan ju komma när som helst! man vet ju inte var man e.. kram

  • ääni

    Min spec.förlossning sa idag att tre månaders väntan på mensen efter förlossning är normalt. Så jag får väl ringa igen om ett par veckor om den inte kommit tillbaka. Själv har jag med en svart kjol överallt...

  • Stark Längtan83
    ääni skrev 2009-07-06 15:42:03 följande:
    Min spec.förlossning sa idag att tre månaders väntan på mensen efter förlossning är normalt. Så jag får väl ringa igen om ett par veckor om den inte kommit tillbaka. Själv har jag med en svart kjol överallt...
    ack för att du kollade upp det! Gulle dig!! kram! Håller tummarna för oss bägge!
  • Mijjo

    vi förlorade vår tjej i gravvecka 35 i augusti 2007, exakt på dagen 1 månad efter kom mensen och 3 månader efter blev jag gravid igen, det slutade tyvärr i missfall i v 8,
    i maj 2008 blev jag gravid på nytt och har nu fått en liten tjej som idag är 5 månader.
    Min läkare sa att vi skulle invänta första mensen och "köra" sedan så det ryker
    han sa att man blir gravid när kroppen är redo!

  • Mijjo

    Glömde skriva att även jag använde ÄL stickor för att vara bombsäker på att inte missa ÄL

  • ääni

    Stark Längtan83 skrev 2009-07-06 20:25:49 följande:


    ack för att du kollade upp det! Gulle dig!! kram! Håller tummarna för oss bägge!
    Ja, nu håller vi tummarna Kramar till dig.

    Mijjo: Stort grattis till lilltjejen!
  • MammaUtanDotter

    Hej,

    Jag förlorade min dotter för snart fem månader sedan, i v.41+5. Avslaget varade i knappt 3 veckor. Kort därefter fick jag en minimal blödning som jag antar var en menstruation, vilken säkerligen inte föregåtts av en ägglossning. Därefter fick jag vänta 49 dagar på nästa mens, därefter ytterligare 42 och nu har jag för första gången testat med ägglossningsstickor, vilka förutspår en cykel på 37 dagar. Jag hoppas att detta betyder att min menstruationscykel tänker återgå till mer "normala" mönster.

    9/10 kvinnor får tillbaka sin menstruation inom 3 månader efter en förlossning om de inte ammar. Det vanliga är att menstruationscykeln förändras efter en förlossning. Viktigt är dock att lyckas göra det svåraste av allt, ta det lugnt, slappna av, ha tålamod...

Svar på tråden en fråga om mensen och ny graviditet efter mist ängel..