• Gaytjej

    Blodprov för att bekräfta graviditet - var?

    Min danska klinik vill att jag ska ta ett blodprov för att kunna rapportera in mitt värde till 'den danska sundhedsstyrelsen'.

    Måste jag ta detta blodprov på MVC eller kan jag göra detta på min vanliga VC? Behövs remiss ngnstns ifrån?

    Har som ni märker ingen aning om hur man gör..!

  • Svar på tråden Blodprov för att bekräfta graviditet - var?
  • Samsmamma

    vad för värde är det de vill ha?

    Du lär ju kunna ta från VC, men borde de inte skicka en remiss, eller något?

  • Nicole

    ja tror inte du behöver remiss. men ring på telefontiden till mvc och fråga var du ska vända dej...
    lycka till


    axel och elwins mamma
  • Delfinen

    De vill antagligen mäta dina hormoner, för att bedöma om du är gravid. Normalt sett ska ju ett urinprov räcka, så frågan är varför denna tveksamheten?
    Du kan ringa din närmaste Vårdcentral för att få hjälp med detta, och annars ringer du din BM och frågar vart du ska vända dig :)

    Lycka till.

  • Gaytjej

    Det handlar nog inte om tveksamhet, utan att kliniken vill ha ett värde att rapportera in till sundhedsstyrelsen i Danmark.

    Jag har ingen BM, har aldrig varit i kontakt med MVC här, än. Men jag får väl ta och ringa dem. Blodprovet tar ju sig inte av sig själv, har jag märkt :)

  • Gaytjej

    Gjorde som så att jag ringde min VC för att höra ifall jag kunde ta detta blodprov hos dem. Fick ett ganska så förvirrat bemötande (som vanligt när det gäller denna VC, fast det kanske beror på att jag alltid kommer kommer med konstiga frågor..?! Sist behövde jag ta blodprov för att bekräfta att jag inte hade HIV eller Hepatit -det måste man ju inför assisterad befruktning i så väl Sverige som Danmark- och det väckte en del uppståndelse.. suck).

    Sköterskan jag pratade med skulle prata med sin kollega och så återkom hon är nyss - nä, de kunde inte svara på ifall jag kunde ta detta blodprov eller ej, utan jag skulle ringa imorgon istället, då "hon på labbet" är där.. Öh. OK.

    Det enklaste hade väl varit att ringa MVC, men det fåniga i det hela är att jag inte vill visa mig där, i alla fall inte ännu! Jag bor i en liten skvallerhåla och har ett yrke á la alla känner apan och jag vill inte behöva utstå spekulationer som min kollega fick när hon råkade bli sedd där...

  • Nicole
    försår ja det, man vill ju hålla det hemligt en liten stund iallafall.
    hoppas de kan hjälpa dig nästa vecka!
    axel och elwins mamma
  • Gaytjej

    De ringde från min VC imorse och sa att det gick bra att komma in och ta det där blodprovet. Gott! :D Nu väntar jag 'bara' på att de ska ringa om resultatet... Plötsligt blev det ju lite nervöst, tänk om jag inte är gravid längre...! :/

  • Nicole

    håller tummarna för dej, klart du är!!!


    axel och elwins mamma
Svar på tråden Blodprov för att bekräfta graviditet - var?