• Elisabeth83

    Det lossnade en bit av en tand!

    När jag tuggade tuggummi förut så lossnade en ganska stor bit av en tand. Jourtandläkare går inte att få tag på förens i morgon... vad bör man göra?? Det gör inte ont eller så.. där tanden satt är det liksom brunrött nu.. hål?? Eller vad kan det vara? Skumt att biten bara föll bort..

  • Svar på tråden Det lossnade en bit av en tand!
  • Miamou

    Är det i en tand med amalgamfyllning så är det inte så konstigt...amalgam expanderar med åren och spränger tanden- byt ut alla amalgamfyllningar du har!

    Är det i en annan tand så är inte det heller så konstigt...frakturer på tänder är relativt vanligt och det kan behöva utredas...biter du snett (överbelastning på del av tand), gnisslar du (friktion som leder till spricka) eller så är tanden helt enkelt av sämre kvalitet utan orsak...

    Tuggar du ofta tuggummi så kan det vara en orsak till att tänderna inte är så tåliga mot fel belastning...

    Vad du ska göra är att ta kontakt med tandvården på måndag...så vida du inte får ont- då åker du akut!

    Lycka till!

  • Emerun

    Har du amalgam,stavning? i den tanden som gick sönder?
    Är ingen fara så, bet oxå av en bit i höstas och gick så i 2veckor i väntan på min tandläkartid.

  • Elisabeth83

    tack för svar. Nej jag har inga lagningar och tuggar inte tuggummi ofta.. däremot konstaterade hon nog att jag gnisslar tänder.. skulle kanske kunna bero på det då.

  • Miamou
    Elisabeth83 skrev 2009-07-04 18:36:44 följande:
    tack för svar. Nej jag har inga lagningar och tuggar inte tuggummi ofta.. däremot konstaterade hon nog att jag gnisslar tänder.. skulle kanske kunna bero på det då.
    Kan absolut bero på det och det bästa du kan göra då är att investera i en bettskena!
    Då avlastar du dina tänder så att du fortsättningsvis inte får så många frakturer...
  • FH Mamma

    Jag har tappat bitar av mina tänder sen jag blev sjuk pga näringsbrist.

    Troligtvis inte ditt problem men det kan hända att man får något som heter tand fraktur. Är som det låter man får en spricka i tanden som är nästan helg igenom sen lossnar tanden för minsta lilla.

    Det mörkbruna är nog torkat blod.

Svar på tråden Det lossnade en bit av en tand!