• jahopp

Foglossning i V12???!!

Är det möjligt att få foglossning i vecka tolv redan???
    Hur känns de??

Jag har sjukt ont i svanken o höfter. Vissa dagar kan jag knappt gå.
    Jag vet inte vad som ör på tog.
    Ibland smärtar de även i bäckenet.

Någon som har något bra svar på detta????

• Svar på tråden Foglossning i V12???!!
  • jahopp

Eller ä'r de BM som man ska kontakta för detta eller är de läkaren??

• Trolljentan

Här är en till med början till foglossning. är i v.12 och börjar känna det mer och mer.... förra gången var jag sjukskriven i 4 månader. Använde bälte och det hjälpte lite grann när jag var uppe och rörde mig, men mot slutet tryckte det så mycket på magen så jag fick ont där istället....
    Hör med bm först, min sa att det finns möjlighet att få smärtstillande om det blir allt för jobbigt.

• tosalisa
    jahopp skrev 2009-07-06 20:36:54 följande:
    Eller ä'r de BM som man ska kontakta för detta eller är de läkaren??
    Kontakta din bm. Dels så har det med din grav o göra, sen så är det ju gratis om du går via mvc
  • rockbjarn

Jag är i vecka 27 och funderar på om det är foglossning jag fått. Har fruktansvärt ont i ländryggen, ljumskarna, låren och skinkorna. Måste ringa BM idag.

• jahopp

Jag ringde min BM idag men hon var ju inte till någon större hjälp.
    Hon sa att de var mkt ovanligt med foglossning så här tidigt o bla bla bla. Men någon hjälp de fick jag minsan inte.
    så ringde jag sjukhuset o dom sa att jag skulle gå genom BM.
    Men hur tusan ska jag kunna göra de när hon tycker jag ska avvackta några veckor.
    Några veckor!!!
    Min rygg kommer gå av!
    Jag kan ju knappt gå som de är nu. O jag berättade allting för BM men nej då, jag skulle minsan vänta!!!

Vad ska jag göra nu då???

• mamma2007

Vad jag kan säga efter att nu snart gått igenom två graviditeter med kraftig foglossning är att verkligen försöka vara på läkare och sjukgymnaster.
    Påbörja akupunktur så snabbt det går, för det hjälper för de flesta!
    En annan sak är att jag väntade och hoppades på att det skulle gå över för folk sa att det blev så i många fall, men ta hjälp med tens- apparat och akupunktur för om det fortsätter öka som det gjorde för mig kommer du inte alls att kunna njyta av graviditeten och bara önska att det vore över hela tiden och varje dag!
    Det önskar jag ingen!
    Jag hoppas verkligen att du kan få hjälp av någon, men jag tror inte att bm är rätt person att hjälpa, ta kontakt med en läkare och få en remiss så du kan påbörja behandling!

• jahopp

Ska till läkaren på måndag så får se vad dom säger då =)

Men tycker de var lite dåligt av BM att ta så lätt på de, typ som om "jaha, vad vill du jag ska göra? trolla??" Sådan attityd var de typ. dumförklarad till max.

hoppas inte de blir värre utan att de håller sig max så här o sen försvinner helt =)

• mamma2007

För många försvinner det och beror på hormonderna i kroppen i början av graviditeten, men tyvärr så är det inte mycket bm kan göra utan det är upp till läkaren. Men be om en tid hos en sjukgymnast eller en remiss hos någon som sätter akupunktur på gravida!
    Bättre att få mycket hjälp i början för är det så att det kommer att fortsätta så kan akupunktur stanna av det i alla fall och i många fall lindra så hoppa påbehandling direkt det är bäst för att du sak kunna njuta av den här tiden så bra som möjligt, tro mig det är inte en lyckad graviditet att ha en rulator och rullstol hemma!

• jahopp

rullator o rullstol??
    Kan de blir så hemskt alltså??
    Nej fy fasiken de vill jag verkligen inte. nu blev jag lite rädd. hehe

• Flyssel

Men så galet dålig hjälp du har fått från MVC, vad är det för attityd???
    Jag har haft en vedervärdig foglossning hela första trimestern och detta konstaterades av både läkare och sjukgymnast. Att kläcka ur sig att det är ovanligt och sedan inte ge dig hjälp är otroligt osnyggt gjort.

Om det är någon tröst så kan jag berätta att min foglossning blev något mildare när jag kom in i andra trimestern och nu i vecka 24 kan jag vara utan foglossningsbältet helt.
    Tydligen så kan den förändrade hormonbalansen minska besvären, och när livmodern växer kan den tydligen hjälpa till att stabilisera bäckenet något.

Hursomhelst tycker jag absolut att du ska se till att få komma till en kunnig sjukgymnast - alltså inte vem som helst, utan någon som kan foglossning.

Svar på tråden Foglossning i V12???!!