• Piamamma

Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!

Hej!
    Ny här i forumet, har inte känt behov av så mycket stöd innan då min 16-åring oftast är skötsam och klok. Nu känns det dock som att saker håller på att gå överstyr och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.
    Hur skulle ni reagera om ni får veta att er 16-åriga dotter träffar en man som är 25? Jag har försökt "prata vett" med henne, men hon envisas med att "jag kan inte påverka hennes känslor och hon kommer ändå att göra som hon vill" dvs fortsätta träffa 25-åringen. Kan förstå att en 16-årig tjej kan vara nyfiken på en något äldre man, de jämnåriga är ju inte riktigt på samma nivå som tjejerna i den åldern. Men vad tänker killen?? Kan för mitt liv inte förstå vad en så pass mycket äldre man kan se hos en tjej på 16, mer än att han är ute efter enkelt sex.. Om han (mot min förmodan) "menar allvar" kan man ju fråga sig hur mogen han är och om det är så himla bra för min dotter...?
    Jag har alltid försökt att ingjuta mod i min dotter, att fatta egna beslut och att "klara sig själv". Hon är pålitlig och klok för det mesta och jag vill inte bråka med henne så mycket för det verkar få motsatt effekt (dvs det blir ännu mer spännande..). Någon som har någon liknande erfarenhet och kan säga hur de tänkte/agerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 12:45
    I hastigheten glömde jag skriva att jag faktiskt har bjudit hem killen och hoppas få träffa dem tillsammans nu i veckan. Jag har också egen erfarenhet av äldre män eftersom hennes pappa ("lyckligt skilda sedan några år") är betydligt äldre än jag själv är. Men jag var ju över 20 när vi träffades och hade det varit så för dottern så hade det nog varit lite lättare att svälja.. Jag får väl träffa honom och hoppas på det bästa för min dotters skull. :-S

• Svar på tråden Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!
  • Kulta17

Jag hade också föreslagit att bjuda hem honom. Annars tror jag att du måste låta henne leva sitt eget liv och bara hoppas att du gett henne rätt "verktyg". Om du inte "backar" är det ju risk för att ni blir osams och då vet man aldrig vad som händer bara för att trotsa dig.

• EliLeoMa

Håller med flera här att hon ju är över femton och han är faktiskt inte så himla gammal. Dom kanske ÄR kära helt enkelt? Tycker också du ska bjuda hem honom...Det kanske är en jättefin kille som också fattat vilken fin dotter du har. Låt henne ha sitt privatliv och akta dej för att tala om vad kärlek är och inte är. Det är nåt man måste märka/uppleva/lära sig själv.

• milla   1982

Hade ett förhållande med en 27årig kille när jag var 17. han var jättefin mot mig, och jag upplevde det inte som att han bara var ute efter sex. Tyvärr tog det slut just pga ålderskillnaden, svårt att umgås med varandras vänner, han tyckte jag skulle "leka av mig" osv.

Så låt det ha sin gång, funkar det så funkar det. Tror inte du behöver oroa dig för att han bara ska vara ute efter en sak.
    Felix - 20080618 ~*~ lillasyster - BF20090929
  • Nikki S

Ja, jag vill också tillägga att trots att jag tycker precis som de ovan. Det finns inget du kan göra åt saken egentligen. Det brukar inte hjälpa att förbjuda utan ha istället en bra kommunikation med din dotter och se vad som händer.

• lövet2

När jag var 14 år förälskade jag mig i en kille på 21. Vi blev ihop, och så här i efterhand kan jag ju tycka att mina föräldrar faktiskt tog det på ett väldigt bra sätt! De bjöd hem min kille på middag, han involverades i födelsedagskalas osv. Aldrig ett ont ord om ålderskillnaden, utom när det var vissa saker killen skulle göra, som jag inte fick följa med på. Han jobbade och hade körkort, och jag gick i högstadiet fortfarande ...
    Hur som helst, så var min kille mogen för att förlova sig, flytta ihop och börja tänka på barn, och det var inte jag. Därför backade jag så småningom, för jag ville ju festa, ha kul och vara tonåring! Vi hade ett förhållande till och från, men det var först när jag var 18 som jag började komma i kapp honom riktigt.

Och nuförtiden är vi gifta och har 7 barn ...

Then there´s one rule we both live by ...
  • Epona

När jag var 15 år blev jag kär i en 9 år äldre kille men det var först när jag var 16 år som han och jag började träffas. Han var faktiskt seriös med mig trots att jag var så mycket yngre. Sov över hos honom i två års tid utan att vi hade sex så hade han varit ute efter det så hade han nog gett upp ganska snabbt. Han var min stora kärlek tills jag var 19 år och träffade min sambo.
    Om min dotter hade träffat en kille som var 9 år äldre när hon var 16 så hade jag bjudit hem honom för att se vem det var och sen låta tiden ha sin gång. Min erfarenhet av äldre killar är så mycket bättre än de killar som var i ens egen ålder i tonåren.

• Sofia1984

Jag har varit där själv, så gott som iallafall.
    När jag va 16 så träffade jag en kille som då var 23år. vi träffades lite och det verkade vara ok för mamma och pappa. Sen fick jag träffa hans kompis som då va 24år, jag säger bara wow. Blev kär i 24-åringen, berättade detta för min mamma och hon sa, NÄ, där går gränsen.
    Jag träffade alltså den här killen i smyg. Först efter 3veckor tillsammans avslöjade dem mig. Jag sa nämligen att jag skulle cykla till en kompis, men de hade tydligen sett min cykel hos Mathias som han heter.
    Nu har vi varit tillsammans i 9år (vi är 25 och 33år nu), har två söner.

Jag kan hålla med om att 16 och 25 låter som mycket... Men se det så här, 30 och 39år då! det känns inte lika mycket...

Vi känner inte av åldersskillnaden alls... Och min sambo va INTE ute efter sex. Det finns faktiskt bra killar också.

• panzermensch

Jag hade en nio år äldre man, var 17 och han då 26. Funkade bra i fyra år tills han och jag upptäckte att jag var gravid och han flydde fältet och skyllde då på att vi bara var KK Så bara för han är 9 år äldre gör honom inte mer mogen än henne

Den som har flest vagnar när h*n dör vinner!
  • didda

När jag var 16 blev jag tillsammans med en kille som var 25. Vi höll ihop i 3 år och när det tog slut var det på mitt initiativ eftersom jag tröttnat. Blev inte på något sätt utnyttjad av den här killen..... Jag tycker inte 9 år är så himla stor skillnad...

I övrigt håller jag med de som tidigare skrivit att det bästa är ju att bjuda hem honom så du får bilda dig en uppfattning om hur han är....

• Bambusa

när ja va 16 träffade ja en kille som var 26år.. just han var inte den mognaste och var bara ute efter sex, men ja var smart nog att inte ge efter så lätt, så han lessnade, å ja fattade hur de låg till, men mina föräldrar sa inget om åldersskilnaden... har alltid dragits till äldre killar.. var 18 när ja träffade min sambo, och han var 28... nu har vi en liten dotter.. de går inte att hindra en tonåring, de blir bara lite svårare för dom, kan lika gärna göra de mer spännande att trotsa.. förhoppningsvis är hon mogen nog att avgöra själv vad hon vill och inte låter sig utnyttjas... lycka till!

Svar på tråden Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!