Magda78 skrev 2009-09-24 20:07:17 följande:
Fast jag syftar nog mest på det där med att umgås med andra barn, lära sig att dela med sig och ta hänsyn. Visst, det är klart att man lär sig det hemma också -så klart, men det blir ju ändå på ett annat sätt när det inte är ens syskon som man ska dela leksakerna med! Och jag hör också till en av de som inte sitter inne med mina barn och ruvar utan aktiverar de med öppen förskola, träffar kompisar osv... Och vad gäller egentid för bebisen så gillar JAG det och tycker det är viktigt, kanske är jag egoistisk då? Sedan är det ju kanske en sak att ha barnen hemma hela tiden och en annan om barnet börjat på förskolan och gått där en tid och sedan väljer man som förälder att låta barnet vara hemma igen... det kan ju lätt bli fel. Barnen hinner ju få kompisar och "rota" sig även om de visst är anpassningsbara och lär sig att ställa om (snabbt) efter nya situationer.
men umgås med barn, lära sig dela med sig och ta hänsyn lär det sig ju på öppna
jag håller absolut med om att det är mer att tänka på om barnet börjat på dagis innan syskonet kommit. men just i tjollas fall där hon känner att det inte känns lönt och milo tycker det är sådär.. kan jag tycka att dagis är skitsamma

Tjollabolla skrev 2009-09-24 20:07:24 följande:
Jag är ju oxå av den åsikten. JObbar ju dessutom som förskollärare och anser verkligen inte att en 3 åring behöver förskola för den sociala biten. Vi har fler vänner som har stora barn och får bebis i början av nästa år och det kommer finnas barn för Milo att leka med, kanske inte varje dag, men ett par dagar i veckan
iaf. Jag tror att många idag underskattar sig själva och överskattar förskolan. Idag är det så stora grupper och jag VET hur stressigt det är som personal, man kan inte ge alla barn det man vill... Att dra upp 2 ungar sju på morgonen för att lämna på dagis vid åtta känns riktigt drygt och tiderna kommer inte att ändras. Jag vet ju att när Milo var bebis så sov han som allra bäst mellan 04 och 10 på morgonen. Det är så svårt att veta, idag vill han bara vara hemma. "Hemma mysa mamma!" säger han varje morgon. Men visst, det kan ändras. Men då kan man alltid söka plats igen när som ju....
du resonerar sååå rätt!!! ha du honom hemma och låt honom mysa

ni får ny dagisplats sen!
Zvartaliljan skrev 2009-09-24 20:08:07 följande:
"Pälsekärringarnas snacktråd" ska jag??
haha jag orkar inte vandra mellan olika

*latmask*