Busbellan skrev 2009-07-12 22:32:08 följande:
Nej, han äter i princip ingen fixk alls, om han nu inte får fiskpinnar, för det brukar gå ner.giskoljetillskott har jag aldrig hört talas om, var hittar man det? Hälsokost?
Såg att jag stavde vansinnigt fel på FISK, men smart som du är så kom du på det

. Rekommandationen för alla är att äta fisk 2-3 ggr i veckan, varav en av dem ska vara fet fisk tex lax, makrill. Detta för att fiskfett verkar gott i våra kroppar. VNu vet jag inte hur mycket forskning det finsn specifikt på detta och just autism, men det finns ganska mycket inom demens och tex ADHD (jag jämför eller likställer inte, försöker bara syfta till att det är sjukdomar där hjärnan är inblandad). Hjärnan är en enda stor fettklump kan man säga och nästan allt fett är sånt som finns i fiskfett. Därför kan man lida brist på dessa ämnen. Inget som går att mäta eller att man blir botad genom att supplementera, men vissa upplever förbättring eller lindring. Tex kan barn med läs- och skrivsvårigheter inom kanske ett år vara på sina klasskompisars nivå från att inann ha bedömts vara ca 3 år under. Vissa hjälps dock inte alls av det. Fiskoljekapslar finns både på Apoteket och hälsokosten. Kostar tyvärr en slant (och man kan behöva ganska höga doser) och naturlig fisk är ju alltid bättre. Dock är alla preparat om säljs där testade och godkända, dvs säkra. Testa att googla lite på omega-3 och se vad du kan hitta. Lycka till!