• Anonym

    Svärmor - mitt barns namn

    Hej
    Sedan vi fick barn har vi haft en del problem med svärmor som lägger sig i det mesta vi gör.
    Från start har jag förstått att hon inte gillar vårt val av namn till vår lilla tös. De första veckorna sa hon fel namn eller bebisen för att hon "glömde" bort vad hon hette. Det retade mig något förskräckligt. Är Nova verkligen ett så svårt namn att komma ihåg? Glömmer man verkligen bort vad ens enda barnbarn heter?
    Sedan började vi få gratulationer per mail från hans släkt som bor utomlands. Där de skriver grattis till Yasemin (som är hennes andra namn och inte tilltalsnamn). Eftersom vi inte nämnt för dem att hon heter så så fattade jag direkt vem som gjort det. Förra helgen träffade jag henne då helt från det blå så säger hon att släkten kommer kalla henne för Yasemin. Varför då frågar jag. Vi har inte berättat för henne att hon heter det i andra namn och hon heter faktiskt Nova i tilltalsnamn. Hon svarar då att jo, men det kommer de göra för de tycker bättre om det. Jag svarade att då kommer jag rätta dem. Hon tystnade och svarade inte när jag frågade varför de skulle börja använda det namnet.
    Nu undrar jag hur ni andra tänker. Vi valde inte andra namnet för att folk ska få välja vilket de tycker är finast och vill använda. Jag blir stött när hon säger till folk att hon heter andra namnet för att hon inte gillar vårt val. Jag ångrar nu att vi tog ett andra namn. Vad skulle ni göra? Överreagerar jag?

  • Svar på tråden Svärmor - mitt barns namn
  • Alemonia

    Det låter som en riktigt jobbig svärmor. Både gällande namnet och annat. Det bästa rådet är att hålla avståndet.
    Skönt dock att svärfar säger rätt namn.

    Jag vet att min pappa hade problem med min systerdotters (hans barnbarns) namn Camilla och sa Pernilla i stället men det var rena misstag och ALLA rättade honom varje gång tills han till slut lärde sig .

  • Anonym (Förstår dig)

    Min kära svärmor är exakt likadan, vi ville att våran lilla tjej skulle heta Tilde men nej å fy det kunde hon ju inte heta för det heter ju Tilde Depaula, jaha OCH?
    Så hon lyckades övertala min sambo att dottern inte kan heta så vilket gjorde mig väldigt irriterad. Nu är inte våran dotter född än så jag tjafsar inte om namnet nu utan om det är en tilde som kommer ut så SKA hon heta det eftersom både min sambo och jag tycker om det namnet! Jag tycker inte du övereagerar, det är erat barn som ni har namngett till ett namn ni tycker om och som passar henne. Stå på dig!

  • Anonym

    Tack för allt stöd. Jag ska fortsätta stå på mig. Om det bara var så att hon sa fel, men när hon säger till hela släkten att hon heter Yasemin så kommer ju alla att säga fel. Då blir det ju som om hon döper om henne. Nu är dock svärfar och svåger och hälsar på släkten, utan svärmor. Dem säger Nova så förhoppningsvis löser det sig efter deras resa.
    Har nu pratat med min man. Han tror att hon helt enkelt inte förstår sig på namnet. Alla andra i släkten tycks gilla det. Vad han vet ska det inte betyda något konstigt på deras språk.
    Under graviditeten gav jag henne chansen två gånger att komma med förslag på bebisen. Som tur var var min man med båda gångerna. Sa då att jag ville ha namn som skulle funka i båda länderna, både med uttal och bokstäver. Hon kom med så svåra namn som jag inte äns kunde uttala och stavningen skulle inte alls funka i Sverige. Ingen annan i släkten har så svåra namn, inte äns hennes barn. Min man sa till henne att det ska vara namn som funkar även här och nu känns det som du rablar upp de svåraste du kan komma på. Men hon fortsatte bara. Det var inte heller samma namn gång nummer två, så jag tror inte att det var hennes favoriter som hon kom med. Kan det vara att hon tycker att det blir för svenskt med Nova? Men vi har ju utländskt efternamn så det svenska tar ju inte över så.

  • Anonym

    hade det varit min svärmor, då hade jag struckit bort namnet. bara haft "Nova".

  • Mary Lo
    fabi skrev 2009-07-14 09:55:08 följande:
    Min mormor kan aldrig komma ihåg de minsta pojkarnas namn,,iñaki får snällt hetta grabriel,,men där håller hon på att lära sig ,,min bebisen får forfarande hetta Carlos,,,fast när de frågar henne så säger hon,,- han hetter nåt som jag aldrig kommer ihåg i första namn,,men jag kallar honom carlos...så mycket enklare...orkar inte hålla på o...hon kommer aldrig att lära sig hans namn..
    "...men jag kallar honom carlos..." Fantastiskt roligt ju.
  • Anonym (samma här..)

    Svärmor kallade vår son för William första året och sa även till hela släkten och sina grannar, vänner m.m. att han hette så..
    Hon tycker det är självklart att hon ska få vara med och bestämma namn på våra barn, något jag inte alls förstår.. Det blev tjafs med dottern namn med, men då var vi förberedda.. Fast svärmor uttalar hennes namn fel bara för att vara märkvärdig..
    Bara rätta henne tills hon förstår själv hur löjligt det är att göra så, säg till släkt och andra som kallar henne för Yasmine att hon heter Nova och att det är svärmodern som missuppfattat det.

  • cactusoblossom

    Blir sååå trött på sådana här människor!! Vi har ett exempel på det i vår släkt med! Det är mn sambos farmor på 92 år som vägrar säga vår dotters namn och i stället säger "lillan" tillhenne...för hon tycker vårt namnval är så fult att hon inte ens kan ta det i sin mun säger hon! Kul va?! Vår dotter heter Leah och vi och många av våra vänner tycker att det är jättefint! Dock har jag hört att förr i tiden sa man le om någon som var elak...vilket vi aldrig hade hört innan...men det är ju gammal slang..så det har ju ingen betydelse egentligen.....men det är därför hon ej kan säga det tydligen..jajja..men en 92 åring behöver man ju inte lyssna på...men det e klart att det känns i hjärtat när man e där..för vi vill ju bara vår dotters bästa..och hon ger oss pikar hela tiden att vi e dåliga föräldrar som kunde ge vår dotter detta hemska namn...

  • Anonym (Erfarenhet)

    Anonym (samma här..) skrev 2009-07-14 12:07:21 följande:


    Svärmor kallade vår son för William första året och sa även till hela släkten och sina grannar, vänner m.m. att han hette så..Hon tycker det är självklart att hon ska få vara med och bestämma namn på våra barn, något jag inte alls förstår.. Det blev tjafs med dottern namn med, men då var vi förberedda.. Fast svärmor uttalar hennes namn fel bara för att vara märkvärdig..Bara rätta henne tills hon förstår själv hur löjligt det är att göra så, säg till släkt och andra som kallar henne för Yasmine att hon heter Nova och att det är svärmodern som missuppfattat det.
    Men vad är det för fel på folk som inte kan förstå att deras egna barn är vuxna och har all rätt i världen att bestämma namnet på sina egna barn?! Jag blir faktiskt riktigt arg när jag läser om sådana här egotrippade föräldrar som inte fattat att deras roll är att vara en snäll mormor/morfar/farmor/farfar och inte lägga sig i sådant som de inte har något att göra med. Barnens namn är sådana saker!
  • BertaFilippa Krattkquist

    har ni inte läst igenom hela tråden..
    men varför inte börja kalla svärmor för typ Ulla eller nåt istället
    om hon fortsätter envisas med att kalla dottern för hennes andranamn
    det borde få henne att fatta..

  • MissMonroe

    Ååh gud vad arg jag blir när jag läser detta!!!!!
    Jag har också haft en heldel problem med min svärmor sedan vi fick vår dotter NOVA.
    Hon var riktigt jobbig i början och min sambo tog hennes sida, tyckte att det var jag som ville starta bråk.
    Hon kom hem till oss en dag när jag var borta och stor grät, jag tyckte inte om henne och ville inte att hon skulle få träffa sitt barnbarn!
    Men HALLÅåååå, om hon hade lyssnat på mig kanske jag inte varit så jä..v..a arg på henne, det är mitt barn och det jag och min sambo säger är det som gäller!
    Nu till ditt problem.....ja hon verkar ju inte vara riktigt klok din svärmor, Nova är ett mycket fint namn och är det det namn ni valt får hon faktiskt acceptera det!
    Jag förstår mig inte på mor och farföräldrar som inte kan fatta att det INTE är deras barn, de har ingen rätt att bestämma!!!

    Hoppas det ordnar sig för dig!

    Stora styrkekramar från en som förstår hur ARG man kan bli!

Svar på tråden Svärmor - mitt barns namn