• Anonym (etä)
    Äldre 15 Jul 01:09
    7052 visningar
    8 svar
    8
    7052

    Skötare inom psykiatrin, vad gör ni?

    Ja, jag har tid hos en skötare inom psykvården, det står inte sköterska.
    vad betyder det?
    För som de skriver så verkar det inte vara den manliga formen av sköterska, utan de skriver tex att vi har läkare, psykiatrisk ... sköterska, psykolog osv o sen skötare.

    Svar snabbt helst, så vad gör en Skötare?
    (Ngn jag känner gissade på menatlskötare? isåfall vad gör en sån?

  • Svar på tråden Skötare inom psykiatrin, vad gör ni?
  • Anonym (etä) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 01:14
    #1

    Ngn?

  • Äldre 15 Jul 01:29
    #2

    utgår ifrån att det menas mentalvårdare/skötare.

    vad en skötare gör kan vara ett ganska brett spektra beroende på var de jobbar eller vilken anställning de har. ska du möta någon i landstingets psykvård är de antagligen utbildade mentalskötare, troligtvis också med vidareutbildning vilken ger dem funktion som terapeuter.

    fråga den du ska träffa vad h*n har för utbildning-
    detta är wikin; sv.wikipedia.org/wiki/Mentalsk%C3%B6tare tror inte den är fullgod men kanske får du en fingervisning.

  • Äldre 15 Jul 01:34
    #3

    jag arbetar inte själv som skötare ska tilläggas.

  • Anonym (etä) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 01:49
    #4

    tack, försökte kolla upp!
    jag får nog höra imorrn om utb.

  • Anonym
    Äldre 15 Jul 01:56
    #5

    För att få kalla dig mentalskötare skall du ha läst till USK och riktat in dig mit psykiatri har jag fått höra.

  • Äldre 22 Jul 23:54
    #6
    Anonym skrev 2009-07-15 01:56:44 följande:
    För att få kalla dig mentalskötare skall du ha läst till USK och riktat in dig mit psykiatri har jag fått höra.
    helt sant. men alla som arbetar som skötare har inte skötarutbildning.
    jag själv har, liksom flera i min omgivning, har extraknäckt som skötare på olika platser. variationen på utbildning, ålder, lämplighet & arbetsuppgifter är enorm.
  • Äldre 23 Jul 00:04
    #7

    Man kan kalla sig mentalskötare efter usk utbildning med inriktning inom psykiatri vilket jag har. Som skötare funkar man ofta som ett bollplank till patienten. Men som sagt det beror på var man jobbar. Själv så jobbade jag på sjukhuset på en psykosavdelning. Vilket jag har gjort i ca 5 år.

  • Äldre 16 Oct 23:29
    #8

    Som skötare måste du vara minst undersköterska. Skötare kallades tidigare för mentalvårdare och en mentalvårdare var en undersköterska med vidareutbildning inom psykiatrin. Samma för usk idag, man kan välja inriktning psykiatri och då blir man skötare.

Svar på tråden Skötare inom psykiatrin, vad gör ni?