• Äldre 15 Jul 21:00
    4104 visningar
    115 svar
    115
    4104

    iPhone - något att satsa på?

    Har inte läst allt, men...
    Rätt dålig kamera, annars så är de flesta fel fixade nu iom 3.0 dvs mms, vidarebefodra sms osv.
    Navigons gps app är bra, jag har sålt min fasta navigon nu. tomtom är jag mycket besviken på, att vara med när apple visar nya iphonen och sedan bli slagna av navigon.. dessutom så måste deras app ha en separat fäste för att kunna få ut ljud, vad jag har förstått.
    Men iphonen är enkel att använda, det är den stora fördelen, samt att det är lätt att köpa program till den. Men du kan göra allt som en iphone kan i andra smartamobiler med.

  • Äldre 15 Jul 21:05
    #47
    Dynamic skrev 2009-07-15 20:57:34 följande:
    Nja du tänker nog på E-GPS A-GPS är assisted, och får reda på en grövre beräkning vart sat. bör befinna sig. Den kan alltså göra så att din position slår fel med ganska många kilometer.
    Det är en riktig gps i iphone, problemet innan 3.0 var att inga andra program fick använda den.
  • Äldre 16 Jul 12:14
    #51
    scrubs skrev 2009-07-16 11:42:33 följande:
    Kikar in och frågar bara.... Har ni köpt Iphone kontant eller på abonnemang? Om abonnemang, vad betalar ni i månaden, då? Funderar på att köpa en....
    Telenor, 499 månaden
  • Äldre 16 Jul 12:51
    #58
    trollkarl skrev 2009-07-16 12:36:37 följande:
    herregud, telia tar 179. sicken blåsning =)
    Knappast, då har jag telefonen gratis samt att jag ringer för hela beloppet och surf ingår, så totalt så tjänar jag på det här jämfört med det telia alternativ du hänvisar till, samt alla andra telia alternativ som finns.
    Vilket som är bäst för just dig beror helt på ditt ringmönster, jag tror mig ha rätt bra koll på det här då jag suttit med en del upphandlingar gällande telefoni för en del medelstora företag.
  • Äldre 16 Jul 13:01
    #62
    trollkarl skrev 2009-07-16 12:53:54 följande:
    asg, är du nykter? surf o allt ingår hos telia. 895 i startavgift, 179 i månaden. var ligger problemet? allt du har, har telia me.
    Lägg av nu, det som jag skulle behöva ha hos telia är deras fastpris som kostar 599:- då tillkommer surf för 199:-, på vilket sätt blir det billigare än 499
    Det kostar ju ävan att ringa med telefonen och räknar man in hur mycket jag ringar per månad så är det det här som gäller.
    Så du kallar Telenor för oseriösa? låt mig småle
  • Äldre 16 Jul 13:06
    #66
    trollkarl skrev 2009-07-16 13:02:37 följande:
    jämför anmälningsgraden och ärenden mellan telia och gamla europolitan/telenor så ser du själv. sen att man ringer mycket i all ära, det gör jag me. men nu var det tal om vad som var mest värt, och i telias fall har dom mer fördelar jämfört.
    Vilka är fördelarna? de som gör att jag ska betala 300:- mer i månaden? Kan du länka till den statistik du hänvisar till, och länka gärna till det där 179:- månaden abonnemanget, jag hittar inte det på telias hemsida, det borde ju finnas där eftersom dom är det enda seriösa teleoperatören i sverige, troligen världen också.
  • Äldre 16 Jul 13:19
    #75
    trollkarl skrev 2009-07-16 13:07:59 följande:
    lägg ner din genanta attityd, du vinner inget på det. telia.se sen mobilt, sen apple till höger. deras databas går oftast inte att länka till. statestiken får du ta med KO/ARN
    Det är du som vräker ur dig uppgifter om statistik utan att kunna hänvisa till källa, det är ju lätt att säga saker men svårare att sen verkligen visa att man har rätt.

    Ser inte något abonnemang som kostar 179:- men vi antar att du menar det för 149:- då är det fri surf till 1Gb enbart, sen kostar det extra, du får betala hutlösa 69 öre minuten för samtalet, jag som då ringer ca 4000 minuter i månaden får betala 2760:- i månaden, ser fortfarande inte hur det är billigare för mig än 499:- hos telenor, du få väldigt gärna övertyga mig.
  • Äldre 16 Jul 13:20
    #76
    zandrisen skrev 2009-07-16 13:13:22 följande:
    Har läst på mycket om den nya, och det var inte sådär jättemånga funktioner som jag har nån nytta av som tillkommer. GPS använder jag aldrig, kompass lika sällan, och att filma med den är orelevant för min del. Visst hade det vart skoj med en röststyrd mobil, men känns inte som att det är värt att betala mer för.
    gps finns ju i den du har nu med
  • Äldre 16 Jul 13:21
    #77
    Micke54 skrev 2009-07-16 13:14:13 följande:
    Jag betalade 2800 kanske 2900 för min har också 99:- extra i 18 mån runt 4500 allt som allt. Jag har 16gb 99*18=1782+2900=4682 Den kostar med samma abbonnemang idag 3995:- fast då 8gb, 16 var slut på hemsidan
    Ja räknar man enbart kostnaden för abonnemanget så ser det ju billigt ut, för min del tillkommer ju rätt mycket samtalstid så det blir helt andra kostnader för mig med telia, det känns som dom inte vill att man ska använda telefonen :)
  • Äldre 16 Jul 13:27
    #81
    Teide skrev 2009-07-16 13:25:19 följande:
    Aha, nu hittade jag. Man får betala 895 kr för telefonen alltså, sedan betalar man 150 kr/månad i förhöjd månadsavgift och 29 kr för abonnemanget (som man inte får ringa upp). Utöver det får man betala för allt man ringer, SMS:ar och så vidare. För surf får man betala antingen 69 kr eller 199 kr extra i månaden, beroende på vilket man väljer. Minutavgiften 29 öre. På vilket sätt är detta bättre och billigare än: Man betalar inget för telefonen, 150 kr/månad i förhöjd månadsavgift och 399 kr i månaden som man får ringa upp helt och hållet. Utöver det betalar man 19 öre minuten för samtal, 19 öre för SMS etc. Fri surf under hela bindningstiden. Nu tog jag och jämförde abonnemang med samma förhöjda månadsavgift, man kan välja hur man vill hos telenor. Båda exemplen är för en 8GB iPhone med 24-mån abonnemang. Undrar vem som är lurad egentligen?
    Jo kolla även på mitt räkneexempel med som gäller för mig, men man får ju mycket fördelar med telia :)
  • Äldre 16 Jul 13:30
    #86
    Teide skrev 2009-07-16 13:25:19 följande:
    Aha, nu hittade jag. Man får betala 895 kr för telefonen alltså, sedan betalar man 150 kr/månad i förhöjd månadsavgift och 29 kr för abonnemanget (som man inte får ringa upp). Utöver det får man betala för allt man ringer, SMS:ar och så vidare. För surf får man betala antingen 69 kr eller 199 kr extra i månaden, beroende på vilket man väljer. Minutavgiften 29 öre. På vilket sätt är detta bättre och billigare än: Man betalar inget för telefonen, 150 kr/månad i förhöjd månadsavgift och 399 kr i månaden som man får ringa upp helt och hållet. Utöver det betalar man 19 öre minuten för samtal, 19 öre för SMS etc. Fri surf under hela bindningstiden. Nu tog jag och jämförde abonnemang med samma förhöjda månadsavgift, man kan välja hur man vill hos telenor. Båda exemplen är för en 8GB iPhone med 24-mån abonnemang. Undrar vem som är lurad egentligen?
    gjorde ett litet snabbt överslag med det här istället, hamnar lite bättre för telia, dom är nu bara ca 1000:- dyrare i månaden,blir enbart humana 24000:- dyrare för iphonen än hos telenor, men man får säkert något bra för det.
  • Äldre 16 Jul 13:32
    #88
    Teide skrev 2009-07-16 13:29:56 följande:
    Ge gärna exempel? Om t ex deras otrevliga kundtjänst är en fördel så vet jag inte....
    märk smilen, jag har inga som helst fördelar att ge angående telia, det var ju trollkarl som sa att telia är den enda seriösa operatören, och att dom har flera fördelar.
  • Äldre 16 Jul 13:35
    #93
    trollkarl skrev 2009-07-16 13:29:50 följande:
    179 säger min dator. sen hur skall jag kunna hänvisa till statistik som bara finns i deras dator? efter siffror dom har sagt till mig i telefon?
    ja ok, det blev då 1000:- mer i månaden för mig med telia, berätta, på vilket sätt är jag lurad? vad ger de där 1000:- mig i mervärde per månad?

    www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/konsumentratt/artikel_216067.e24
    det hittade jag angående mobiltbredband, inga större skillnader där.
  • Äldre 16 Jul 13:38
    #96
    trollkarl skrev 2009-07-16 13:33:23 följande:
    störst nät, vart igång längst så dom lär kunna sina saker ja. störst bemanning etc etc..
    När det gäller 3g så har telia inget eget nät ens, och att telia varit länge i branchen har bara gjort dom slöa och arroganta, det märker man ju rätt lätt de gånger man är i kontakt med deras stora kundservice :)
  • Äldre 16 Jul 13:41
    #97
    trollkarl skrev 2009-07-16 13:33:36 följande:
    precis....
    Men förklara gärna på vilket sätt jag har blivit lurad när jag betalar mer än 1000:- mindre i månaden för mitt mobilabb hos telenor?
  • Äldre 16 Jul 14:24
    #99

    Happy 2 skrev 2009-07-16 14:19:41 följande:


    Jag har en ipod touch, och mobilen jag har har börjat gett med sig & funderar nu på om jag ska köpa mig en Iphone ist. Men tvekar lite över hurpass man ska köpa den gamla eller den nya modellen. Så himla många förändringar var det inte. Extra batteritid är ju alltid bättre, men inte mkt skillnad var det. Men tänkte just på hastigheten, jag tycker ipoden är relativt snabb, är hastigheten i den att jämföra med nya resp gamla iphonen, någon som vet? Vill ju självklart betala så lite som möjligt för telefonen & ringer o smsar gör jag nästan endast till min sambo & han ska åxå skaffa en iphone så vi tänkte ta något abonnemang där man ringer o smsar gratis till varandra eller så billigt som möjligt. Och även att man kan använda internet fritt på telefonen när man inte har tillgång till internetet här hemma. Priserna på gamla iphonen har ju blitt lite mer överkomliga nu iaf, men frågan är hur pass mkt dyrare den nya kommer & bli?
    Enligt uppgift så ska den nya kosta lika mycket som den som nu finns i handeln, när den lanserades, och den som finns nu kommer att prissänkas och fortfarande säljas. Men lättast är väll att vänta ett par veckor och kolla hur det ser ut då.
  • Äldre 17 Aug 21:02
    lovelyangel82 skrev 2009-08-17 20:20:12 följande:
    Gelé Hallon skrev 2009-07-17 09:12:21 följande: hur e de o sms:a me den om man e van o göra de me en hand innan?? o hur funkar facebook widgeten me surf kostnader o sådant blir de inte rätt dyrt när de ligger o tikar där.. e själv lite intresserad a en sådan !!
    sms blir lite annorlunda då man har ett vanligt tangentbord.
    Köper man en surfmobil idag, vilken modell som helst, inte bara iphone så bör man satsa på ett fastpris tillägg för surf. Sen är det inget som ligger och tickar i en iphone eftersom inget går som bakgrundsprocesser, men när push börjar komma igång så kommer det gå åt mer datatrafik.
  • Äldre 18 Aug 11:11
    lovelyangel82 skrev 2009-08-18 10:44:11 följande:
    men den gick o surfa me utan tangentbordet me va? tänkte jag e ju en sådan som sms:ar i bilen utan att titta på skärmen oh de kan bli knas me tangentbord men man ska väll kunna sms:a på touh skärmen.. någon som fått till en bra deal me 3??
    Klart du kan smsa. Det finns ju tangentbord, bara det att det är på skärmen.

    Sen ska man inte smsa när man kör bil :)
Svar på tråden iPhone - något att satsa på?