• Äldre 16 Jul 19:34
    5513 visningar
    49 svar
    49
    5513

    Barnvagnar

    Jag håller på och kollar efter en barnvagn på blocket och hittade en Carena Free. Det strå inget årtal så jag vet inte hur gammal den är, men dom vill ha 500 kr för den. Jag tycker det låter jättebilligt och börjar då undra om Carena inte är något bra märke. Någon som vet?

  • Svar på tråden Barnvagnar
  • fabi
    Äldre 17 Jul 19:48
    #31

    tänker du köpa beg,,kolla efter en rocky eller mistral..då är låga och man kan ha barnet vänd mot en..sen kan man ta bort ramen vilket gör att det är lätt för barnet att gå ur och på vagnen lätt.

  • fabi
    Äldre 17 Jul 19:49
    #32

    glömde ...

    kolla att vagnen är låg,,det är tungt att lyfta en 4åring

  • Äldre 17 Jul 20:00
    #33

    Vi hade med oss en sulky till Sydafrika. Den passade vår då 3 åringa tjej perfekt och hon kunde sätta sig i den själv. Hon hade nästan aldrig fått röra på sig och hade ingen ork eller kondis i början, orkade gå 10-15 m och så var hon trött. Det blev rask bättre redan efter en vecka men vi tog det lugnt i början. Nu när hon är 4 så tar vi barnvagnen (Brio Race) bara när vi ska vara ute hela dagen t.ex. heldag i Stockholm eller nåt. För det mesta går hon själv.

  • mammam­ys06
    Äldre 17 Jul 20:20
    #34

    Jag hade definitivt satsat på en brio race eller brio sitty. De är inte dyra, är lätta att köpa i fint skick begagnat på blocket och de är säkra och bra vagnar för de lite större barnen.


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 18 Jul 09:35
    #35
    fabi skrev 2009-07-17 19:48:44 följande:
    tänker du köpa beg,,kolla efter en rocky eller mistral..då är låga och man kan ha barnet vänd mot en..sen kan man ta bort ramen vilket gör att det är lätt för barnet att gå ur och på vagnen lätt.
    Vilket märke är det på Rocky och Mistralen? Gissar att det är Teutonia Mistral du menar men Rocky har jag aldrig hört talas om.
  • mammam­ys06
    Äldre 18 Jul 10:46
    #36
    Smulan1973 skrev 2009-07-18 09:35:41 följande:
    Vilket märke är det på Rocky och Mistralen? Gissar att det är Teutonia Mistral du menar men Rocky har jag aldrig hört talas om.
    Teutonia är rocky också. Jag tycker den är rätt klumpig vagn för ett barn som är så pass gammalt, rekommenderar därför en sulky som te x brio race och sittyn.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 18 Jul 15:24
    #37
    mammamys06 skrev 2009-07-18 10:46:26 följande:
    Teutonia är rocky också. Jag tycker den är rätt klumpig vagn för ett barn som är så pass gammalt, rekommenderar därför en sulky som te x brio race och sittyn.
    Vad är det för skillnader på Race och Sittyn då?
  • Äldre 18 Jul 15:37
    #38

    Emmaljunga Softy, Brio Sitty eller Brio Race tror jag blir perfekt för er lilla tjej. Visserligen är de vända framåt, men det gör inte så mycket eftersom en fyraåring inte åker vagn lika mycket som ett yngre barn. Ju starkare hon blir desto mer kommer hon att gå själv, vilja köra vagnen själv osv. Vagnen kommer kanske bara att användas när hon behöver vila sig eller ni behöver snabba på stegen. Väljer ni Sittyn eller Softyn finns ingen sufflett, vilket är både bra och dåligt. Barnet sitter så klart mera öppet och utsatt för väder och vind, men det kan man åtgärda med lämpliga kläder och regnskydd. Det är lättare för barnet att hålla kontakt med den som kör vagnen om det inte sitter en sufflett i vägen som skymmer sikten. Är ryggstödet i det bakre läget är det bara att titta rakt upp för att få ögonkontakt.

    Rocky och Mistral är bra vagnar men lämpliga för lite yngre barn. Förutom att flickan kan få det trångt kan ryggstödet vara för kort. Vagnen kan också bli tung att köra. Själv slutade jag använda den typen av vagn när mina barn var mellan 2½ och 3 år. Då var de urvuxna. Nu kan iofs inte jämföra en nyfådd fyraåring med ett barn som gar kommit som spädbarn. Hon kan vara liten och kanske svag för sin ålder, men knappast hur liten som helst.

  • Äldre 18 Jul 20:39
    #39

    Vi har en Brio sitty till vår son som är fyra år. Den fungerar bra i alla situationer (in i bilen, smidig att köra, lagom i storlek för sonen att få plats i mm) men för mig är ett stort minus att det inte är fullt liggläge. Sonen behöver fortfarande sin middagslur och han kan sällan somna halvsittandes. Jag skulle vilja ha en sulky med liggläge. Fast jag vet ju iofs inte hur många fyraåringar som fortf. behöver en middagslur?

  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 08:47
    #40
    Gnista skrev 2009-07-18 20:39:26 följande:
    Vi har en Brio sitty till vår son som är fyra år. Den fungerar bra i alla situationer (in i bilen, smidig att köra, lagom i storlek för sonen att få plats i mm) men för mig är ett stort minus att det inte är fullt liggläge. Sonen behöver fortfarande sin middagslur och han kan sällan somna halvsittandes. Jag skulle vilja ha en sulky med liggläge. Fast jag vet ju iofs inte hur många fyraåringar som fortf. behöver en middagslur?
    Bio race har ett bättre liggläge, den har vi för sonen sover fortfarande i vagnen också (han blir 3 år i september).
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • fabi
    Äldre 19 Jul 08:58
    #41
    Smulan1973 skrev 2009-07-18 09:35:41 följande:
    Vilket märke är det på Rocky och Mistralen? Gissar att det är Teutonia Mistral du menar men Rocky har jag aldrig hört talas om.
    Det är också en teutonia,,finns inte lägnre att köpa nya,,men den är jätte bra, låg och så kan man ha barnnet vänd mot sig om man vill,,,stora nakdelen är väll att de är lite tunga att bära..tex ut och in i bilen .m.m men de är lätt körda och man kan ha den till större barn.
  • fabi
    Äldre 19 Jul 08:59
    #42
    mammamys06 skrev 2009-07-18 10:46:26 följande:
    Teutonia är rocky också. Jag tycker den är rätt klumpig vagn för ett barn som är så pass gammalt, rekommenderar därför en sulky som te x brio race och sittyn.
    men om man vill ha en vagn som är vänd mot sig, tycker jag att de här är bäst..vill man ha barnet vänd i från sig finns det lättare alternativ..
  • Ethi
    Äldre 19 Jul 10:40
    #43

    Teutonia Timmy, kanske? I storlek och i övrigt som race och scooter MEN har fullt liggläge! Dock är ryggstödet något kortare än de andra två så för oss har den inte varit något alternativ, tyvärr Men har man just inte girafflånga barn så skulle jag absolut titta en gång extra på den www.teutonia.de/index.php


    Gnista skrev 2009-07-18 20:39:26 följande:
    Vi har en Brio sitty till vår son som är fyra år. Den fungerar bra i alla situationer (in i bilen, smidig att köra, lagom i storlek för sonen att få plats i mm) men för mig är ett stort minus att det inte är fullt liggläge. Sonen behöver fortfarande sin middagslur och han kan sällan somna halvsittandes. Jag skulle vilja ha en sulky med liggläge. Fast jag vet ju iofs inte hur många fyraåringar som fortf. behöver en middagslur?
  • Ethi
    Äldre 19 Jul 10:56
    #44

    Man skulle kunna säga att racen är som en hybrid mellan sulky och sittvagn. Den har större och mjukare hjul än sittyn, justerbart handtag, rymligare och mer ombonad sittdel, mer ställbart ryggstöd och bättre viloläge, bättre sufflett (man kan köpa till en sån till sittyn om man vill) m.m. Den är större och tyngre än sittyn men mer lättkörd, framför allt med lite vikt i och jobbigare underlag som typ snömodd. Sittyn är smalare och smidigare och lättare i affärer och går att köra i mittgången på tåget t ex också. Racen är bättre för långpromenader och middagssovning. Sittyn för kortare sittningar. Vi har den som shoppingvagn eller ta-sig-från-bilen-vagn, som är lätt att bara slänga in i bilen och smidig och tålig att ha med, men inte en varje-dag-vagn. Fast vi bor ju inte heller så centralt, så det beror nog åter på vilken livssituation man har... Bäst är nog om ni åker till typ Barnens Hus och provkör och prov-ställer-in och känner efter vilken ni känner mest för


    Smulan1973 skrev 2009-07-18 15:24:28 följande:
    Vad är det för skillnader på Race och Sittyn då?
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 12:57
    #45
    fabi skrev 2009-07-19 08:59:38 följande:
    men om man vill ha en vagn som är vänd mot sig, tycker jag att de här är bäst..vill man ha barnet vänd i från sig finns det lättare alternativ..
    ja, visst är den det, har själv haft en teutonia s men till ett så stort barn blir den lätt för stor och klumpig, hon skriver ju att det inte är så nödvändigt heller att ha barnet emot sig heller.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 19 Jul 14:41
    #46

    Här kan du läsa om alla Brios modeller
    www.brio.net/BRIO_NET/Sverige/Startpage

    Flera paraplysulkys har fullt eller nästan fullt liggläge. Mina barn har sovit skönt i Maclarens. Äldste sonen ville gärna sova på dagen tills han var fyra år. De två yngre slutade med middagssömnen tidigare, men har sovit gott i sulkyn på kvällstid. Fördelen med paralysulkys är att de är lätta och smidiga, tar knappt någon plats i hopfällt läge, väger så lite att man kan bära vagnen i hopfällt läge med ena handen och hålla barnet med den andra, vilket är praktiskt i trappor. De är så smala att kan kommer fram i princip överallt med dem. Nackdelen är att de inte funkar i snö, har stum eller obefintlig fjädring och absolut inte fungerar i terräng. TS kanske klarar sig med en sådan. Den kan ni ta med er på hämtresan. Praktisk och bra att ha på flyget och flygplatserna.

    När man väljer vagn är det klokt att fundera över livsstil och hur man bor. Om man kommer att köra mycket i uppförsbacke gör man klokt i att välja en lätt vagn.

  • Äldre 20 Jul 10:01
    #47

    Ethi: Vår son är ju inte girafflång, så en Timmy kanske skulle kunna vara ett alternativ. Tack för tipset (lite kul dock att en av "finesserna" är att man inte kan vända sittinsatsen )

  • jussi o lina
    Äldre 1 Aug 23:07
    #48

    hej jo en ny vangn kosstar massor:( men jag skulle kunna tänka mig en begagnad, men min söta gube vill nog ha ny, har två tjejer från tidigare för hållande jussi o lina

  • Solvår H
    Äldre 2 Aug 09:53
    #49

    Vi har adopterat två barn som var över tre år vid ankomst och båda har behövt åka vagn rätt mycket i början. Dels hade de helt enkelt inte benmuskler nog för att orka gå, dels behövde de vagnen för att kunna sitta och titta på allt nytt på ett säkert sätt.

    Vi tyckte det var superviktigt att ha barnen mot oss den första tiden så vi köpte en billig (=ful när det gäller vagnar men det är ju ingen skönhetstävling) sittvagn som mycket riktigt var tung med ett så stort barn i men det fick det vara värt.
    Efter ca ett halvår (lite mer med barn nr ett), när vi kände att språket var igång på riktigt och anknytningen hade börjat sätta sig på ett sätt som kändes bra bytte vi till en brio race som funkar bra att ligga och sova i också (vi har haft två tunna barn, är barnet mer bastant tror jag Emmaljunga scooter är ett bättre alternativ, den här liksom bredare sits).

    Det finns inga sulkys som är vända mot dig tyvärr. Vi har haft en teutonia (tror det var en mistral) som var helt ok, mjuk att köra och en Brio av nån uråldrig modell.
    Hade jag varit ni hade jag jag köpt Carenan för 500 (eller annan billig sittvagn)och struntat i om den gnisslar. Ha den några månader och köp sedan en nya fin sulky (de är billiga) när dottern är redo för det.

    Och grattis till er tjej!

Svar på tråden Barnvagnar