• Halvnorskan

    Spermadonatorer...?

    Lite læskigt att tænka sig att man ska førsøka bli med barn med en okænd mans sperma...jag skulle vilja veta mkt om den mannen. Får man bara veta lite om længd, hår och øgonfærg? Det sæger ju egentligen ingenting om mænniskan...trots allt sitter nog en hel del av personligheten i generna...tycker det verkar læskigt...men jag har inte mkt val numera. Finns det spermabanker dær man kan vælja mer noggrannt egenskaper på donatorn?

  • Svar på tråden Spermadonatorer...?
  • Sara 37

    Hej,

    Jag känner bara till hur det är i Sverige och Danmark. Där kan du bara gå på längd, vikt, ögonfärg. (+krppsbyggnad i Danmark) I Sverige finns det inte en så stor bank så det är svårt att matcha helt har jag förstått. Jag vet inte hur det är i övriga Europa, omman kan få veta mer om personligheten.

    Däremot vet jag att det stora spremabanksföretaget i DK, Cryos, säljer även till USA. DÅ kan kan kunderna få reda på mycket mer. Utbildning, fritidsintressen. Donatorn är fortfarande anonym, men man får mer info. Jag har frågat om man inte kan få samma info i DK / Sverige som de ger till US-kunderna. Men nej, det går inte (pga lagstadgade regler)

    Å andra sidan kan jag känna att det är ju min man som blir pappan.... det sociala arvet är minst lika viktigt (tycker och tror jag). Det finns ju en hel del egenskaper, beteenden som man tididgare trott berott på det biologiska arvet men som man sedan blivit tveksam till om det inte istället är det sociala arvet...........

    Så jag tror ändå att tex. vår son kommer att bli ganska lik min man genom gester, mimik etc. Sedan får vi inte glömma att det är ganska många barn som inte är direkt lika sina föräldrar till utseendet heller......

    Och att ca 5% av alla barn som föds har inte den bio-pappan alla tror att de har........ Detta har man kommit fram till inför transplantationer, blodgivning etc. När det helt enkelt inte har stämt........ Det är mycket intressant!!!!

    /sara

  • Avanna

    Hej
    Det finns helt anonym donator och donator som kallas id-release, det senare är det system som Sverige har. Det vill säga barnen kan vid 18 års ålder få reda på mannens identitet. Vid helt anonym går inte det. I Danmark, Finland, Norge kan man bara välja helt anonym donator. I Sverige och Storbrittanien bara id-release. I Nederländerna och Belgien får man välja. Själv har vi gjort en specialväg det vill säga importerat amerikanska id-releasespermier till Danmark, det låter sig göras relativt enkelt. Därför att vi ville ha en id-release donator, så att barnet själv ska välja när det blir 18 om det vill ha reda på sitt genetiska ursprung. Vet inte om alla kliniker i Danmark tillhandahåller denna service, vi vände oss till Stork-kliniken, även Vitanova gör det. Mer info kan ni läsa på www.insemination.nu och den amerikanska banken vi använde var www.thespermbankofca.org där väljer ni själv en donator som passar , viss väntetid finns, sedan skickas den till kliniken i Danmark. På det sättet får ni jättemycket info om mannen. Man kan även skicka efter en 15-sidig bilaga med info om hela släkten , intressen mm. Vilket vi som är nyfikna såklart gjorde. Sonen är snart 3 och han är jättelik mig och min släkt, men världens underbaraste, ångrar inte ett ögonblick våra val. Har ni tid att vänta på svensk donator så är ju det enklast antar jag. Men kanske din man känner sig trygg med att den eventuellt kände fadern befinner sig på andra sidan atlanten

  • joander

    Jag donerar helt gratis av altruistiska orsaker. Tala bara om vad du vill veta eller vad du vill ha!
    MVH
    Johan

Svar på tråden Spermadonatorer...?