• Svar på tråden Tråden för oss med barn som har hemangiom Del 3
  • LyNxQ

    Ni som har koll: Har någon kommit på varför hemangiom uppstår?

    Det jag har läst är följande:

    Varför uppstår hemangiom?

    Man vet fortfarande inte helt säkert varför hemangiom uppstår.
    Det finns en ärftlig faktor men den nyaste teorin är att det är lösa kringflytande celler från moderkakan som ?växer fast? på embryot i ett tidigt stadie i utvecklingen. Man har tidigare trott att det berott på en störning i moderkakan.
    Man vet dock att hemangiom inträffar fem gånger så ofta på flickor som på pojkar. Barn med en födelsevikt under 1 kg har en 26%-ig chans att utveckla ett hemangiom.

    __________________________________

    Är det många fler flickor än pojkar med hemangiom även i denna tråd?
    Har någon av er föräldrar hemangiom?

    Jag hade ett relativt stort hemangiom på ryggen när jag var liten (försvann nästan helt när jag var 11-12 år)
    Och min 4-åriga dotter har ett ca 4 cm stort på bröstet (under halsgropen)
    Sonen har inget alls.

  • Uller

    Ingen annan än yngsta dottern har ett hemangiom. Hon var normalviktig när hon föddes.

  • Uller

    Ringt till ögon för att höra när vi ska bli kallade dit nästa gång och för att säga att vi vill komma så snart som möjligt då jag vill diskutera behandlignsalternativ med dem.

    Vi skulle bli kallade i slutet av aug eller början av sept. Men jag sa till om att vi vill ha tidigare tid men det lär dröja för de dr som vi hittills träffat har semester.

    Känns lite irriterande då vi träffat 3 olika dr på 4 eller 5 tillfällen. Känns inte bra att det ska böehava vara så. Ska höra om de inte kan skicka oss till ngn som har större vana av hemangiom än vad de har här i Norrköping.

    Börjar irritera mig på alla som komenterar hennes hemangiom. Var på Skara sommarland i helgen och jag fick nog berätta minst 4-5 gånger att nej det är inte ett blåmärke hon har på ögonlocket

  • alem
    LyNxQ skrev 2009-07-20 11:59:49 följande:
    Ni som har koll: Har någon kommit på varför hemangiom uppstår?Det jag har läst är följande:Varför uppstår hemangiom?Man vet fortfarande inte helt säkert varför hemangiom uppstår.Det finns en ärftlig faktor men den nyaste teorin är att det är lösa kringflytande celler från moderkakan som ”växer fast” på embryot i ett tidigt stadie i utvecklingen. Man har tidigare trott att det berott på en störning i moderkakan.Man vet dock att hemangiom inträffar fem gånger så ofta på flickor som på pojkar. Barn med en födelsevikt under 1 kg har en 26%-ig chans att utveckla ett hemangiom.__________________________________Är det många fler flickor än pojkar med hemangiom även i denna tråd?Har någon av er föräldrar hemangiom?Jag hade ett relativt stort hemangiom på ryggen när jag var liten (försvann nästan helt när jag var 11-12 år)Och min 4-åriga dotter har ett ca 4 cm stort på bröstet (under halsgropen)Sonen har inget alls.
    Det är alldeles för lite forskning kring detta ämnet tyvärr, vi hade inge varken jag eller sambon när vi var små.
    Vår dotter är född 1v för tidigt och vägde 4kg när hon föddes och hade redan vid födseln ett stort märke (på längden gick det från pannan nästan ned till munnen)
    storkbett som är ett slags hemangiom hade jag däremot när jag föddes vilket även Ayla har, ett jätte stort i nacken och på ena ögonlocket samt mellan ögonen lite upp på pannan. de i ansiktet av storkbettet syns knappt alls längre, bak i nacken syns det jätte tydligt ännu.

    Det enda dem lyckats komma fram till genom den lilla forskning som finns är just det att förtidigt födda och flickor har större risk för att drabbas av det.
    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • alem
    Uller skrev 2009-07-20 17:31:43 följande:
    Ringt till ögon för att höra när vi ska bli kallade dit nästa gång och för att säga att vi vill komma så snart som möjligt då jag vill diskutera behandlignsalternativ med dem.Vi skulle bli kallade i slutet av aug eller början av sept. Men jag sa till om att vi vill ha tidigare tid men det lär dröja för de dr som vi hittills träffat har semester.Känns lite irriterande då vi träffat 3 olika dr på 4 eller 5 tillfällen. Känns inte bra att det ska böehava vara så. Ska höra om de inte kan skicka oss till ngn som har större vana av hemangiom än vad de har här i Norrköping.Börjar irritera mig på alla som komenterar hennes hemangiom. Var på Skara sommarland i helgen och jag fick nog berätta minst 4-5 gånger att nej det är inte ett blåmärke hon har på ögonlocket
    Ring till dagkirurgin på drottning silvias barnsjukhus i göteborg. Och därigenom kan du säkerligen lyckas få komma i kontakt med Dr. Lars-Göran Friberg.
    Han är en av de främsta inom ämnet i hela landet och är en helt underbar läkare som alltid tar det säkra före det osäkra och är inte rädd för att gå rakt på sak och tala klarspråk.
    Nr finns att få tag på på internet.
    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Juni 08
    LyNxQ skrev 2009-07-20 11:59:49 följande:
    Ni som har koll: Har någon kommit på varför hemangiom uppstår? Det jag har läst är följande: Varför uppstår hemangiom? Man vet fortfarande inte helt säkert varför hemangiom uppstår. Det finns en ärftlig faktor men den nyaste teorin är att det är lösa kringflytande celler från moderkakan som ?växer fast? på embryot i ett tidigt stadie i utvecklingen. Man har tidigare trott att det berott på en störning i moderkakan. Man vet dock att hemangiom inträffar fem gånger så ofta på flickor som på pojkar. Barn med en födelsevikt under 1 kg har en 26%-ig chans att utveckla ett hemangiom. __________________________________ Är det många fler flickor än pojkar med hemangiom även i denna tråd? Har någon av er föräldrar hemangiom? Jag hade ett relativt stort hemangiom på ryggen när jag var liten (försvann nästan helt när jag var 11-12 år) Och min 4-åriga dotter har ett ca 4 cm stort på bröstet (under halsgropen) Sonen har inget alls.
    Jag har också läst att det tros vara delar av moderkakan, vilket borde vara logiskt eftersom att kroppen inte stöter bort det som är kroppseget. Men när jag la fram den teorin för min dotters läkare sa han att det var man trodde på 18 hundratalet.. Jag vet inte om jag köper allt han säger. Han vill ju gärna veta bäst =) Enligt honom är det en kärlväggen som är för tunn. Men då borde den vara det i resten av kroppen för att det ska vara logiskt för mig..?
    En sak är säker, det verkar vara något som ingen har full koll på eftersom man inte heller har något svar på varför propranololen fungerar mot det. Det är ju en medicin som egentligen har en helt annan uppgift och upptäcktes fungera av en ren slump.
    Vi har inga andra fall av hemangiom i släkten, varken på min eller pappans sida och dottern är inte för tidigt född.
Svar på tråden Tråden för oss med barn som har hemangiom Del 3