• kolla

    Ytterligare en liten urna i vår famijegrav, i morgon tar vi farväl till vår tredje son

    Än en gång har sorgen, smärtan och förlusten greppat sina klor om oss. Förlamande, bedövade. Det är imorgon ett år sedan vår älskade son Isak kämpade för sitt liv och hamnade på Iva. Den natten går under benämningen jävulsnatten hemma, för det var då Isak dog. Det var så oändligt mycket värre än den 5 augusti då Isaks lilla kropp lades i min famn och hans hjärta sakta sakta slutade slå. Då försvann också skalet men de 23 juli dog Isak. Det var sista gången jag såg hans ögon och dom var fyllda av fasa. Den blicken följer mig överallt. Den blicken ger mig så fruktansvärt dåligt samvete. För att jag hans egen mamma inte kunde göra någonting för att lindra hans smärta...Isak blev bra 6 månader gammal.

    Nu är jag återigen gravid, 3 pojken på ett år som tas ifrån oss. Isak och Noas lillebror Luie är sjuk. Han har också lchad. Svaret fick vi igår. Vi har fått tid för att avbryta denna så efterlängtade graviditet imorgon, Alltså är den 23 juli också sista dagen i Luies liv. Och som det känns också vårt. Hampus och Mitt. Hur många gånger kan man dö utan att hjärta slutar slå? Hur kan man dö men fortfarande andas, prata, gå och stå?Det blir inte lättare att ?resa sig?, ?ta sig i kragen?, ?fokusera frammåt? bara för att man redan varit med om något förut. För ingen graviditet är densamma, inget litet barn är den andra lik och ett farväl till den man älskar är alltid lika smärtsamt. Det som händer är att hopplösheten, oviljan och olusten växer sig allt starkare i mitt bröst. Det som händer är att det är än svårare att se allt det där andra som finns där ute, kärleken och hoppet.

    Vi träffade Isaks sjuksköterska på kvinnokliniken igår (vi skulle träffa förlossningsläkaren och det är samma väntrum där alla gravida väntar på sitt första rutinultraljud). Både hon och vi grät ursinnigt och hon sa de där orden som man verkligen behöver höra när man ska in till en förlossningsläkare och boka in en abort av sonen som jag av hela mitt hjärta vill behålla. Hon sa "jag har som iva sköterska på ett av Sveriges största barnsjukhus sett många riktigt sjuka barn, men aldrig sett någon som haft det så grymt som Isak. Det Isak var med om är inte mänskligt". Och just därför, känns det trots att hela kroppen skriker NEJ som det enda vi kan göra är att överlåta Luie till den vackra plats där Noa och Isak befinner sig. För de måste vara en vacker plats dit oskyldiga små barn hamnar.

    Jag är 29 år och känner mig så fruktansvärt gammal. Läste ett ordspråk som sa något i stil med att en gammal människa längtar efter att dagen ska ta slut och en ung människa ser fram emot varje morgon. Jag har längtat efter nästa dag i över ett år. Jag är så trött på att må dåligt, på att inte se ngt ljus. Varje gång jag vågar, när jag precis hinner bli lite hoppfull då släcker man ljuset för mig igen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 20:29
    Nu hemkommen från avdelning 312 på Kvinnokliniken. Personalen var underbar, ett par kände igen oss sedan vi var där med Noa. Känner mig så tom så tom. Tackar för alla fina inlägg, det värmer i all kyla. Kram

  • Svar på tråden Ytterligare en liten urna i vår famijegrav, i morgon tar vi farväl till vår tredje son
  • Kya

    Jag är så ledsen för er skull. livet är inte rättvist.


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • flingansnö

    läser och gråter. Stackars stackars er! Önskar att jag kunde göra något för att minska er sorg lite... bära den åt er några timmer eller så. finns inga ord.

  • Cinza

    Åh du fina mamma. Tårarna rinner när jag läser vad du skriver. Jag önskar jag kunde bära lite av din smärta. Vill så gärna säga eller göra något för att lindra, men jag vet så väl att inga ord i världen hjälper. Vad jag kan ge dig är mig själv. När du vill, när du är redo, dag som natt finns jag här. Ingen stress. Jag vet att ibland så vill man bara vara själv med sina tankar.

    Jag hoppas innerligt att jag en dag får svar på varför livet skall vara så svårt och hårt. Den gud som jag så starkt tror på får jag får jag allt svårare att förstå. Mitt hopp står till att de små liv som vi saknar så fruktansvärt har det bättre än vi. Att de är på en bättre plats utan smärta och fullt av glädje.

    Ta hand om dig, och när du behöver mig, vet du vart jag finns.

    Varma kramar din vän Anna.

  • Barba bok

    Lilla vän...
    Jag kan inte sluta gråta.
    Dina ord är skrivet från det innersta av ditt hjärta och är ett underbart vackert sätt att faktiskt förstå vilken bottenlös sorg ni lever med. Alla barn är unika liksom varje graviditet.
    Att vara död och levande på samma gång är tydligen möjligt men man undrar hur det går ihop.

    Vad får ni för hjälp? Vad kan de erbjuda för möjligheter?

    En värmande kram

  • catarina06

    Jag håller med cinza. Du fina, fina mamma.
    Hur ont det gör i mig när jag läser det du berättar är små vattenpölar i jämförelse med det hav av sorg du måste känna.
    Men åh så jag lider med dig, med din familj.
    Det ni tvingas gå igenom är inte nådigt.
    Om det fanns ett sätt för mig att hjälpa så skulle jag inte tveka.

    Jag vet hur sorgen kan ta över. Jag vet hur mörkt det är där du befinner dig. Och jag vet hur svårt det är att ens lyssna på det som säger att morgondagen kommer.
    Den gråzon som du befinner dig i är något jag önskar att människor aldrig behöver befinna sig i. Det är fruktansvärt.

    Livet är grymt, orättvist. Och man kan grubbla och undra över varför ni drabbas så hårt. Det jag däremot tror. Det är att just ni drabbas av detta för att ni klarar av det. För att ni är starka nog att ta er ur det.
    Hur sjukt och orättvist det än är.
    Tyvärr är det ju så att tragiska saker måste hända för att människor ska vakna upp, för att vi ska lära oss. Och då händer det dom som har styrkan att klara av det.
    Det som händer er och era barn är alltså långt ifrån förgäves.
    Jag tar lärdom av det, det får mig att bli långt mer ödmjuk, det får mig att inte ta något för givet. Att älska det jag har, även om det är lite.
    Det är också min förhoppning att andra gör det.
    Men att det ska behöva gå så långt är INTE ok.
    Barn ska få leva, så är det bara.

    Kämpa på.
    Du är uppriktigt sagt en mamma i toppklass. Tvivla ALDRIG på det.
    Var uppriktig med din sorg. Prata om den. Låt den inte stanna inne.

    Kunde jag så skulle jag skicka en skopa kraft och göra lite av jobbet åt er.

    Många många kramar.

Svar på tråden Ytterligare en liten urna i vår famijegrav, i morgon tar vi farväl till vår tredje son