• camillas1985

    Bra medel att få bort kalk runt kranarna med?

    Någon som vet någon bra medel, vi ska flytta snart så det är dags för storstädning. Runt kranen i badrummet så har det blivit kalk och jag kan inte få bort det med det medel som jag har hemma. Vet att ättika är jätte bra att ha i toaletten men det är ju svårt att få det att stanna kvar runt kranen.

  • Svar på tråden Bra medel att få bort kalk runt kranarna med?
  • Pruttiluskan

    Prova med ketchup! :)

    Kleta på lite, låt de verka en stund innan du gnuggar bort de med en disk svamp.

  • Koloraturell

    Vi använder starka grejer, ouspätt avkalkningsmedel bland annat. Annars Ajax shower power, bara att spreja på så stannar det :)

  • Syllen

    Här är några tips från Rent hus hitta en blogg där hon skrivit in alla deras tips därifrån.
    therese.bloggagratis.se/2009/04/02/1546204-stadning/

    Badkar och tvättställ

    Marléne visar Pernilla hur hon ska rengöra badkaret. Gnugga med bakpulver eller salt och skölj. Vid svårare avlagringar kan du göra en ?pasta? av ättika och potatismjöl som får ligga kvar ett tag.

    Avlagringar i duschen

    Marlene visar hur man får bort kalk- och järnbeläggningar i duschen. Rostfläckar tas bort med vinsyra på en svamp. Svåra avlagringar i tvättställ och badkar, strö på lite potatismjöl på fläckarna och häll sedan outspädd ättika 24%. Skrubba rent. OBS! Använd aldrig ättika på marmor.

  • Yenlinn

    Har du testat mirakelsamparna från Scotch Brite. Kommer i 2-pack, grön förpackning tror jag. Tar bort allt i ett nafs - utan kemikalier. Tror det har att göra med de små porerna i svampen på något sätt. Jag brukar hamstra så fort jag ser dem, och så klipper jag ner dem i mindre storlekar för att få ha kvar. När den väl är använd är den nämligen färdiganvänd.

  • Utopia

    Jag har tidigare jobbat som hemstädare och där använder vi gärna kalkosan eller kalkbort det sist nämda säljs tyvärr inte i vanliga affärer har jag förmej men båda är super bra häll på låt värka i 10-15 minuter sen spola och skrubba lite


    021229, 040817, 070111, planerad BF 100112 Jag är nu i V 16 malinsgraviditet.blogg.se
  • camillas1985

    Här fick jag ju massor med tips, tack så mycket. Nu kan jag välja och vraka. Ska nog prova med bakpulver först för det har jag hemma och sen om det inte fungerar kan man gå över till lite mer starka grejer =).

    En fråga bara. Vad är vinsyra och går det att köpa i vanlig mataffär?

Svar på tråden Bra medel att få bort kalk runt kranarna med?