• heidi021

Knöl bakom örat! :S

Min sambo upptäckte för ett litet tag sen att han hade en knöl bakom örat. Alltså inte bakom, på örat utan bakom örat på huvudet.
    När man trycker lite på den så får han ont i huvudet.
    Jag kan inte släppa det nu, måste bara veta vad det är för något.
    Min bror hade tre st små knölar bakom örat för några år sedan. Det var såkallade fett klumpar. Men det här är en lite större knöl.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för något eller haft något liknande?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Knöl bakom örat! :S
  • köttbullelydnad

Kan inte fettknölar vara olika stora? Ligga mot nån nerv eller så? *Funderar*

• heidi021

Jag har ingen aning.. Men jag börjar bli riktigt orolig nu för att jag läste att ofarliga knölar kan man röra på så att dom flyttar sej lite.. och farliga sitter fast.. och det gör den på han.

• köttbullelydnad
    heidi021 skrev 2009-07-25 23:28:42 följande:
    Jag har ingen aning.. Men jag börjar bli riktigt orolig nu för att jag läste att ofarliga knölar kan man röra på så att dom flyttar sej lite.. och farliga sitter fast.. och det gör den på han.
    Han får gå och kolla upp den?
  • heidi021

Aa, han ska ringa på måndag.. Men tänkte bara om det fanns någon här som har haft något liknande..

• köttbullelydnad
    heidi021 skrev 2009-07-25 23:34:38 följande:
    Aa, han ska ringa på måndag.. Men tänkte bara om det fanns någon här som har haft något liknande..
    Jag har bara erfarenhet av knölar i armarna (går i arv från min pappas sida) och de är ofarliga även att de ibland kan få armarna att domna
  • Novia

det är inte körtlar? Har han varit förkyld den senaste tiden? Efter en ordentligt förkylning kan körtlarna förstoras och faktiskt vara stora ett bra tag efteråt...

• heidi021

Nej han har inte varit förkyld.. Han var hos doktorn förra veckan för han har inlamation i ryggen under nån kota.. så han äter mediciner mot det nu.. och nu upptäckte vi detta..

• AnnelieTyresö

Körtlar som är svullna?

• AnnelieTyresö

Min syrras svärmor blev helt hård på ena sidan av huvudet, sen fick hon ut en STOR spottsten, så hon fick ett stort hål under tungan.

• Lily Lily

Enligt growingpeople:
    Eftersom lymfvävnaden är riklig hos barn är det normalt att man hos spädbarn och småbarn kan känna lymfkörtlar på halsen, bakom örat och i nacken, i armhålan och i ljumskarna. De kan vara stora som risgryn, melonkärnor eller ärtor, det vill säga mindre än två centimeter.
    Känner du små körtlar som beskrivits ovan under "normalt" hos ditt barn och barnet är piggt och friskt i övrigt kan du avvakta. Om du ändå känner oro kan du rådfråga din barnavårdscentral.

Svar på tråden Knöl bakom örat! :S