• heidi021

Knöl bakom örat! :S

Min sambo upptäckte för ett litet tag sen att han hade en knöl bakom örat. Alltså inte bakom, på örat utan bakom örat på huvudet.
    När man trycker lite på den så får han ont i huvudet.
    Jag kan inte släppa det nu, måste bara veta vad det är för något.
    Min bror hade tre st små knölar bakom örat för några år sedan. Det var såkallade fett klumpar. Men det här är en lite större knöl.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för något eller haft något liknande?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Knöl bakom örat! :S
  • AnnelieTyresö

Men det är väl en vuxen vi pratar om nu?

• heidi021

Lily Lily skrev 2009-07-25 23:48:00 följande:

Enligt growingpeople:Eftersom lymfvävnaden är riklig hos barn är det normalt att man hos spädbarn och småbarn kan känna lymfkörtlar på halsen, bakom örat och i nacken, i armhålan och i ljumskarna. De kan vara stora som risgryn, melonkärnor eller ärtor, det vill säga mindre än två centimeter.Känner du små körtlar som beskrivits ovan under "normalt" hos ditt barn och barnet är piggt och friskt i övrigt kan du avvakta. Om du ändå känner oro kan du rådfråga din barnavårdscentral.
    Det är inte mitt barn, det är min sambo som har knölen!
  • heidi021
    AnnelieTyresö skrev 2009-07-25 23:49:57 följande:
    Men det är väl en vuxen vi pratar om nu?
    Ja, precis!
  • AnnelieTyresö

Ja jag tänkte väl :D

• AnnelieTyresö

Bok aen tid på måndag så får de ta biopsi på knölen å se vad det är :)

• heidi021

Ja, han måste göra det..

Finns det ingen som har haft något liknande?

• hot fuss

jag får så jämt när jag är sjuk en längre tid.
    svullna lymfkörtlar är det.
    går bort efter någon vecka eller två.

• heidi021

men han har ju inte varit sjuk eller förkyld

• Novemberbarn 08

Har en sån knöl nu faktiskt. Den läcker var och gör svinont, men har redan skurit bort en sån innan och det är tydligen inget farligt. Men irreterande.

• Hackades

Som flera nämnt tidigare så låter det som en svullen lymfkörtel. Det är ju ändå bra att kontrollera, om svullnaden beror på någon slags infektion eller hur det kommer sig att den reagerat. Hoppas ni får besked snart!

• heidi021

Han ringde till läkaren och hon sa att han skulle vänta i 3 veckor och se om den går bort eller om den växer..
    Nu har det gått ca 2 veckor och knölen har försvunnit! =)
    Så de var nog inget farligt.. de va skönt..

Svar på tråden Knöl bakom örat! :S