Inlägg från: Maria222 |Visa alla inlägg
  • Maria222

Pippi långstrump - enbart för flickor?

Jag blir så trött. Idag var jag och min pojke på stan, vi skulle köpa en tröja med pippi långstrump på till honom. Jag visste att det skulle finnas på Åhlens, och mycket riktigt längst in på flickavdelningen var alla pippikläder, klänningar med volanger och nattlinnen, tillsist hittade jag en t-shirt som K ville ha. De var välsigt små i storleken så jag fick ta två storlekar större än vad han i vanliga fall har. När vi kommer hem och K tar på sig tröjan så är den jättekort i ärmarna, såklart, det var ju en "flickmodell". Då inser jag att det är meningen att den ska sitta tight, det var därför de var så små i storlekarna.

Kevin är jätteglad över sin nya pippi tröja, men jag kan inte fatta hur vi år 2009 inte har kommit längre? Är pippi långstrump verkligen bara till för flickor? {#lang_emotions_surprised}

Mamma till Kevin född 0706.
  • Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?
  • Maria222

Ja min tanke är ju direkt att pippi är unisex, dessa kläder borde ju hänga någonstans mellan pojk och flickavdelningen (om de nu måste trilskas med att dela upp det på det sättet). Mest irriterad blev jag nog över själva modellen, till syntes en helt vanlig t-shirt, men eftersom det var en flick t-shirt var den tvungen att sitta tight och vara kortare i ärmarna!

• Maria222
    Adoniram skrev 2009-07-28 18:12:10 följande:
    "Kevin är jätteglad över sin nya pippi tröja, men jag kan inte fatta hur vi år 2009 inte har kommit längre? Är pippi långstrump verkligen bara till för flickor? "FL i ett nötskal. Helt otroligt :):):)Mvh . Adoniram (som är väldigt frestad att lägga ut ett link till denna tråd på Flashback)
    ??
  • Maria222
    kotka skrev 2009-07-29 20:48:47 följande:
    min son har flera tröjor med pippi, från åhlens. de har nog varit från tjejavdelningen, om jag tänker efter, men suttit bra ändå. det kanske blir svårare när dom är äldre, min son är bara två och ett halvt.
    Min pojke är också två Den större storleken satt bra, men den är klart kortare i ärmarna än hans andra t-shirtar.
  • Maria222
    Eka80 skrev 2009-07-29 21:25:06 följande:
    Barnsligt som bara den! Sen är ju frågan varför tjejkläderna ska vara smalare än killkläderna. Det är ju helt vridet. Varför ska tjejer ha tajta kläder på sig, de är ju för f-n barn!
    Ja det är verkligen sjukt.
  • Maria222
    Bite me skrev 2009-08-02 09:38:03 följande:
    Vill man ha något att irritera sig på så hittar man tydligen det. Själv har jag handlat Pippi-kläder på tjejavdelningen till min son o inte fan gör det mig något. En avdelning o indelning är en hänvisning, för att de som gillar indelning av tjej/kill-plagg lättare ska kunna hitta, det är inget tvång. O man tar den storlek som passar, varför irritera sig?
    Ja alla irriterar vi oss på olika saker.

Själv tycker jag inte att det är onödigt eller dumt att tycka att det är fel att tjejer ska ha tighta kläder redan i 2 års åldern. Att pippi långstrump - en förebild för alla barn - enbart ska finnas på flickavdelningen.
  • Maria222
    Snelson skrev 2009-08-02 09:40:55 följande:
    Jag bor i Vimmerby och igår när jag var ute o gick såg jag två små pojkar i 4 års åldern som var utklädda till Pippi med flätor och allt! Gulligt tyckte jag :)
    Vad sött :)
  • Maria222
    Bite me skrev 2009-08-02 10:42:30 följande:
    Istället för att köpa de kläder som är tighta, varför inte köpa andra kläder, andra storlekar, andra märken?
    Därför att min son absolut ville ha en t shirt med pippi och det var den vi hittade.

Varför har du svårt för att släppa ut din son i rosa kläder om han själv vill ha det på sig?
  • Maria222
    Mamma 2b skrev 2009-08-02 21:48:46 följande:
    Längst in på tjejavdelningen och du fattar inte att det är en "tjejtröja"? Okej...
    Om du läser lite bättre så kanske du förstår.
    Det jag menar är att det var en "flickmodell" dvs tight tröja med kortare ärmar än till en vanlig t-shirt. Det är skrämmande att bara för att tröjan köptes från flickavdelningen så var den tvungen att vara tight, varför ska en 2 åring ha en tight tröja?
  • Maria222
    I have a kid skrev 2009-08-02 23:59:38 följande:
    min dotter har mest rosa kläder för att jag gillar det. Men sen så har hon mkt blåttoch kläder som är köpta på pojkavdelningen tkr det är viktigt att lära henne redan nu att man faktsikt kan gå med vilka kläder man vill. Nu går ju inte jag och handlar kläder på herravdelingen. Är ju för stora strlkar Men då jag handlar åt min dotter så gör det inget om det är en bil eller traktor eller flygplan osv på kläderna.
    Nej det beror ju helt på vad barnet tycker om också. Min pojke älskar djur, speciellt katter, och varenda tröja som det är en katt på är det också volanger eller någon rosett. Samma sak gäller hästar och kaniner.
    I have a kid skrev 2009-08-03 00:01:21 följande:
    ts har du inte sett mini bikinin dom har för bebisar på h&m HELT hemskt!!!!
    Usch, som tur är har jag missat den.
  • Maria222
    kotka skrev 2009-08-07 16:38:59 följande:
    sant. man ska nöja sig med sånt som är skit, trots att det ganska lätt går att fixa till. man kan se orättvisor, och brister i samhället, men att reagera vore väl dumt. då kunde vi ju få till nån slags förändring och hur skulle det se ut?
    Klokt och ett bra svar på inlägget ovan.
    Man kan inte bara blunda för allting. Förändringar sker inte per automatik.
    Jag är iallafall inte en sådan människa som bara vill glida med och svälja allt tok som sker.

Men det klart... eftersom jag har givit min son namnet Kevin, så är jag ju en HEMSK kvinna... hemska kvinnor kanske inte får uttala sig överhuvudtaget...
  • Maria222
    Adoniram skrev 2009-08-07 17:13:39 följande:
    Problemet är när man ser saker som är petitesses som en stort problem. Jorden går inte under för att det finns rosa och blå ryggsäckar. Barn far inte illa. Det handlar bara om att världen inte är precis som man vill ha den. Och så kommer allt snack om att man måste reagera för att skapa förändringar.hade ni varit barn, hade jag kallat er bortskämda. Att ni är vuxna och beter er som bortskämda ungar, är ett mycket större problem än fargën på ungarnas ryggsäckar.
    Så att små flickor ska ha tighta toppar, eller små bikinisar hänger inte ihop med att kvinnor ska vara fina och sexiga... helst ses som sexobjekt? Man för inte in barnen i fack genom att flickor peppras med tröjor som det står "sweet princess" på, medan pojkar ska ha tröjor med traktorer och gärna texten "boys will be boys" på?

Om du tog tag i dina fördommar och tänkte lite längre än näsan räckte skulle du nog förstå bättre...kanske...
Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?