Pippi långstrump - enbart för flickor?
min son har flera tröjor med pippi, från åhlens. de har nog varit från tjejavdelningen, om jag tänker efter, men suttit bra ändå. det kanske blir svårare när dom är äldre, min son är bara två och ett halvt.
min son har flera tröjor med pippi, från åhlens. de har nog varit från tjejavdelningen, om jag tänker efter, men suttit bra ändå. det kanske blir svårare när dom är äldre, min son är bara två och ett halvt.
jag kan förresten tipsa om axelväskorna dom har på åhlens med pippi på. sonen har en sån, älskar den, och den har fått bli bra present till många som har fyllt år. finns i alla fall i röd, gul och brun. inte dyrt, men smartsmartsmart. min son har sina strandgrejer däri, det har blivit en strandväska nu.
maria222: ja det är sant, det är korta ärmar. och den är tight. men det har både jag och sonen gillat. det är ju sött och ingenting som jag tycker är bara för tjejer. däremot är det störigt att det finns en tjej- och en killavdelning.
bite me: fast jag tycker det är en bra grej att irritera sig över. jag störs inte alls av att "behöva" gå på två avdelningar för att hitta snygga kläder till min son, men det är ju helt onödigt egentligen och ger så onödiga signaler till barnen, om inte annat. plus att det tydligen är lätt att gömma sig bakom det som förälder, när man vägrar köpa vissa färger till vissa barn pga kön. det finns många såna trådar där argumentet "men hallå, såna och såna kläder är för tjejer inte för killar, annars skulle dom väl ha hängt på pojkavdelningen" osv.
och det där med storlekar, det är väl lite störigt att man plötsligt inte vet vad ens barn har för storlek, bara för att man har gått ett par meter i affären. varför inte ha lika stora kläder till alla barn som är lika stora. det är ju inte så att flickor och pojkar i fyraårsåldern har olika kroppar eller behov - egentligen.
bite me: kolla runt lite här, det argumentet är jättevanligt.
jag menar inte att barnen får signaler om storlekar, men dom märker ju direkt att till flickorna köps kläder på den avdelningen med rosa, spetsar, många färger, katter och hästar. och till pojkar köps från avdelningen med blått, robotar, bilar, mer praktiska kläder. det är ingenting som barnen hålls borta ifrån, det går in direkt. istället för att ha avdelningar bara indelade på storlekar, med blandade färger och motiv. man vet ju ändå vilka typer av kläder man vill ha till sina barn, right? ingenting jag går och kokar över, och tänker inte ens på det när jag handlar, men varför inte reflektera liksom?
bite me: det har funkat bra för oss också, min son får springa fritt i affärerna och söker sig direkt till hyllorna med halsband och hårtofsar. han har också kläder i alla färger. men det är ju lite onödigt som sagt, att tex dom andra barnen på dagis vet att han har "fel" kläder på sig, och direkt kan få det bekräftat genom att dom till och med är köpta på fel avdelning. alltså man parerar ju sånt där, och personalen är skitbra, men som sagt, jag ser ingen anledning och därför tycker jag gott att man kan irritera sig lite över det.
sant. man ska nöja sig med sånt som är skit, trots att det ganska lätt går att fixa till. man kan se orättvisor, och brister i samhället, men att reagera vore väl dumt. då kunde vi ju få till nån slags förändring och hur skulle det se ut?
men om man nu skulle kunna motverka några pruttar per skalle, och det skulle leda till att det lite mindre skit här i världen, är det inte värt det då?
hajjar du inte att allt hör ihop. det är ju inte så att man går och stör sig på rosa ryggsäckar, per se. det är konsekvenserna av många många företeelser som är skit. och varför inte reagera på små orsaker, om man nu kan. det är lättare att börja dra i en tråd som sticker ut, än att lösa upp hela nystanet på en gång.
det handlar inte om att tycka synd om sig själva. det handlar om att skapa en diskussion så att kanske fler fattar hur skevt det är. kanske man får några av dom som köpte det tajta rosa att sluta med det. är det inte heller värt?