• Maria222

Pippi långstrump - enbart för flickor?

Jag blir så trött. Idag var jag och min pojke på stan, vi skulle köpa en tröja med pippi långstrump på till honom. Jag visste att det skulle finnas på Åhlens, och mycket riktigt längst in på flickavdelningen var alla pippikläder, klänningar med volanger och nattlinnen, tillsist hittade jag en t-shirt som K ville ha. De var välsigt små i storleken så jag fick ta två storlekar större än vad han i vanliga fall har. När vi kommer hem och K tar på sig tröjan så är den jättekort i ärmarna, såklart, det var ju en "flickmodell". Då inser jag att det är meningen att den ska sitta tight, det var därför de var så små i storlekarna.

Kevin är jätteglad över sin nya pippi tröja, men jag kan inte fatta hur vi år 2009 inte har kommit längre? Är pippi långstrump verkligen bara till för flickor? {#lang_emotions_surprised}

Mamma till Kevin född 0706.
  • Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?
  • kotka

det handlar inte om att tycka synd om sig själva. det handlar om att skapa en diskussion så att kanske fler fattar hur skevt det är. kanske man får några av dom som köpte det tajta rosa att sluta med det. är det inte heller värt?

• Leone i Västerås

Har bara läst TS, och vill bara säga lite snabbt att www.dunderbutiken har rea nu på bla sina Pippi-kläder. Jättefina plagg som passar bra till killar. Köpte en del till min lillkille igår.

Här finns Pippi-kläderna i strl 92-116 cl
     http://www.dunderbutiken.se/se/grp/92-116.php

Själv köpte jag bla dessa kläder för totalt 297:-

Pippi, Ljusblå T-shirtPippi, Randig tröja - Kille

Pippi, Marinblå kill byxa
    Lycka till med klädletandet 

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Adoniram
    kotka skrev 2009-08-07 17:43:36 följande:
    det handlar inte om att tycka synd om sig själva. det handlar om att skapa en diskussion så att kanske fler fattar hur skevt det är. kanske man får några av dom som köpte det tajta rosa att sluta med det. är det inte heller värt?
    Spelar det någon roll om vissa anser att det är skevt? Andra anser inte det är skevt. Och när man kräver att saker ska var som man vill, så brukar det bottna i att man känner sig som ett offer. Med andra ord tycker man synd om sig själv.
  • fröken

Har bara läste TS och nej. Pippi är inte alls bara för flickor. Min son skulle få ha det, han älskar pippi. Om han skulle se en sån tröja när vi shoppar så får han den. Såklart.

• Houston Dogg
    Adoniram skrev 2009-08-07 17:47:03 följande:
    Spelar det någon roll om vissa anser att det är skevt? Andra anser inte det är skevt. Och när man kräver att saker ska var som man vill, så brukar det bottna i att man känner sig som ett offer. Med andra ord tycker man synd om sig själv.
    Äsh, det där tycka synd om sig själv snacket kör folk med när de inte har något bättre att komma med.

Jag hoppas verkligen att tjejer som förtrycks tycker synd om sig själv- och reagerar! Varför ska man bara acceptera allting ? Folk har rätt att reagera över att småflickor ska kläs "sexigt", eftersom det bara är så fel som det kan bli. Men många märker det inte, köper bara kläderna eftersom det är flickkläder.

Till TS- jag förstår mycket väl att du blev förbannad!
  • Adoniram

Houston Dogg skrev 2009-08-07 21:12:53 följande:

Äsh, det där tycka synd om sig själv snacket kör folk med när de inte har något bättre att komma med. Jag hoppas verkligen att tjejer som förtrycks tycker synd om sig själv- och reagerar! Varför ska man bara acceptera allting ? Folk har rätt att reagera över att småflickor ska kläs "sexigt", eftersom det bara är så fel som det kan bli. Men många märker det inte, köper bara kläderna eftersom det är flickkläder. Till TS- jag förstår mycket väl att du blev förbannad!
    1. Vilka tjejer blir förtryckta av att mamma eller pappa köper kläder i en speciell färg? Ved du vad ordet undertryckt betyder??

2. Vadå acceåtera alltig? Folk anser olika saker. Ska jag acceptera att du missbrukar ordte "undertrykt" eller ska jag reagera? Ska jag acceptera att du änvänder din osäkerhet till att skapa ett problem som inte finns? Ja, jag accepterar att du anser dessa saker, men jag blåser det inte upp till att hela världen går under om jag inte reagerar och tvingar dig att ha de samma åsikter som du har. Det är ju det allt handlar om. Några vill att alla ska tycka som de gör. För att få andra till att tänka som man själv gör, försöker man skrämma folk med panik, ord som "undertrykt" och liknande och skapar ett problem som inte finns.

3.
  • enny signatur
    Adoniram skrev 2009-08-07 17:35:55 följande:
    Det är ingen som tvingar små flickor att ha tighta toppar. Vakna upp. Du lever i ett fritt land där du bestämmer vad du köper till dina barn. Om du inte gillar den slags kläder, så låt bli att köpa det. Att tjata och blåsa upp saken som om det handlade om jordens undergång, gör bara att jag och många andra köper skiten bara för att göra er sura. Marknadsekonomin fungerar så att butiker säljer det folk köper. Om folk ignorerade tighta kläder till barn, blå ryggsäckar till pojkar, rosa till flickor, så ville de inte sälja något av det. Att spela offer och tycka synd om sig själv samtidigt med att man ska spela allan och vara motståndare, funkar kanske för en 4-årig flicka, men när en vuxen kvinna beter sig på detta sättet, blir det bara pinsamt.
    Jag tycker faktiskt det är märkligt att du ite kan se koppligen.
  • Adoniram
    enny signatur skrev 2009-08-09 12:19:01 följande:
    Jag tycker faktiskt det är märkligt att du ite kan se koppligen.
    Jag kan se den. Precis som jag kan se att pippi långstrump har en kappsäck full med pengar. Men ser jag det som ett problem? Nej, det är fantasi och inget att bli hysterisk över.
  • supersemlan
    Adoniram skrev 2009-08-07 17:35:55 följande:
    Marknadsekonomin fungerar så att butiker säljer det folk köper. Om folk ignorerade tighta kläder till barn, blå ryggsäckar till pojkar, rosa till flickor, så ville de inte sälja något av det. Att spela offer och tycka synd om sig själv samtidigt med att man ska spela allan och vara motståndare, funkar kanske för en 4-årig flicka, men när en vuxen kvinna beter sig på detta sättet, blir det bara pinsamt.
    Och du menar att marknaden inte kan skapa ett behov heller, utan enbart svarar mot vad konsumenterna önskar?

Det ligger i allra högsta grad i marknadens intresse att övertyga konsumenterna om att de behöver en uppsättning kläder (och leksaker och andra prylar) för flickan och en annan för pojken eftersom man därigenom säljer ungefär dubbelt så mycket. Det är bara sunt (och ekonomiskt) att som konsument tänka självständigt och kritiskt och reagera mot det.

Visst kan man som konsument handla mer selektivt, men det kan vara ett problem att ignorera vissa typer av könsmärkta klädesplagg då det är emellanåt är de enda man kan hitta i de billigare klädkedjorna som finns i varje svensk småstad. Mindre butiker med barnkläder har ofta mindre märken med unisexsortiment, men också dubbelt så höga priser, vilket kraftigt minskar individens valfrihet så länge mamma och pappa är låginkomsttagare.
  • Adoniram
    supersemlan skrev 2009-08-11 20:55:17 följande:
    Och du menar att marknaden inte kan skapa ett behov heller, utan enbart svarar mot vad konsumenterna önskar? Det ligger i allra högsta grad i marknadens intresse att övertyga konsumenterna om att de behöver en uppsättning kläder (och leksaker och andra prylar) för flickan och en annan för pojken eftersom man därigenom säljer ungefär dubbelt så mycket. Det är bara sunt (och ekonomiskt) att som konsument tänka självständigt och kritiskt och reagera mot det. Visst kan man som konsument handla mer selektivt, men det kan vara ett problem att ignorera vissa typer av könsmärkta klädesplagg då det är emellanåt är de enda man kan hitta i de billigare klädkedjorna som finns i varje svensk småstad. Mindre butiker med barnkläder har ofta mindre märken med unisexsortiment, men också dubbelt så höga priser, vilket kraftigt minskar individens valfrihet så länge mamma och pappa är låginkomsttagare.
    Maknaden styr inte konsumenterna. Konsumenterna styr marknaden. Självklart kan marknaden försöka styra konsumenterna och ju mindre självständigt och kritisk konsumenterna tänker, ju störra chans har producenter och säljare att påverka dem. Men tvång finns inte och därför handlar det om vad konsumenten bestämmer.
  • Tajan

Ja jag har då aldrig problem att hitta kläder till mina barn och tycker faktiskt att det är ganska lätt att hitta praktiska unisexkläder även i "vanliga" butiker. Sen ser inte jag det där "sexiga" barnkläderna. Sexigt? Jag vet inte, men den vuxna person som tycker att min lilla dotter/son ser sexig ut (oavsett kläder) är sjuk i huvudet. :)

Min kompis klippte söder en tröja med tryck och sydde fast trycket på en "vanlig" t-shirt. Också ett sätt om man inte hittar vad man söker.

• hannaliza

Fick hem Åhlens reklam idag och de verkar ha nya helt vanliga T-shirts med Pippi på i sin nya kollektion... Röda och blå. Min pojke ska få en av varje

• TvåTrollungar

såg broschyren från åhlens, där en pojke hade en pippi tröja, var dock på stan idag och den tröjan hängde dumt nog på flick avdelningen ändå!

• hannaliza
    TvåTrollungar skrev 2009-08-21 22:24:51 följande:
    såg broschyren från åhlens, där en pojke hade en pippi tröja, var dock på stan idag och den tröjan hängde dumt nog på flick avdelningen ändå!
    Ja, jag var också inne i helgen och tittade - och tröjorna hade så där fåniga "flickärmar" - dvs en kortare t-shirt ärm... Varför nu någon skulle vilja ha det...

Jag blev besviken för det såg inte alls ut så i reklamen. De måste ha ändrat modellen sedan provkollektionen som fotades
  • TvåTrollungar
    hannaliza skrev 2009-08-24 08:37:04 följande:
    Ja, jag var också inne i helgen och tittade - och tröjorna hade så där fåniga "flickärmar" - dvs en kortare t-shirt ärm... Varför nu någon skulle vilja ha det... Jag blev besviken för det såg inte alls ut så i reklamen. De måste ha ändrat modellen sedan provkollektionen som fotades
    okej för i bladet var det väl till och med en pojke som hade den?
Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?