• leeena

han biter sönder ALLA sina kläder-ngåon som kan hjälpa mej?????

Min son med ADHD har ovanan att tugga på sina kläder,enligt dem på BUP en del av hans ADHD att han måste ha något att göra...Men det har också blivit som en dålig vana,tex bita på naglarna men istället biter han på kläderna och jag orkar inte mer. Allt går sönder efter bara några dagar,en ny tröja kan han använda i max 3 dagar sen är det bara att slänga den och jag börjar bli desperat..Vad f*n gör man och hur ska jag lyckas få honom att sluta bita? Tycker jag har provat allt , har haft stop o väx(sånt man har på naglar) på tröjan men jag kan ju inte ha det över hela så då biter han på ett annat ställe istället,har gett honom tuggummi men han glömmer att tta sina tuggimin och biter på tröjan istället..
    jag är så trött på att ha det så här och jag har inte råd att köpa så här många tshirtar varje vecka,det är ohållbart..!
    någon,någonstans där ute som kan hjälpa mej ?

• Svar på tråden han biter sönder ALLA sina kläder-ngåon som kan hjälpa mej?????
  • leeena
    pcalma skrev 2009-07-29 20:34:22 följande:
    Hur gammal är han?
    Han är 12...Fast han har hållit på så här från att han var runt 3 år,och jag har ännu inte hitat nåt sätt att få honom att sluta...Vad gör man ?
  • pcalma

Jag vet tyvärr inte, men en tanke.. Om du säger att du inte kommer att köpa nya tröjor o att han få ha de söndertuggande om han inte slutar?
    Det skulle inte funka med belöningssystem för honom?
    Att hjälpa honom att påminna sig att INTE bita i kläderna o att han får ett klistermärke eller en sten i en burk. Man kan tillsammans med honom sätta upp olika belöningar som han får byta stenarna eller märkerna till. tex att när han har tjänat ihop 10 st så kan ni gå ut o äta pizza eller gå på bio. O att man har närmare mål också så att han inte känner att det blir oövervinnligt. Att efter att han klarat det en hel dag så får han bestämma maten på kvällen, eller en film elller något?
    Kanske att man tom får dela upp dagen, att han får en sten om han klarar det fram till middagen o ytterligare en om han klarar det till kvällen sen.
    Säkert behöver han en bra morot och mycket påminnelser från er.
    Köra stenhårt med tuggummi? Ge honom en gammal söndertuggat tröja att bita på, men som han inte har på sig?
    Ni får tänka igenom olika situationer o tänka, vad har vi att vinna o vad har vi att förlora!
    de har inga bra tips från bup?
    Min yngsta tjej biter på naglarna så in i den o nu har hon även börjat att bita på sina tår.. Men faktiskt hellre det än på kläderna..

• vampyria2

När vi hade en tjej på mitt jobb som gjorde så så skrev vi upp vad som hade hänt inan hon gjorde det och efter ett tag så såg vi ett mönster på när hon gjorde så. Hon gjorde det när hon inte fick som hon ville, så då viste vi när vi skulle bli extra uppmärksamma på att hon gjorde så och kunde då hindra henne innan hon han bita i kläderna.

Du sa att din son gjorde det när han hade tråkigt så man kanske kan förebygga det genom att se till att han har något annat att göra i stället för att bita i kläderna. Det är svårt att bryta ett beteende, lättare att byta ut det mot något annat som inte är lika illa {#lang_emotions_dreamer}

• leeena

Problemet med belöningssystem är att han vill inte ha någon belöning,han ösnakar sig inget (?!) och mina förslag är "tråkiga"...Pengar skulel iofs funka,men om det ska vara varje dag så blir det ju rätt dyrt det också...Iofs kunda han ha pokermarker som jag läste att någon annan hade och byta in ett visst antal mot en tia...Problemet är ändå att han aldrig köper något för sina månadspengar så han HAR ju redan mer pengar än han gör av med så jag är inte säker påa tt det heller skulel motivera honom tillräckligt..
    Att låta honom gå i trasiga tröjor hjälper inte,han bryr sig inte iallafall och jag får skämmas för honom när vi går utanför huset...Dock VILL han inte bita för han vet att han inte ska göra det .så det är inte så att han inte bryr sig om ifall han biter...

Han biter mest när han sitter vid datorn /tvn men det är omöjligt för mig att vara där och passa så han inte biter,jag har ju två små vildar här hemma också ...:)

Ska fudnera mer på det där med belöningssystem,kanske kommer på nåt som funkar...tack för era svar

• Brainstorm

På Apoteket finns ett nagellack som heter Stopp o väx som smakar illa. Vet inte om detta fungerar på textilier. Kan kanske vara värt att kolla upp.

• pcalma

På något sätt så är det ju då en omedveten handling. Han måste ha något att göra hela tiden o kan inte sitta stilla. Måste finnas något som det går att byta bitandet emot? Gillar han att tugga på snörerna som sitter i luvan på tröjor? Isf kanske han kan sitta o ha ett sådant när han tittar på TV/spela dator?
    Visserligen kvarstår problemet då, men du slipper köpa nya kläder för jämnan. Man får tänka som jag skrev innan, vad man har att vinna o vad man har att förlora.. Han har själv inga ideér på vad han skulle kunna göra istället?

• Aros

Gör han det oftast när han sitter framför datorn eller tvn så säg åt honom att ta av sig tröjan innan han får sätta sig. Går det tillräckligt lång tid utan tröja =inget att bita på, så borde han vänja sig av med det.

Grannen har haft samma problem med sin grabb och fick till slut sluta köpa kläder för att han skulle lägga av. Men om din son inte bryr sig om han är hel och fin eller trashank så fungerar ju inte det. {#lang_emotions_undecided}

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • pcalma

Ja..det var en smart ide att ta av han kläderna? Får höja värmen lite då bara

• Jerker

Behåll några av hans redan söndertuggade tröjor och ge honom en av dem att tugga på. när min grabb var i en tuggperiod fick han ha en bit gammalt lakan att tugga och suga på

Svar på tråden han biter sönder ALLA sina kläder-ngåon som kan hjälpa mej?????