• Äldre 30 Jul 09:17
    31909 visningar
    748 svar
    748
    31909

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:20:13 följande:
    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    1. man provar ALLT annat först. 5mm är utvecklad för barn med grava sömnSTÖRNINGAR, vilket din dotter absolut inte har. Det är ingen störning att vilja somna i famnen osv. Det är normalt beteende hos ett litet människobarn.

    2. man lyssnar på sin instinkt. Det känns fel i hjärtat att låta henne skrika. Det gör ont i mig som förälder att höra mitt barn skrika. ALLTSÅ ÄR det fel och alltså ska jag lyssna på min instinkt att få mitt barn lugnt och tyst.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 09:37
    #39
    tuffing skrev 2009-07-30 09:30:52 följande:
    Hej TS min dotter blir 5mån och somnar bara vid tutten och vill bara ligga och sova i våran säng jag flyttar på henne när hon somnat men på natten runt 4 tiden vaknar hon och bara vägrar att somna om i sin säng men så fort jag lägger henne i våran säng somnar hon och jag hör från alla bekanta att du måste lälra henne somna själv men det är ju inte så lätt vad är 5mm och när ska man börja med det hoppas det går bra för dig 
    Din dotter är en pyttepytteliten bebis och det är väldigt onaturligt för en så liten att lära sig somna själv. Så har naturen inte tänkt det.

    Ni ska INTE lyssna på andra. Det finns ingen som helst anledning för er att laga något som inte är trasigt. Ni har er dotter nära er och gör henne till en trygg och säker människa. Fortsätt med det! SKIT i andra!

    5 minuters metoden är en metod utvecklad för barn med grava sömnstörningar där man provat allt annat först. Den går ut på att man lägger barnet i sängen och låter den gallskrika sig till sömns. Skrika skrika skrika tills halsen dammar av tört, tårarna smetat in sig i ansiktet och hjärtat värker av att mamma och pappa inte lyssnar på paniken.

    var femte minut går man till rummet och meddelar att man inte försvunnit, men att man skiter i att barnet vill få närhet. man får INTE ta upp barnet. Inte byta blöja ingenting. Om barnet skriker tills det spyr ska man snabbt städa rent det värsta utan att ta barnet ur sängen. Inget vatten, ingenting. Barnet får fortsätta skrika tills det antingen ger upp av trötthet och utmattning eller av sorg och uppgivenhet, dvs barnet ger upp, slutar ropa efter närheten då den förstår att mamma och pappa ändå inte bryr sig.

    Det här brukar ta ett antal dagar. Vissa barn är svårare än andra att bryta ner. Vissa är lätta att bryta ner och skriker knappt något redan tredje dagen...
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 09:38
    #41
    tuffing skrev 2009-07-30 09:30:52 följande:
    när ska man börja med det?
    Glömde;

    man SKA inte börja med det alls. Man KAN börja med det. jag skulle hellre äta bajs varje dag resten av livet än att utsätta mitt barn för det men man KAN göra det om man vill från absolut tidigast 5 månaders ålder.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 10:09
    #48

    Jag tycker min metod är supersmidig

    Jag låter mina barn somna bredvid mig eller i min famn tills de är redo att somna själv utan att behöva skrika.

    har aldrig använt något fängelse till mina barn heller utan de har (huuu så hemskt) haft möjligheten att ta sig från sängen om de behövt.

    Victor somnade i min famn i TV-soffan tills han var 2,5 år. Grät sig alltså till sömns NOLL gånger. När han var 2,5 år fick han egen säng i sitt rum och tycke det var roligt och spännande och la sig första kvällen med lycka i bröstet och tyckte det var ROLIGT. jag kunde släcka lampan och stänga dörren redan första kvällen eftersom han var så himla trygg med nätter och sömn efter att ha fått bygga upp den tryggheten under de åren han somnade hos mig och sov i min säng.

    Alvin sover fortfarande i min säng. han är ju bara 2 år gammal. Vill jag så kan jag lägga honom och lämna honom där att somna själv men ibland ber han mig ligga kvar och då gör jag det eftersom han uppenbarligen behöver det och då somnar han på ett par minuter.

    Tids nog är han redo att sova själv han också kanske tar lite längre tid eftersom han får ett syskon nu, eller tvärt om vem vet? Det jag vet är att han inte behöver gråta sig till sömns och att han får mogna själv tills han är redo att sova själv.

    Victor är idag 11 år och sover fortfarande som en stock och har aldrig i hela sitt liv haft några som helst problem med sömnen. Han fortsatte att komma ibland på natten till mig även om det var sällan. Det är nu många år sedan så jag VET att de till slut slutar, när de är REDO. utan att man tvingar dem att sova sjäkva.

    Det märkliga är att de flesta föräldrar som förväntar sig att deras små barn och bebisar ska sova själva samtidigt vill SAMSOVA med varandra...dvs föräldrarna sover tillsammans. Märkligt att de vuxna får det myset men inte de små bebisarna...


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 10:32
    #50
    gittan90 skrev 2009-07-30 10:30:18 följande:
    Vad bra att du är så perfekt. grattis.
    Tack så mycket mina barn håller faktiskt med om att det är hemskt bra att jag inte plågar dem i deras sömn.

    Dock är jag inte perfekt vilken tur va?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 10:58
    #53
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 10:35:28 följande:
    Har bara läst TS. Vi började med 5mm. i förrgår, vår son är precis som din dotter och det funkar inte, då vi får syskon om tre månader. Första kvällen skrek han som besatt, men insåg väl till slut att han inte skulle få komma upp till oss i sängen så han somnade efter fyrtio minuter. Igår tog det inte mer än tio. Vi får se om det går bra ikväll med, men jag räknar med att det är jobbigt ett par veckor. Håll ut :)
    Oj hjälp... jag får en bebis om 40 dagar och min tvååring sover fortfarande med mig och somnar oftast bredvid mig eller i min famn. Hur ska jag göra?

    Antagligen fortsätta låta honom somna tryggt och lugnt trots att han blir storebror så är han ju liten
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 11:00
    #56
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 10:59:06 följande:
    Eller så anser vi att situationen är ohållbar och vill göra något åt det. Det är ju knappast så att han kommer skrika sig till sömns varje kväll, det handlar om första veckan. Tror inte han kommer få några men av det :)
    Nej självklart som du själv skrev så ger de ju upp när de inser att alla skiter i deras rop och då slutar de ju skrika.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 11:06
    #61
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 11:02:15 följande:
    Precis! Supersmidigt.
    Skämtar du eller försöker du provocera eller tycker du på allvar att det är smidigt att ett barn ropar på hjälp men till slut i sorg ger upp när ingen lyssnar?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 11:44
    #74
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 11:11:02 följande:
    Det JAG menar är att han knappast dör av att skrika
    Om jag slår mitt barn blodigt, bränner honom med cigaretter och drar ut naglarna på honom med tång lär han knappast dö heller ...men döden är ju inte det enda otrevliga man kan utsätta sitt barn för.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 11:50
    #77
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 11:47:50 följande:
    Och där tycker inte du att du överdriver? Tycker du verkligen att det är samma sak?
    Jämför jag 5mm med att slå sitt barn blodigt? nej, naturligtvis inte men jag ville påpeka att saker inte nödvändigtvis är bra eller ofarliga bara för att det inte dödar...
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 11:52
    #78
    Mrs Cykel skrev 2009-07-30 11:49:23 följande:
    Nej, nu börjar det bli alltför låg nivå på denna diskussion, tycker jag. Läs gärna TS igen.
    läs gärna forumsreglerna igen.

    En trådstartare kan inte bestämma vilka som får skriva i en tråd eller vad de får skriva sålänge man håller sig till reglerna.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 11:57
    #81

    På vilket sätt håller vi oss inte till ämnet då? Det handlar om 5mm. hade vi varit OT så hade det inte varit tillåtet. Men vi ÄR inte OT bara för att vi skriver vad vi tycker man ska/kan göra istället.


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 12:22
    #86
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 12:14:05 följande:
    men nån gång måste hon ju lära sig att somna själv?
    Ja och det kommer hon också, helt på egen hand, när hon är redo och mogen. Det kanske är om en månad, om ett år eller om tre år. Men en sak är säker; när hon börjar högstadiet så har hon för länge sedan lärt sig somna själv. Tryggt och lugnt utan att skrika.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 13:40
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 13:30:22 följande:
    Fy, visst är det jobbigt att höra sin lilla liten så... Men å andra sidan, de måste ju faktiskt kunna somna själv... Hoppas på att kvällen blir lika bra som den igår. Vi uppdaterar ikväll/imorgon va??
    Eh? nej. En liten bebis/litet barn MÅSTE inte alls kunna somna själv.

    Lika lite som de MÅSTE kunna klä på sig själv, baka bröd, gå ut med hunden eller göra upp eld i spisen.

    Var sak har sin tid. Kom inte och påstå att ett litet barn MÅSTE kunna somna själv. Däremot går det för all del drilla dem, träna dem och tvinga dem att lära sig somna själv.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 13:41
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 13:39:11 följande:
    Ja, jag har läst. Men å andra sidan borde man som förälder känna sitt barn o kunna skilja på skrik o skrik??
    Vilket skrik är du ute efter då för att avbryta? Om tex "helt hysterisk, skrek som en besatt" är okej och lugnt och något man går med på?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 31 Jul 10:35

    En stilla undran...

    En metod som är utvecklad för barn med grava sömnstörningar...


    HUR kan man få för sig att använda den på ett 3 månader gammalt barn?

    En 3-månaders KAN inte ha sömnstörningar för en 3-månaders är för liten för det. SAMTLIGA 3-månaders i hela världen. Det ligger inte på individnivå.

    HUR har man hunnit prova ALLT annat före 3 månaders ålder och vid vilken ålder började man i så fall jobba med barnets sömn? Vid födseln? Vid en månads ålder? Två månader? Om man börjar vid 2 månader betyder det att man bara hållit på en månad före man testar 5mm.

    På 3 månader ska man alltså;

    1. Hunnit tröttna på att ha bebisen i famnen
    2. Hunnit testa att söva barnet på ett glatt och trevlig sätt utan gråt
    3. Hunnit testa ALLA möjliga sätt att lugna barnet och få det att sova själv
    4. Hunnit få ett barn med sömnSTÖRNINGAR
    5. Läst på ordentligt om alla metoder och framförallt om 5mm som man ämnar ge sig på
    6. Pratat med en barnläkare om vad som kan vara fel med en i princip nyfödd som redan har sömnSTÖRNINGAR.

    Nej jag köper det inte. En tremånaders har inga sömnstörningar. Däremot kan ju föräldrarna ha sömnstörningar. Dvs de blir störa i SIN sömn och vill inte vara föräldrar mer än mellan 07-19 om dagarna och kräver att få slippa vara föräldrar övrig tid redan efter 3 månader.

    En 3-månaders som lämnas i sin ensamhet att skrika sig till sömns kommer däremot att FÅ störningar. I sin personlighet, sitt framtida liv och kanske i hjärnan.

    Ett barn som skriker ibland eller till och med mycket. Kolik osv skadas inte av det - för man brukar trösta barnet, försöka lugna barnet. Lindra dess plåga.

    Men att utsätta ett så litet barn för att:

    1. Bli övergivet (JO bebisen känner så, det är först många månader senare som barnet är moget nog att förstå att hen inte blir övergiven på riktigt.

    2. Reagera med panik och överlevnadsångest. Ja - skräck alltså. ren skräckterror. barnet har INGEN möjlighet att förstå att det inte behöver vara rädd. Den är skräckslagen och skriker i panik för sitt liv. Några månader senare kan det röra sig om både panik, ilska, trötthet och allt möjligt men vid 3 månaders ålder skriker ett barn i denna situation av panik och överlevnadsångest, inget annat.

    3. Gå till barnet och visa att man fortfarande finns, men att man inte tänker ta upp barnet och trösta. Barnet fattar INGENTING. mamma/pappa är där men ändå inte.

    4. Överge barnet IGEN! samma panik och ångest - barnet minns inte att föräldrarna kommer komma tillbaka. Så det är exakt samma panik igen. Med betingning blir den här känslan förknippad med sömnen och sängen och kan ge men för livet. Både vad gäller sömn men också övrig trygghet och en känsla av att bli övergiven och utelämnad. Barnet förlorar all möjlighet till en grundtrygghet.

    Dessutom är kroppen redan fullproppad av adrenalin och andra stresshormoner och hjärtat pumpar ännu i panik sen förra femminutersperioden.

    Om och om och om igen.

    Till slut slår kroppen av. För mycket stresshormoner, total utmattning, törstig till dess förbannelse. Halsen är torr och svider och munnen känns torr och slemmig. Kinderna svider också av allt saltvatten från tårarna.

    Att få salta tårar som rinner ner bakvägen i halsen är förstås väldigt otrevligt när man redan är törstig dessutom.

    Inom några dagar eller veckor minskar barnets skrik beroende på hur stakt barnet är i sin personlighet. Barn ger upp hoppet olika snabbt.

    Till slut sitter man där med ett barn som reagerar precis som ett barnhemsbarn i något hemskt barnhem i ett fattigt land; hen slutar skrika, slutar kommunicera och berätta om dina känslor inför sovandet. Hen blir tyst, sluter sig inom sig själv när det är dags att ligga i sängen. Sängen är totalt förknippad med ångest och hjärtat klappar antagligen snabbare när barnet läggs ner i sängen men skriken har upphört.

    Behöver jag ens säga hur otroligt tragiskt jag tycker det här är? När jag ligger och söver mitt lilla barn genom att ligga bredvid honom, pussa honom och bara mysa så brukar jag tänka på alla dessa trasiga ensamma minibebisar som ligger tysta i sina sängar. Tysta för att de gett upp. De ropar inte längre. Vill ta dem allihop i min säng och värma deras trasiga själar.

    Utanför barnens rum sitter föräldrarna i TV-soffan och skrattar och mumsar popcorn och säger till varandra "hahaha JIPPI, vi lyckades han har slutat skrika"
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 31 Jul 10:37

    Ursäkta att det blev en halv novell men det fanns en del att säga om detta och det är ändå inte allt...


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 31 Jul 11:19
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 10:58:48 följande:
    När du skriver 3 månader antar jag att det är mig du syftar på? det verkar inte vara någon som lyssnar, vad det gäller att hon ALDRIG skrikit sig till sömns! Du målar upp det som att man är helt känslokall och stöter bort barnet, och så är INTE fallet! När Inez var 3 månader började vi med att lägga henne på sin plats i VÅRAN säng ge napp och snutten gå ut! sen när hon hörde av sig INTE GALLSKREK, HAR ALLTID GÅTT IN INNAN HON BÖRJAT SKRIKA, så gav jag henne nappen snutten igen och la till henne på hennes plats, strök henne på huvudet, gick ut igen och väntade, hörde hon av sig ingen gjorde vi samma sak igen (har dessutom aldrig gått 5 min utan kanske allt från 30 sek till 3 min)! vaknar hon däremot under natten försöker vi få henne somna på egen hand i några omgångar (sätta in nappen och ge snutten) är hon då orolig tar jag ALLTID henne till famnen och hon får fortsätta sova i famnen till morgonen, nu sover hon i sin spjälsäng och har gjort sedan 4 månader och spjälsängen står tätt intill våran säng på min sida, vi har en ganska liten lägenhet så vi är endast några meter utanför och har INTE ENS stängd dörr när hon ligger i sovrummet själv! och vad i detta är det att haka upp sig på? det är en variant av 5 minuters metoden och de har aldrig handlat om sömnstörningar utan att skapa sömnrutiner från början! jag tycker 5 minuters metoden är bra och den används olika hårt för olika barn och det är upp till föräldrarna att avgöra om det tycker det är lämpligt för deras barn! nu som är så starka motståndare behöver inte lägga er i i denna tråd, ni kan ju ändå inte påverka oss som redan använt metoden vilket vi som är för metoden har!
    För din egen och andras skull; sluta säga att du använt/använder 5mm då. Det är inte alls det du gjort. 5mm är EN speciell metod som går till på ett specifikt sätt.

    Man har inte bakat kanelbullar om man gjort sockerkakssmet och hällt i muffinsformar... då har man gjort muffins! Det blir väldigt konstigt och förvirrat om man säger att man gjort kanelbullar i det läget.

    Att lägga ett barn ensamt att sova vid 3 månaders ålder kan jag känna är lite märkligt utifrån vad jag själv skulle göra men det är inget jag säger så mycket om. När hon signalerade att hon behövde er så svarade ni på hennes signaler och gick dit och visade att hennes rop och hennes åsikter betyder något för er och hon behövde inte heller känna sig övergiven även om hon säkert undrade varför ni sprang iväg hela tiden.

    Det är INTE, jag upprepar: INTE någon 5mm.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 31 Jul 11:42
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 11:30:10 följande:
    skillnaden är ju bara att vi gett henne kroppskontakt och inte låtit henne börja skrika utan gått in innan 5 minuter om det behövts!
    "bara" ?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 31 Jul 12:14
    Familjen Rockström skrev 2009-07-31 12:13:24 följande:
    Självklart, men vissa barn kanske vill bli vaggade i timmar, och avbryts detta är man tillbaka på ruta ett, att vagga barnet i sin famn i flera timmar i streck är varken bra för dig eller barnet, kan tänka mig att det får sömnproblem av det om något
    Varför är det inte bra?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??