• gäddan

    Min katt har en knöl på halsen!

    Min kattflicka har inte varit sig själv den senaste tiden, arg och fräsig mest hela tiden. Men jag har bara tänkt att det har berott på att vi tog en kattunge till för ca 1½ månad sen plus att vi flyttade i slutet av augusti. Mycket omställning alltså. Den här veckan har hon varit värre än vanligt, jag har knappt fått röra vid henne och hon bara fräser och ylar. Igår då hon äntligen hade lugnat ner sig lite och slagit sig till ro i vår säng så fick jag gosa lite med henne och kände då en tumnagelstor knöl på halsen/under hakan. Trodde först det var pälsen som knölat ihop sig, men imorse när jag fick känna lite mer på henne så kände jag tydligt att det var en knöl under huden! Ringde till veterinären imorse och hon sa att det borde inte vara nåt farligt, när knölen är så liten, men att jag får komma och visa katten imorron om jag ville. Usch nu är jag så rädd att hon skall ha nån farlig sjukdom och försvinna från mig! Hon är ju den gosigaste som finns!
    Är det nån som har haft nåt liknande på era katter? Vad har det varit isåfall??

  • Svar på tråden Min katt har en knöl på halsen!
  • Karpet

    Min syrras katt hade en knöl på halsen för några veckor sedan. Det visade sig vara en ofarlig tumör. Han lämnades in till vetrinären på morgonen och på kvällen var den borta. Nu behöver det ju inte vara en tumör men om det är det så är det säkert ingen fara. Den verkar ju dessutom nyss ha uppkommit så då är det lättare att behandla.

  • bisou

    Det skulle kunna vara en liten cysta eller bara en fettknöl. Ingendera är farliga... Eller kanske din katt kan ha blivit biten/riven och det har bildats var? Don't worry! Säkert ingen fara. Lycka till hos veterinären i vilket fall!

  • gäddan

    Var till veterinären imorse. Och det var inte så farligt. Hon sa att troligen har Selma en inflammation i spottkörtlarna. Så hon fick en spruta mot värk och en spruta med antibiotika plus en kur med antibiotika-tabletter. Hoppas kissen blir frisk nu!

  • Tro på

    Bra att hon fick hjälp, och att det inte var så allvarligt

Svar på tråden Min katt har en knöl på halsen!