• linda27

    effekt av oxibytunin i urinblåsan

    hej på er alla, jag undrar om det är någon av era barn som behandlar era barn med oxibytunin i urinblåsan? min 4-årg son har precis börjat med detta och jag har lite funderingar kring hur ni upplevde detta och om det blev någon förändring och i så fall vilken?

  • Svar på tråden effekt av oxibytunin i urinblåsan
  • Dreamrose

    vår son får oxibytanin i urinblåsan. Fast han fick det när han var liten. nu är han hela 2,5 år :o) meningen är väl att den ska stoppa urinblåsan från att krampa så resultatet borde väl bli att han blir torr? Robin är nästan torr mellan RIKningarna men inte riktigt.
    Varför fick han den medicinen?

  • linda27

    Hej dreamrose, tack för svaret!
    Emil som jag skrev om och hans tvillingbror föddes extremt mycket för tidigt, nämligen i vecka 24. Emil har inte ett ryggmärgsbråck men han har ungefärliga symtom. Han har delvis pareser i underkroppen, urin och avföringsinkontinent och slapp i benen. När han föddes rörde han endast lite på höfterna resten av benen var slappa och han saknade känsel. Idag har han uppnått i stort sett full känsel något nersatt nedanför knäna. Han är mycket mer rörlig i benen förrutom fötterna. Kan idag ta sig fram med rollator kortare sträckor. Man vet alltså inte var hans nervskada kommer ifrån. Man har gjort massor av röntgenundersökningar och konstaterat att rent anatomiskt så är allt ok men han har ändå en skada som måste ha uppkommit av en tillfällig påverkan typ blödning, klämskada osv.......
    Därför har man väntat väldigt länge med att börja tappa honom och medicinera honom då man tror att viss funktion kan återkomma. Det tror man väl i och för sig fortfarande men man vill hjälpa honom att försöka bli torr han är ju trots allt 4 år nu. Han har aldrig haft några problem i form av urinvägsinfektioner då han aldrig har urin står i blåsan eftersom hans slutmuskel är så himla slapp och har jättesvårt att hålla urin.
    Ja, det var att göra en lång och komplicerad historia kort. Varför får Robin denna medicin? Berätta allt jag är väldigt nyfiken och känner mig oerhört ensam om allt.

    Mvh Linda

  • Dreamrose

    robin får denna medicinen för att hans blåsa "krampar" hela tiden. Han läcker fortfarande lite mellan Rik:ningarna. Så vi får se vad som kommer hända framöver. Men just nu avvaktar vi lite eftersom han bara är 2,5 år

    Du får gärna inboxa mig om du har fler frågor.

Svar på tråden effekt av oxibytunin i urinblåsan