• bullemamman

    barn och studera samtidigt? går det?

    jag och min sambo är väligt sugna på att skaffa barn. vi vill båda två och speciellt efter att hans syster fick en liten dotter i vintras.

    det ända som stoppar oss är frågan "är det rätt tillfälle"

    han har bara sitt examensjobb kvar på sin fyra åriga utbildning. men han väntar med det lite för att arbetsmarknaden ser ut som den gör. jag är 23 år och har inte börjat studera än. men känner verkligen att det är dax nu.

    så frågan är. är det bäst att skaffa ett barn nu, innan jag börjar plugga? eller mitt i och avbryta studierna om några år? är det någon som har erfarenhet av detta? en sak som tala för att skaffa barn nu är att jag kommer få högre ersättning eftersom jag tjänar ca 24 000 i månanden just nu. det kommer inte bli lika mycket när jag studerar. har jag rätt?

    allt hade varit så mycket enklare ifall min sambo var färdig och hade jobb. för nu är det liksom jag som försörjes oss. vi har det inte dåligt. för vi har inga direkta utgifter varje månad. men man vill ju känna en trygg het.

    är det någon som har erfarnethet med barn och att plugga?

  • Svar på tråden barn och studera samtidigt? går det?
  • Lilla Mimsan

    KOmpisen studerar på halvtid, fukar super. Sjävl har jag både studerat hel och halvtid under min föräldralediga tid. Heltid funkara bara med distans för mig.

  • Bellamella

    Jag studerar heltid och har ett litet barn. Fungerar hur bra som helst och jag har mer tid åt barnet. Har studerat några år och har lite kvar.
    Har hjälp av familj vid sjukdom och tenta samtidigt.

  • cammily

    det är kanske inte riktigt samma sak men jag va ensamstående och pluggade gymnasiet med efter min dotter. heltid va inga problem alls.

  • Lapsang

    När man studerar har man oftast mer fritid än när man jobbar heltid. (Såvida det inte är ingenjör eller läkare du tänker bli..) Och ja, du får ju bättre föräldrapenning om du går direkt från jobb till mammaledighet än om du går från studier till mammaledighet. Jag har själv ingen erfarenhet av att plugga och ha barn, eftersom jag valde att vänta tills ekonomin var bättre. Min utbildning var fem år, så det tog lång tid. Nu är jag klar och har svårt att få barn och är dessutom som sagt fem år äldre, så i sämre sits än om jag hade haft svårt att få barn redan då.

    Om din sambo satsar på att bli klar nu så hinner han ju bli klar innan barnet kommer och då kan ni leva på hans lön + ditt studielån. Kan han inte jobba med exjobbet på kvällar och helger så han kan ha kvar nuvarande jobb? Förresten kom jag just på att jag tror man har rätt att ta tjänstledigt för studier. Då har han kvar det jobbet om han inte skulle få ett nytt efter examen. Lycka till!

  • vernia

    Jag är i samma sits som dig, jag och min pojkvän vill skaffa barn men vet inte riktigt på grund av studier.

    Jag har 2½ år kvar på min utbildning och han ska börja plugga så fort han kommer in på sin utbildning. Men jag tror att vill man något så ser man till att det funkar. No matter what. ;) Om jag får drömma så vore det perfekt att bli gravid i jan-feb och plugga den terminen ut, vara lite ledig i sommar och planera inför BF. Så får man ta det som det kommer.

    Lycka till!

  • Piggley Wink

    Om du börjar plugga efter att ha jobbar så har du kvar din SGI (om du inte har några dagar mellan jobb och plugg, eller plugg och bödseln, då måste du ta föräldradagar de dagarna). Om du jobbat innan har du alltså rätt till samma ersättning som om du fått barn när du jobbat. Rörigt? Fråga igen eller ring Fk, tyvärr är deras hemsida inte solklar...

    Jag fick barn efter ettt år på högskolan, (hade jobbat några år innan). Nu har jag läst ett år efter att ha varit föräldraledig i ett år. Det funkar bra för oss iaf!

  • Bonanza

    Jag gjorde som så att jag jobbade ihop en SGI, började plugga och blev planerat gravid min första termin. Så jag fick föräldrapenning baserat på mitt jobb (studier är överhopningsbar tid, se bara till att det inte finns en enda dags glapp mellan jobb och studier som du inte är anmäld hos a-kassa/tar semester eller nåt annat) och kunde kombinera två fördelar: massor av fritid tillsammans med familjen men ändå helt ok föräldrapenning.

    Det är helt underbart att studera när man har barn. Vår son är fyra år, och någon av oss har studerat så länge han har funnits. Nu har min man bara en termin kvar, och vi fasar båda två inför att behöva pussla med jobb och sånt.

    Kör på säger jag!

Svar på tråden barn och studera samtidigt? går det?