• Anonym

    Hur får man lägenhet?

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag bor i en andra handslägenhet nu och tiden börjar dra ihop sig.
    Min syster som bor hemma hos mamma och jag pratade om att hon skulle ta över mammas fyra så vi kunde bo där tillsammans när mamma flyttar. Skitbra tänkte jag, då kan jag flytta in där inom ett halvår.
    Men igår kom min syster på att hon kan ju byta fyran till en tvåa och bo själv istället...

    Så nu vet jag inte vad jag ska göra, jag studerar och det känns hopplöst att få lägenhet genom typ boplats även om jag lätt skulle ha råd med en lägenhet. Jag har stått med på boplats i över två år nu utan napp.

    Finns det något annat sätt att hitta lägenhet på?
    Vart hittar man privatvärdar? Jag är så desperat nu att jag inte skulle ha några problem med att lägga ett par tusen svart till hyresvärden även om jag annars är emot sånt.

    Snälla, är det någon som lyckats få lägenhet på något annat sätt, gärna i Göteborg.

  • Svar på tråden Hur får man lägenhet?
  • Anonym

    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:05:56 följande:


    Fast ni är ju familj och du och din mamma borde ju rimligtvis ha något att säga till om också? Kan ni inte bo där ihop får ni ju byta den till två mindre lägenhet, det är väl inte ens något att diskutera?
    Jag tycker precis som du, blev jättebesviken när jag fick veta detta igår. Men min mamma bryr sig tyvärr bara om att min syster måste få någonstans att bo nu eftersom hon inte kan flytta med dom. Hon säger också att hon är rädd att det inte ska fungera att vi bor ihop. Hade inte min mamma börjat diskutera detta med min syster så hade hon inte ens kommit på tanken att byta den till en mindre... Dom hade några som har en tåa som kom och tittade på den igår så det känns lite som om min tid rinner ut..
    Jag har velat ha den lägenheten i fyra år nu, det tog mig 1,5 år från att jag hade flyttat innan jag skrev mig på min boendeadress för jag hoppades att hon skulle flytta innan. Sen var jag tvungen för jag behövde bostadsbidraget.
  • Anonym (mini)
    Anonym skrev 2009-08-06 14:11:07 följande:
    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:05:56 följande: Jag tycker precis som du, blev jättebesviken när jag fick veta detta igår. Men min mamma bryr sig tyvärr bara om att min syster måste få någonstans att bo nu eftersom hon inte kan flytta med dom. Hon säger också att hon är rädd att det inte ska fungera att vi bor ihop. Hade inte min mamma börjat diskutera detta med min syster så hade hon inte ens kommit på tanken att byta den till en mindre... Dom hade några som har en tåa som kom och tittade på den igår så det känns lite som om min tid rinner ut.. Jag har velat ha den lägenheten i fyra år nu, det tog mig 1,5 år från att jag hade flyttat innan jag skrev mig på min boendeadress för jag hoppades att hon skulle flytta innan. Sen var jag tvungen för jag behövde bostadsbidraget.
    Sätt ner foten ordentligt och protestera! Ryt ifrån!
  • Anonym
    Verkligen skrev 2009-08-06 14:08:06 följande:
    Ring soc och fråga. Dom brukar ha en sån lista. annars får du fråga runt, för det brukar finnas gott om privata hyresvärdar. Bara i en skitstad som staden jag bodde i med ca 30 000 invånare så fanns det minst 10 st privata som ägde mååååånga lägenhetshus.. Ge inte upp, för det brukar kunna gå fort och få tag i en lägenhet via dom.
    Ja, jag får göra det. Jag får kämpa på helt enkelt. Det borde ju gå att få en lägenhet. Jag bor ju dessutom i en storstad.
  • Anonym

    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:12:47 följande:


    Sätt ner foten ordentligt och protestera! Ryt ifrån!
    Tro mig, jag försökte igår. Men då svarade inte mamma i telefonen på hela kvällen istället och när hon som väl gjorde det så sa hon att hon inte orkade prata om det nu och att jag ändå har nästan ett år på mig att flytta så jag kan hitta något själv. Visst, ett år är inte jättekort tid men jag börjar bli stressad och vill hellre flytta nu eftersom jag har barn och inte vill bo på gatan direkt...
  • Anonym (mini)
    Anonym skrev 2009-08-06 14:15:28 följande:
    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:12:47 följande: Tro mig, jag försökte igår. Men då svarade inte mamma i telefonen på hela kvällen istället och när hon som väl gjorde det så sa hon att hon inte orkade prata om det nu och att jag ändå har nästan ett år på mig att flytta så jag kan hitta något själv. Visst, ett år är inte jättekort tid men jag börjar bli stressad och vill hellre flytta nu eftersom jag har barn och inte vill bo på gatan direkt...
    Har ni ingen gemensam vän eller släkting som kan hjälpa till att medla?
    Säg till din mamma och din syster att de sätter dig ordentligt på pottan och att du blir jätteledsen av att de avstår från att hjälpa dig när de kan.
  • Anonym

    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:20:14 följande:


    Har ni ingen gemensam vän eller släkting som kan hjälpa till att medla? Säg till din mamma och din syster att de sätter dig ordentligt på pottan och att du blir jätteledsen av att de avstår från att hjälpa dig när de kan.
    Jag ska försöka prata med dem igen så fort jag får tag i dem. Det känns som om det borde gå att lösa och jag förstår inte riktigt problemet. Jag och min syster satt för bara en vecka sen och planerade hur vi skulle lösa saker om vi bodde ihop och allt lät bra men så ändrar hon sig. Känns även som om de bara vill lösa det så fort som möjligt och då byter den mot en tvåa i samma hus. Även det gör mig ledsen eftersom de vet att jag velat ha den tvåan ett tag eftersom vi vet att de som bor där nu söker större. Jag har ringt hyresvärden riktigt ofta för att inte missa om den skulle bli ledig så att jag har en chans att få den. Men nu tar min syster den samtidigt som mammas lägenhet försvinner...
  • Anonym (mini)
    Anonym skrev 2009-08-06 14:31:42 följande:
    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:20:14 följande: Jag ska försöka prata med dem igen så fort jag får tag i dem. Det känns som om det borde gå att lösa och jag förstår inte riktigt problemet. Jag och min syster satt för bara en vecka sen och planerade hur vi skulle lösa saker om vi bodde ihop och allt lät bra men så ändrar hon sig. Känns även som om de bara vill lösa det så fort som möjligt och då byter den mot en tvåa i samma hus. Även det gör mig ledsen eftersom de vet att jag velat ha den tvåan ett tag eftersom vi vet att de som bor där nu söker större. Jag har ringt hyresvärden riktigt ofta för att inte missa om den skulle bli ledig så att jag har en chans att få den. Men nu tar min syster den samtidigt som mammas lägenhet försvinner...
    Ja, jag skulle satsa på att få min mamma och syster att skärpa sig och samarbeta. Även med tanke på din fortsatta relation till dem.
  • Anonym

    Anonym (mini) skrev 2009-08-06 14:33:18 följande:


    Ja, jag skulle satsa på att få min mamma och syster att skärpa sig och samarbeta. Även med tanke på din fortsatta relation till dem.
    Ja, jag ska verkligen försöka in i det sista. Förhoppningsvis har jag till månadens slut på mig.
  • Anonym

    Jag funderar på en sak. Egentligen är det väldigt fult och jag vet inte om jag skulle kunna göra det.. Men man har ju rätt att ta över ett kontrakt om nu min syster då har bott hos mamma i minst tre år. Det har hon inte gjort utan hon bodde hos en kompis i ca ett år. Hon skrev sig aldrig där så på papper har hon bott hos mamma. Men om jag nu skulle "skvallra" kan det påverka om hon får ta över kontraktet då? Vill inte göra det men det kanske kunde fungera som "hot".

  • Anonym (mini)
    Anonym skrev 2009-08-06 15:19:10 följande:
    Jag funderar på en sak. Egentligen är det väldigt fult och jag vet inte om jag skulle kunna göra det.. Men man har ju rätt att ta över ett kontrakt om nu min syster då har bott hos mamma i minst tre år. Det har hon inte gjort utan hon bodde hos en kompis i ca ett år. Hon skrev sig aldrig där så på papper har hon bott hos mamma. Men om jag nu skulle "skvallra" kan det påverka om hon får ta över kontraktet då? Vill inte göra det men det kanske kunde fungera som "hot".
    Möjligtvis som sista utväg. Vore ju skönast om ni slapp smutsa ned det hela, men du kan kanske linda in hotet om inget annat hjälper.
  • Anonym
    Cuteknosan skrev 2009-08-06 15:29:13 följande:
    www.hyresvard.se fick jag upp när jag googlade har du varit inne där o kollat?
    Jag känner igen sidan så jag tror att jag kollat där innan, men tak för länken iaf. Hade glömt bort att den möjligheten också finns.
    ettplustack skrev 2009-08-06 15:32:15 följande:
    www.boplats.se/HSS/Object/object_list.aspx... Har du kollat där? Det står att det finns 174 lediga lgh i göteborg just nu
    Ja, jag har sökt lägenheter där i över två år. Men det är inte lätt om student, även om man kan betala för sig.
  • Anonym

    Jag har pratat med min syster nu och hon har bestämt sig för att hon vill bo själv direkt...
    Tänkte att jag ska gå över dit nu och prata med mamma.

  • ettplustack
    Anonym skrev 2009-08-06 15:51:43 följande:
    Jag känner igen sidan så jag tror att jag kollat där innan, men tak för länken iaf. Hade glömt bort att den möjligheten också finns.

    Ja, jag har sökt lägenheter där i över två år. Men det är inte lätt om student, även om man kan betala för sig.
    Men de har ju studentlägenheter har du sökt dem?
  • Anonym (Nia)

    SGS-studentbostäder... visserligen många som vill ha nu när terminen börjar... och som andra skrivit boplatsgbg och blocket. De kompisar jag har som fått lägenhet fortast har ringt till massa värdar och frågat tills de fått napp. På boplats finns en speciell bok med telefonnummer till alla värdar i hela Gbg. Även de som bara har ett hus. Sen kan du ju kolla i GP med, ibland finns det folk med villor som hyr ut en del av den.

    Soc är inte så stor idé... de har fullt upp med de som redan finns där för ekonomiskt bidrag. Vad de kan erbjuda i värsta fall är tak över huvudet tills dess ni ev kan bo hos en kompis/släkting och det kan vara på t.ex. ett vandrarhem. Soc har inga lägenheter lediga i Gbg.

    Lättast är ju att få i förorten, där finns det ju större möjligheter. Synd med din mamma, om ni har barn hade det kanske varit bättre att ni fått fyran. Det går inte att ordna så ni kan få ta över mammans lägenhet och syrran ändå kan få kontrakt på 2:an, om ni pratar med värden. Skvallra på din syster tycker jag inte att du skall göra, bara dumt om ni båda blir utan lägenhet.

Svar på tråden Hur får man lägenhet?