• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • thessires
    MissUnderstood80 skrev 2009-09-24 17:36:32 följande:
    E lite orolig, har mått lite dåligt de senaste dagarna i igår släppte en liten slemklump o idag kom en STOR, e i v. 32+5 idag, hur lång tid efter slemmisen borde man sätta igång, e rädd för att mitt barn inte kommer klara sig!Va händer om bebis föds nu?Vilka hjälpmedel använder dom?
    Mina pojkar är födda 32+6, vi fick stanna på neo i 12 dagar. Det finns olika hjälpmedel beroende på hur barnet mår. Kan vara att de behver hjälp att äta (sond) första dagarna/veckorna. Hjälp att andas, hålla värmen och liknande. Bebisar som föds i v.32 brukar klara sig fint. Ring till förlossningen och förklara läget så kan de ge dig råd.
  • 4 grabbar
    MissUnderstood80 skrev 2009-09-24 17:36:32 följande:
    E lite orolig, har mått lite dåligt de senaste dagarna i igår släppte en liten slemklump o idag kom en STOR, e i v. 32+5 idag, hur lång tid efter slemmisen borde man sätta igång, e rädd för att mitt barn inte kommer klara sig!Va händer om bebis föds nu?Vilka hjälpmedel använder dom?
    att slemproppen går betyder inte att förlossning är på g bara att livmodertappen vidgats, har 2ggr haft så och sist tog det 7v innan han föddes
  • MissUnderstood80

Okej, då kan ja va lugn....

Igår kom som sagt en geleklump, ungefär 3 ggr3 cm stor på morgonen o sen kom de en klump i toan på 2 ggr 3 cm plus en på ca 2 ggr 2 cm på pappret på kvällen runt 19.00 o ännu lite till, en klump på 2 ggr 2 cm en kvart efter....

E de normalt att de kommer flera stora gelklumpar på en o samma dag, alla va stora med tycker ja...

Kan de verkligen finnas mer nu???

Eller... hur lång tid tar de för proppen att återbildas???

• 4 grabbar
    MissUnderstood80 skrev 2009-09-25 09:56:59 följande:
    Okej, då kan ja va lugn....Igår kom som sagt en geleklump, ungefär 3 ggr3 cm stor på morgonen o sen kom de en klump i toan på 2 ggr 3 cm plus en på ca 2 ggr 2 cm på pappret på kvällen runt 19.00 o ännu lite till, en klump på 2 ggr 2 cm en kvart efter.... E de normalt att de kommer flera stora gelklumpar på en o samma dag, alla va stora med tycker ja...Kan de verkligen finnas mer nu??? Eller... hur lång tid tar de för proppen att återbildas???
    min lossnade med Helmer i v 33 en rejäl klump i samband med sammandragning. Sen hände inget förrän vid bf, nu har den släppt i v 27 en rejäl klump samt småbitar i flera dagar samt blödning . Vet tyvärr inte hur lång tid det tar att återbildas, men så länge man inte får sammandragningar sen är det nog lugnt, min tapp är hyfsat opåverkad trots allt
  • MissUnderstood80

4 grabbar skrev 2009-09-25 10:26:02 följande:

min lossnade med Helmer i v 33 en rejäl klump i samband med sammandragning. Sen hände inget förrän vid bf, nu har den släppt i v 27 en rejäl klump samt småbitar i flera dagar samt blödning . Vet tyvärr inte hur lång tid det tar att återbildas, men så länge man inte får sammandragningar sen är det nog lugnt, min tapp är hyfsat opåverkad trots allt
    Okej, så gott, ja har en stickande känsla i slidan (ursäkta ordvalen) o brännande när ja går mycket... Men de e nog normalt, hoppas ja! O idag har de inte kommit mer slem, än i alla fall!
  • Jezan

missunderstood80
    Har du ringt bm eller varit inne på undersökning?

För mig gick lite av slemmisen på kvällen så lite så att det var svårt att avgöra om det verkligen var den. Hade inga värkar utan gick och la mig med lite orostankar men viftade bort det. Dagen efter var det fortfarnade inget utan jag åkte till jobbet som vanligt vid 7 fick jag ont i ryggen men trodde det berodde på att jag suttit på en pinnstol hela dagen innan och haft möte, 2 timmar senare gick vattnet.

Emelie föddes 12 timmar senare i v 32+5 allt har gått jättebra och det gör det oftast för det barn som födds efter v 32 överlevnads % är 90.
    Anledningen till att hon kom för tidigt var en missbildning på matstrupe.

Vill inte på ngt sätt skrämma dig utan det var så här det gick till för mig, men det kanske är bra om du åker in och blir lite uppkollad.

• MissUnderstood80
    Jezan skrev 2009-09-25 19:12:06 följande:
    missunderstood80Har du ringt bm eller varit inne på undersökning? För mig gick lite av slemmisen på kvällen så lite så att det var svårt att avgöra om det verkligen var den. Hade inga värkar utan gick och la mig med lite orostankar men viftade bort det. Dagen efter var det fortfarnade inget utan jag åkte till jobbet som vanligt vid 7 fick jag ont i ryggen men trodde det berodde på att jag suttit på en pinnstol hela dagen innan och haft möte, 2 timmar senare gick vattnet. Emelie föddes 12 timmar senare i v 32+5 allt har gått jättebra och det gör det oftast för det barn som födds efter v 32 överlevnads % är 90.Anledningen till att hon kom för tidigt var en missbildning på matstrupe. Vill inte på ngt sätt skrämma dig utan det var så här det gick till för mig, men det kanske är bra om du åker in och blir lite uppkollad.
    Än har ja inte haft mer molnande värk, så ja avvaktar...

Men nu blir de vila o lugn, o INGET SEX, he he he!
  • Katarina76
    missunderstood80 Har du ringt bm eller varit inne på undersökning? För mig gick lite av slemmisen på kvällen så lite så att det var svårt att avgöra om det verkligen var den. Hade inga värkar utan gick och la mig med lite orostankar men viftade bort det. Dagen efter var det fortfarnade inget utan jag åkte till jobbet som vanligt vid 7 fick jag ont i ryggen men trodde det berodde på att jag suttit på en pinnstol hela dagen innan och haft möte, 2 timmar senare gick vattnet. Emelie föddes 12 timmar senare i v 32+5 allt har gått jättebra och det gör det oftast för det barn som födds efter v 32 överlevnads % är 90. Anledningen till att hon kom för tidigt var en missbildning på matstrupe. Vill inte på ngt sätt skrämma dig utan det var så här det gick till för mig, men det kanske är bra om du åker in och blir lite uppkollad.
    Det jag har hört är att om barnet är friskt och föds efter v. 32 har det lika stora chanser att klara sig som ett fullgånget barn - inte bara 90%.
  • Jezan

Katarina76
    Okej det var det sista jag läste, var i och för sig ngt inlägg här på fl så man vet ju inte hur stor tillförlitligheten är. Tyckte dock att 10% lät mycket så du har säkert rätt, jag hoppas i alla fall det för i den frågan kan jag gärna ha fel.

• 2små2stora
    missunderstood80 Har du ringt bm eller varit inne på undersökning? För mig gick lite av slemmisen på kvällen så lite så att det var svårt att avgöra om det verkligen var den. Hade inga värkar utan gick och la mig med lite orostankar men viftade bort det. Dagen efter var det fortfarnade inget utan jag åkte till jobbet som vanligt vid 7 fick jag ont i ryggen men trodde det berodde på att jag suttit på en pinnstol hela dagen innan och haft möte, 2 timmar senare gick vattnet. Emelie föddes 12 timmar senare i v 32+5 allt har gått jättebra och det gör det oftast för det barn som födds efter v 32 överlevnads % är 90. Anledningen till att hon kom för tidigt var en missbildning på matstrupe. Vill inte på ngt sätt skrämma dig utan det var så här det gick till för mig, men det kanske är bra om du åker in och blir lite uppkollad.
    I vecka 32 så klarar sig barnen lika bra som fullgångna.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34