• mammamys06

    Ska det vara så här jämt?

    Idag var jag på ultraljud för att se bebisen i magen. Min mamma var med vid undersökningen och barnmorskan frågade om detta var mitt första barn. Jag svarade att nej, vi har en son som är adopterad. Ok, sade hon, vad spännande. Hon fick se foto på vår son. Efter ultraljudet sade hon till min mamma: Jaha, så du blir mormor för första gången. Mamma blev lite ställd. Nej, svarade mamma, vi visade ju kort på mitt första barnbarn så det är mitt andra barnbarn! Barnmorskan envisades: Jajaja men det är ert första RIKTIGA barnbarn......

    Jag hade redan hunnit ut i korridoren för jag orkade inte ta denna fight kände jag.....

    Ska det alltid vara så här? Att vårt första barn inte räknad för att jag inte fött honom? Jag trodde faktiskt att sjukvårdspersonalen på ett sjukhus skulle ha bättre vett än så....

    Nu bävar jag inför att föda, jag funderar på om jag ska föda hemma ensam med en släkting som är sjuksköterska, seriöst, ska man ta hur mycket skit som helst?!


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Svar på tråden Ska det vara så här jämt?
  • chatnoir

    Fy sjutton!! Jag förstår att det måste kännas jättetufft att få idiotkommentarer hela tiden, stackars dig...

  • en glad

    Men för en som arbetar med förlossningar kan det ha betydelse om det är första förlossningen eller inte - hon ville säkert inget illa utan tänkte bara utifrån en annan referensram!!

  • Sally

    Ta fighten, du! (om du orkar...). Nej, det ska inte alltid vara så här. Min barnmorska (och alla jag har träffat i modervård faktiskt, inkl. de övriga som har gjort ul, mm) var väldigt noga med att urskilja mig som förstaföderska men inte ny mor. Hon var noga med att säga att syskonen brukar, tex., tycka om att lyssna på hjärtljudet, mm, och att vi får ta med störrebror någongång. Du ska ABSOLUT förvänta dig bättre och mer proffsiga bemötelse! Det vore inte heller helt fel att ringa personen ifrågan och säga åt i efterhand.

  • VNmamma

    Vad tråkigt att höra. Jag förstår att det för dig som själv är adopterad måste vara ledsamt och frustrerande att få höra att adoptivföräldraskapet liksom inte är på riktigt. Jag antar att det träffar både ditt mammahjärta och ditt "barnjag".

    Jag känner flera vuxna adopterade som känt sig sårade av att att ständigt få sin relation med adoptivföräldrarna ifrågasatt. När man väntar barn blir det väl extra tillspetsat.

    Jag tycker inte du ska föda hemma. Jag tycker du ska gå in på BB med högt buret huvud (om man nu orkar ha det när värkarna pågår som värst :) föda er lilla guldklimp, låta den stolta storebrodern komma in och så njuta av din fantastiska familj!


    mammamys06 skrev 2009-08-07 16:35:06 följande:
    Idag var jag på ultraljud för att se bebisen i magen. Min mamma var med vid undersökningen och barnmorskan frågade om detta var mitt första barn. Jag svarade att nej, vi har en son som är adopterad. Ok, sade hon, vad spännande. Hon fick se foto på vår son. Efter ultraljudet sade hon till min mamma: Jaha, så du blir mormor för första gången. Mamma blev lite ställd. Nej, svarade mamma, vi visade ju kort på mitt första barnbarn så det är mitt andra barnbarn! Barnmorskan envisades: Jajaja men det är ert första RIKTIGA barnbarn...... Jag hade redan hunnit ut i korridoren för jag orkade inte ta denna fight kände jag..... Ska det alltid vara så här? Att vårt första barn inte räknad för att jag inte fött honom? Jag trodde faktiskt att sjukvårdspersonalen på ett sjukhus skulle ha bättre vett än så.... Nu bävar jag inför att föda, jag funderar på om jag ska föda hemma ensam med en släkting som är sjuksköterska, seriöst, ska man ta hur mycket skit som helst?!
  • Ethi

    Nämen fy vad hemskt! Ibland undrar man då hur folk tänker... *kramar om*

  • Sally

    bemötande, ska det stå...

    Jag har tagit fighten med precis alla - dock har vårdpersonalen varit proffsiga. Det är mest grannar, kollegor, mm, som säger dumhet, men de får höra hur det FAKTISKT är... Jag var ganska snäll i början, men börjar bli lite mindre snäll.

    Orka ta fighten! Det här är bara en början...

  • MammaSusan81

    Ush vad arg & ledsen jag hade blivit. Stå på dig & säg ifrån på skarpen!

    KRAM


    ♥ Astrid-06 ♥ Väntar 2,an BB inom 4v!
  • SIN74

    En sak att du är förstföderska, det spelar ju en viss roll mecicinskt, men att säga att mormor får barnbarn på riktigt nu det var nedrigt!!!! Fy. Grattis till att bli tvåbarnsmamma.

  • Preciouskids
    mammamys06 skrev 2009-08-07 16:35:06 följande:
    Barnmorskan envisades: Jajaja men det är ert första RIKTIGA barnbarn
    Tyvärr, det är många dumheter man får stå ut med och jag tror inte det kommer "gå över".
    Fast det blir lite (tragi)komiskt när barnmorskan säger att din mamma blir mormor för första gången till ett RIKTIGT barnbarn för med barnmorskans synsätt så blir ju din mamma inte mormor på RIKTIGT den här gången heller eftersom hon inte fött dig!
  • Vimsa2

    Ställ min standard fråga;

    Hur tänker du nu?

    Den kan få vem som helst att tappa fattningen, den är ganska elak men får dem att tänka till. Den frågan använder jag när jag tycker att jag blir orättvist behandlad, får en dum fråga eller dyligt. Jag har som jag skrivit här förut aldrig fått en liknande fråga, kanske pga att vi har biobarn först och sedan a-barn!?

    Lycka till och glöm inte min fråga

Svar på tråden Ska det vara så här jämt?