• Anonym (Kaffedraken)

    Hur börjar man ett nytt liv på ett bra sätt?

    Jag har en lite jobbig situation jag önskar råd för att ta mig ur.

    Jag har haft ett ganska kaosartat liv, trots universitetsutbildning, ok intelligens, goda betyg mm. Jag har haft psykiska problem också, varit väldigt medicinerad i många långa år, haft ätstörningar och t om haft ett drogmissbruk, blivit bortförd, misshandlad, torterad, tvingats prostituera mig för att överleva och ja, det mesta ni kan tänka er. Det har inte varit lätt!

    Men nu vill jag ha ett nytt liv, ett ordnat liv, har en bra man och jag är inte det minsta intresserad av att ta droger, ligga runt, skapa dramatik mm. Jag vill bara ta det lugnt! Jag har kommit så långt att jag inte ens behöver ta mediciner längre, lever sunt, dricker inte, röker inte, vill bara ha villa, ett ok arbete, läsa böcker, träna hunden, skriva. Men alla jag träffar är bara drama queens som bara vill festa, supa, göra galna saker. Varje gång! Har gjort slut med alla mina gamla vänner och försökt hitta nya, sunda människor men det är samma sak varje gång.

    Jag har också ett rykte om mig att vara vild partyprinsessa och ingen vill förstå att jag förändrats för att den livsstilen inte var något för mig och jag vill aldrig mer råka illa ut. Hör de talas om att jag gjort dessa saker, ser folk nästan UPP till mig, vill bara festa, ha galna sexorgier och dumheterna tar aldrig slut!

    Jag är förändrad, alltså verkligen HELT, men den enda som förstår mig är min man, som vet allt (han har själv inte den bakgrunden), men hur hittar man vänner som kan acceptera att man haft ett sk "dåligt" liv förr men nu vill leva sunt och sansat, men inte blir avundsjuka för att jag levt så "spännande" (nej, det har inte varit spännande, bara vidrigt)?

    Jag vill ha vänner eller åtminstone bekanta som kan acceptera att jag levt ett dåligt liv FÖRR, men som inte tjatar om det resten av livet för mig. Hur gör jag? Måste jag verkligen flytta från stan (bor i en större stad)? Vill bo kvar här då min man vill det/måste det. Själv känner jag mig helt fast här, vågar inte gå ut ens ibland.

    Vill inte älta mina hemska tider en enda dag till. Vill liksom bara ha vänner som inte vänder mig ryggen om de får veta vad jag gått igenom. Finns det sådana människor? Finns det någon som har en liknande bakgrund och nu börjat om på nytt? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Hur börjar man ett nytt liv på ett bra sätt?
  • Anonym (Kaffedraken)

    har lite lika bakrund som dig och jag flyttade från stan-lååångt bort och bygger upp en ny framtid nu
    en framtid där igen känner mig innan och där jag kan vara mig själv och vara som ferdinand som luktar på blommorna-härligt

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker du ska börja identifiera dej med ditt nya liv, din nya person. Det du har upplevt har format dej men säger inget om vem du är nu. Välj bort de människorna som inte tillför något positivt och skapa ditt nya liv. Kanske inte så konkret men man attraherar det man sänder ut. Tänk mindre på vad folk tänker om dej och mer vad du tänker om dej själv!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har varit i en liknande situation (men inte lika dramatisk och allvarlig). Var tvungen att bryta helt med många människor. Det var inte lätt men det gjorde mig gott... nu har jag iofs en del nya vänner av samma "sort" men en helt annan roll gentemot dem och en distans jag inte hade förut. Jag är ganska privat av mig numera och delar inte med mig av allt till mina vänner, de har fått veta min historia en bit här och en bit där... och en del pusselbitar kommer de inte att få alls. Inte för att jag inte litar på dem, utan för att jag har släppt taget om mycket.

    Det här blev lite rörigt och nog inte till någon hjälp, men... vill säga att jag beundrar dig för det du gör nu. Du ska se att ditt liv kommer att bli precis som du vill ha det så småningom. :) Varmt lycka till.

  • Anonym (Kaffedraken)
    FannyN skrev 2009-08-08 00:36:53 följande:
    Pm a mig!
    Ska göra det! Ska bara ta mod till mig. Vill inte låta misstänksam, är bara rädd att det ska komma ut vem jag är här. Finns det att man kan skicka privata mail här? Inte bara gästbok? Ska kolla. Annars skickar jag snart!

    Har du varit med om något liknande?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2009-08-08 00:43:10 följande:
    har lite lika bakrund som dig och jag flyttade från stan-lååångt bort och bygger upp en ny framtid nu en framtid där igen känner mig innan och där jag kan vara mig själv och vara som ferdinand som luktar på blommorna-härligt
    Ja, vi har pratat lite om det.Vill inte lämna min man. Svårt att bara dra när han är den enda som har bra jobb här, dessutom familjen här. Har tjatat på att vi ska flytta i ett år, han förstår inte riktigt hur svårt det är att bryta sig loss från förr. Vad skönt för dig att det blivit bra nu! Blev glad av att läsa det!
  • Anonym (Kaffedraken)
    NinnaGbg skrev 2009-08-08 00:46:42 följande:
    Jag tycker du ska börja identifiera dej med ditt nya liv, din nya person. Det du har upplevt har format dej men säger inget om vem du är nu. Välj bort de människorna som inte tillför något positivt och skapa ditt nya liv. Kanske inte så konkret men man attraherar det man sänder ut. Tänk mindre på vad folk tänker om dej och mer vad du tänker om dej själv!
    Ja, jag försöker. Ibland funkar det bra (mest när jag stannar inne mycket) men när jag kommer ut är jag jätterädd att folk (kanske min mans kusiner eller nåt) ska säga "Jaha det är du den där gamla tjackhoran?" Inte för att de skulle säga så. De har väl god ton. Min man skulle aldrig säga något heller om mitt förflutna till dem, men det går många många rykten om mig i denna stad.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Anonym (Nya bekanta/vän) skrev 2009-08-08 01:05:34 följande:


    Ja, jag försöker. Ibland funkar det bra (mest när jag stannar inne mycket) men när jag kommer ut är jag jätterädd att folk (kanske min mans kusiner eller nåt) ska säga "Jaha det är du den där gamla tjackhoran?" Inte för att de skulle säga så. De har väl god ton. Min man skulle aldrig säga något heller om mitt förflutna till dem, men det går många många rykten om mig i denna stad.
    Oj, min hund postade åt mig.

    Tänkte bara säga att jag är så rädd att detta ska komma ut. Hur skulle man hantera det? Bara neka eller säga "Jaha, men det var förr det! Skit i det du!"

    Min man är modig som är ihop med mig. Han kommer från en så pryd familj.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Airlee skrev 2009-08-08 00:51:32 följande:
    Har varit i en liknande situation (men inte lika dramatisk och allvarlig). Var tvungen att bryta helt med många människor. Det var inte lätt men det gjorde mig gott... nu har jag iofs en del nya vänner av samma "sort" men en helt annan roll gentemot dem och en distans jag inte hade förut. Jag är ganska privat av mig numera och delar inte med mig av allt till mina vänner, de har fått veta min historia en bit här och en bit där... och en del pusselbitar kommer de inte att få alls. Inte för att jag inte litar på dem, utan för att jag har släppt taget om mycket. Det här blev lite rörigt och nog inte till någon hjälp, men... vill säga att jag beundrar dig för det du gör nu. Du ska se att ditt liv kommer att bli precis som du vill ha det så småningom. :) Varmt lycka till.
    Jag tror att jag förstår ändå vad du menar. Måste vara skönt att kunna säga lite om det utan att de ser ner på dig på något sätt. Känns bara som att det är svårt att finna just ett sådant mellanting. Folk som vet lite såpass att de inte "gör slut" om de får veta. Tycker själv inte att man ska se ner på folk som råkat illa ut eller haft problem, men klart att man reagerar om man är värsta bullmamman om någon pratar om sitt amfetaminmissbruk! Har svårt att hitta folk som är ett mellanting. Jag vill också vara en bullmamma!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Anonym (Nya bekanta/vän) skrev 2009-08-08 01:11:13 följande:


    Jag tror att jag förstår ändå vad du menar. Måste vara skönt att kunna säga lite om det utan att de ser ner på dig på något sätt. Känns bara som att det är svårt att finna just ett sådant mellanting. Folk som vet lite såpass att de inte "gör slut" om de får veta. Tycker själv inte att man ska se ner på folk som råkat illa ut eller haft problem, men klart att man reagerar om man är värsta bullmamman om någon pratar om sitt amfetaminmissbruk! Har svårt att hitta folk som är ett mellanting. Jag vill också vara en bullmamma!
    Då ska du vara en bullmamma också, när du känner för det. Jag vet att det är svårt men försök att inte låsa dig vid en bild av vem du är, omfamna och acceptera din brokiga historia och alla delar av din personlighet. Lev inte för att sona dina "synder", lev för att bli lycklig. Det kan hända att du träffar på människor som inte kan acceptera ditt förflutna, men det är i så fall deras förlust som inte vet att människor med livserfarenhet också är väldigt intressanta. Och håll huvudet högt, vad du än gör.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har oxå ett destruktivt f örflutet hängandes över mig...
    Jag blev tills m en kille, vi festade ihop en del & levde ett "partyliv".
    Jag har alltid skött mig, gått ut skolan m bra betyg, alltid jobbat & varit hederlig. Han tog fram den "vilda" sidan i mig & jag kände mig befriad från syster duktig rollen som jag har haft sedan barndomen...
    Jag fick slutligen nog med droger & de livet & valde att ta ansvar för mitt liv. Tur det för jag fick veta att jag var gravid! Killen blev eld & lågor medans jag fick en reality check! Han lovade guld & gröna skogar (ta sig i kragen, skaffa jobb & bryta det "gamla" livet). Jag trodde honom för kunde jag göra det så kunde han oxå...
    Det blev inte så, jag har alltid varit ensam m vårt barn.
    Jag återtog kontakten med mina barndomsvänner samt fick nya bra vänner. Han var i princip ute ur vårt liv...
    Då under graviditeten så kom en massa inkassobrev m hot att ge mig betalningsanmärkn. Jag blev livrädd & ledsen då det var mitt x som var orsaken till det...
    Jag hade inte pengarna & dessutom helt ensam, skulle ta hand om allt till bebisens ankomst: kläder, barnvagn, säng, badbalja etc...
    Jag jobbade 75 % inom hemvården & hade så det knappt gick runt...
    Jag fick anmärkn & den dagen minns jag än idag...
    Jag kunde så småningom betala skulden & var äntligen skuldfri...
    Kärleken till barnets pappa fanns kvar samt hoppet på att en dag kunna bli en hel familj!
    Det såg ut som att den drömmen skulle uppfyllas...
    Vi levde ett bra liv & blev gravid igen.
    Under grav så känns det som att han inte behövde anstränga sig mer & då visade öppet att han hade lurat mig. Nu var det samma film som spelades upp i mitt huvud, ensam, gravid & ännu en gång skuldsatt!
    Jag fick höra då att han var tvungen att betala en del pengar till gamla "vänner" annars så lämnade dom inte honom ifred, osv...
    Dum som jag var så "lånade" jag ut pengar. Jag trodde verkligen att han skulle betala tillbaka INNAN det hann gå så långt igen....
    Men en lögn efter den andra & tiden gick.....
    Så nu är man här, 2 barn, ensam & skuldsatt p.g.a en kille som väljer droger före sin familj & ärlighet!
    Han är egentligen en man men i mina ögon så är han en omogen tonåring trots att han är 30+...
    Denna gången så finner jag inte styrkan att ro hem det hela...
    Jag får vara skulsatt ett tag till, tills jag kan & finner styrkan att bli skuldfri...
    Det hände väldigt mkt under & efter seperationen som skulle tynga ner mig ännu mer men jag orkar inte en gång till...
    Jag väljer livet!
    Jag är så innerligt trött att må dåligt & tycka att livet är skit!
    Livet kan vara underbart om man VÄLJER det!
    Visst det är hemskt att livet inte blev som man har tänkt sig men materielt & pengar har inget värde i längden!
    Jag & barnen mår bra & jag har framtidsdrömmar som jag en dag ska ro iland...
    Han är ute ur vårt liv & kärleken är död!
    Han har inte bara lämnat oss, han har lämnat oss i en skit som jag får ta hand om...
    Men denna gången så är det den sista!
    Jag har varit DUM mot mig själv m stora bokstäver & naiv som har trott på en människa som inte har haft en tanke på oss...
    Nu har jag kommit till den slutpunkt att allt som får mig att må dåligt, lägger jag åt sidan & omger mig med det som gör mig & barnen bra.

    Jag önskar dig all lycka till!!!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Airlee skrev 2009-08-08 01:17:36 följande:
    Anonym (Nya bekanta/vän) skrev 2009-08-08 01:11:13 följande: Då ska du vara en bullmamma också, när du känner för det. Jag vet att det är svårt men försök att inte låsa dig vid en bild av vem du är, omfamna och acceptera din brokiga historia och alla delar av din personlighet. Lev inte för att sona dina "synder", lev för att bli lycklig. Det kan hända att du träffar på människor som inte kan acceptera ditt förflutna, men det är i så fall deras förlust som inte vet att människor med livserfarenhet också är väldigt intressanta. Och håll huvudet högt, vad du än gör.
    Ja, det är svårt ibland att hålla huvudet högt när jag känner att jag själv satt mig i de flesta av de dåliga situationerna och helt enkelt orsakat mitt eget lidande.

    Men måste väl lära mig att göra det. Hålla huvudet högt. Behöver nog kunna förlåta mig själv för att jag behandlade mig själv så illa. Tack!
Svar på tråden Hur börjar man ett nytt liv på ett bra sätt?