• Mamma Tes

    Domningar i höfter och lår

    Tredje tråden som jag postar detta i, förlåt, men vill så gärna bara få veta att jag inte behöver oroa mig...

    Jag är jätterädd. Får dagligen domningar i en eller båda höfterna och ibland ner mot låren. Det här känns jätte obehagligt och jag undrar om någon annan har fått så? Jag är gravid i vecka 17+6 och tror inte att jag har känt av detta innan graviditeten. Hoppas att det är en grav.kompl. som kommer gå över sen. Det kommer både då jag ligger, står eller rör mig. Kan fostret trycka på någon nerv? Jag är ganska hypokondrisk av mig och tror lätt det värsta, är jätterädd för MS nu. Någon som vet?

  • Svar på tråden Domningar i höfter och lår
  • Mamma Tes
    SpecialK skrev 2009-09-08 20:48:20 följande:
    Hej igen, har nu talat med min barnmorska som tyckte jag skulle åka in akut, så jag spenderade eftermiddagen på SÖS... men... de kunde inte säga vad det var, doktorn sade att de flesta av dessa problem med domningar är psykiska!? Sen undrade han om jag oroade mig mycket.. men det gör jag ju inte.. snarare är allt perfekt just nu. Någon nervsjukdom är det troligtvis inte, då mina domningar verkar ha börjat på "fel" ställen, så det är ju skönt iaf. Han sade bara att om det fortsätter, skiftar ställen eller om jag får andra symptom så ska jag gå till vårdcentralen och få remiss till neurolog.
    Ursäkta språket. Jävla läkare som talar om att det ska vara psykiskt. Himla lätt för dom att säga när dom går bet och inte vet vad det handlar om. Mycket oproffesionellt. Se du till att få komma till en annan läkare eller så kräver du att få bli skickad till neurolog hos någon läkare på din VC. Det här är inte klokt ju!
  • SpecialK

    Ja, jag tänker söka läkare ganska omgående tror jag, blir så j*a sur när de bara bollar runt en, av min erfarenhet av läkare så känns det som att ingen vill ta ansvaret, utan man skickas runt runt. Det som gör mig ännu surare nu är han han innan han frågade om jag oroade mig ställde frågor om mitt privatliv, hur jag har det i äktenskapet osv.. grrr...

  • Cincy
    Mamma Tes skrev 2009-09-08 19:20:09 följande:
    Bara hoppas att inte något rötägg tar emot ansökan
    Ja vi får hoppas på en bra handläggare.
    Läkaren skall ringa mig idag, får se vad hon säger.
  • Cincy
    Mamma Tes skrev 2009-09-08 19:22:56 följande:
    Var förresten hos sjukgymnasten idag igen. Jag hade med mig namnet på denna nerv som du berättade att det hette och frågade henne om det är detta jag har. Hon var osäker så hon kollade och googlade lite och sedan sa hon "Bingo"! Det är tydligen den nerven för mig med men även någon annan känselnerv, som hon inte sa namnet på, eftersom jag nu nästan konstant har ett område precis mitt fram på låret som är bortdomnat. Och på den andra sidan domnar höften bort då jag ligger på sidan och det bränner och svider.
    Ajdå så du har annat i kläm med. :( Ja piss är det med det. Skönt du kan ta ut havandeskap nu snart! Jag önskar jag var i den sitsen. Men men.. "bara" 3,5 mån kvar tills dess.

    Nu ser jag fram emot UL nästa fredag dock!
  • Cincy
    SpecialK skrev 2009-09-09 07:45:43 följande:
    Ja, jag tänker söka läkare ganska omgående tror jag, blir så j*a sur när de bara bollar runt en, av min erfarenhet av läkare så känns det som att ingen vill ta ansvaret, utan man skickas runt runt. Det som gör mig ännu surare nu är han han innan han frågade om jag oroade mig ställde frågor om mitt privatliv, hur jag har det i äktenskapet osv.. grrr...
    Ja fy för såna läkare! Lägga över sin inkompetens på att man själv är nojig! Usch!
    Kolla med en sjukgymnast inriktad på rörelse/stödorganen!
  • Mamma Tes
    SpecialK skrev 2009-09-09 07:45:43 följande:
    Ja, jag tänker söka läkare ganska omgående tror jag, blir så j*a sur när de bara bollar runt en, av min erfarenhet av läkare så känns det som att ingen vill ta ansvaret, utan man skickas runt runt. Det som gör mig ännu surare nu är han han innan han frågade om jag oroade mig ställde frågor om mitt privatliv, hur jag har det i äktenskapet osv.. grrr...
    Som att han har något med det att göra... Det hade jag låtit honom få veta, sagt att jag inte söker psykolog eller någon som ska gräva i mitt privatliv utan jag vill ha hjälp med mina "krämpor" eller vad jag nu hade kallat det.

    Lycka till nu och stå på dig!
  • Mamma Tes
    Cincy skrev 2009-09-09 08:31:59 följande:
    Mamma Tes skrev 2009-09-08 19:22:56 följande: Ajdå så du har annat i kläm med. :( Ja piss är det med det. Skönt du kan ta ut havandeskap nu snart! Jag önskar jag var i den sitsen. Men men.. "bara" 3,5 mån kvar tills dess. Nu ser jag fram emot UL nästa fredag dock!
    Ja, inte så kul. Har gått på stan idag med en kompis efter jobbet och låret var bortdomnat hela tiden. Usch! Jag måste skärpa mig och vila mer, inte traska så mycket. Ont på båda sidor av svanket också. Då jag petar där är det som att få nåt i ögat, sååå oooont! Ja inte är det då foglossning så högt upp. Får ta upp det då jag träffar sjukgymnasten nästa gång.

    Är det RUL du ska på? Vilket barn i ordningen? Vi väntar första.
  • SpecialK
    Mamma Tes skrev 2009-09-09 19:35:28 följande:
    Ja, inte så kul. Har gått på stan idag med en kompis efter jobbet och låret var bortdomnat hela tiden. Usch! Jag måste skärpa mig och vila mer, inte traska så mycket. Ont på båda sidor av svanket också. Då jag petar där är det som att få nåt i ögat, sååå oooont! Ja inte är det då foglossning så högt upp. Får ta upp det då jag träffar sjukgymnasten nästa gång.Är det RUL du ska på? Vilket barn i ordningen? Vi väntar första.
    Jag har oxå ont på båda sidor svanken! Det hade jag iof innan jag blev gravid också. Sedan visade det sig att jag hade en slemsäcksinflammation i låren, så det kom troligtvis därifrån på nåt vis. (Slemsäcksinflammationen visade sig också med att man får jääääääääätteont i benet när man går, helst när man lyfter/vrider inåt)
  • SpecialK

    Ska tillägga att svanken smärtorna är lika onda som dina.., när läkaren tryckte där formligen studsade jag upp av smärta

  • Cincy
    Mamma Tes skrev 2009-09-09 19:35:28 följande:
    Ja, inte så kul. Har gått på stan idag med en kompis efter jobbet och låret var bortdomnat hela tiden. Usch! Jag måste skärpa mig och vila mer, inte traska så mycket. Ont på båda sidor av svanket också. Då jag petar där är det som att få nåt i ögat, sååå oooont! Ja inte är det då foglossning så högt upp. Får ta upp det då jag träffar sjukgymnasten nästa gång. Är det RUL du ska på? Vilket barn i ordningen? Vi väntar första.
    Ja vi väntar oxå första och det är RUL vi skall på. Är i v 18 nu.
    Skönt ändå att inte MP har blivit värre för dig! Har numera konstant känselbortfall på utsidan av låret även när jag sitter ner (Patrik tog på låret igår och jag kände inte hans beröring) och redan på morgonpromenaden med hunden så tar det tio min innan värken kommer, istället för typ andra/tredje promenaden/ståendet som det var innan.

    Pratade med läkaren igår och hon visste inte riktigt vad hon skulle skriva i intyget, men hon skulle skriva, samt skicka remiss till neurolog iom jag vill veta hur mkt jag vågar belasta nerven utan att riskera kronisk skada. Har ju ett par månader kvar... Inte för att jag skulle göra abort, nä för faen!!!! utan snarare, vågar jag gå lite iallafall trots att det gör ont, eller skall jag verkligen se till att sitta nu för att inte skada nerven... Sedan undrade honom jag kunde jobba deltid, men iom jag får ont första hembesöket jag gör så går det inte och har jag inga hembesök så finns inget administrativt heller för mig att göra. Men 20 % har jag mitt projekt okt ut iallafall!

    Tänker skriva med ett personligt brev till FK där jag beskriver besvären, min oror för framtida men samt att jag faktiskt blir en risk för mina vårdtagare om jag tvingas arbeta med smärtan. Lycka till lixom att fånga upp någon som vinglar till i balansträningsprogrammet (som verkligen är på gränsen till vad de klarar) när jag själv står dubbelvikt typ...
    Och skulle läkaren glömma skriva i intyget att remiss är skickad till neurolog för utredning (det är ju ändå inte foglossningar som man vet vad det är och som man vet går över), så tänker jag se till att hon skriver till det.

    Sjukgymnaster brukar visst ha rätt så lätt att få havandeskap beviljat pga just det att det inte går att omplacera oss, hoppas det blir samma med det här.

    Chefen skulle höra med personalsekreterarna i stan med om det inte finns någon adm jag kan göra, men hon sa att jag inte skulle hoppas för mkt. Och skulle FK bitcha sig så får vi starta en annan ruljans på jobb som de kör med de som är långtidssjukskrivna och arbetstränar och sånt. Jaja får se.

    Pratade ut med sambon för någon dag sedan med. Han var lite ledsen för att jag kände att han misstrodde mig. Att han inte sagt nåt var för att han kände det så självklart att om någon så är han den första till att tro mig. Men jag mådde ju så piss ett tag där att jag verkligen behövde känna stöttningen från honom. Det gör jag nu och mår så jävla mkt bättre!!!!

    Ja jag skriver alltid mkt. ;) Ni får stå ut. ;)
  • Cincy
    SpecialK skrev 2009-09-10 07:59:02 följande:
    Mamma Tes skrev 2009-09-09 19:35:28 följande: Jag har oxå ont på båda sidor svanken! Det hade jag iof innan jag blev gravid också. Sedan visade det sig att jag hade en slemsäcksinflammation i låren, så det kom troligtvis därifrån på nåt vis. (Slemsäcksinflammationen visade sig också med att man får jääääääääätteont i benet när man går, helst när man lyfter/vrider inåt)
    Åhhh bursiter (slemsäcksinflammationer) kan vara riktigt jävliga! Kommer de göra nåt åt det?
  • SpecialK

    Cincy, skönt att du fått prata ut med gubben, jag kan också känna som du ibland med mina jämna (och ojämna) plågor.

    Jo, jag fick kortisonsprutor i båda låren och det skulle uppföljas med rörelser, men jag tror min läkare glömt bort mig Måste ringa igen och få lite rörelser att göra, och sedan skulle jag få mer sprutor, men jag gick ju och blev gravid, och då antar jag att man inte ska ta kortisonsprutor?

    Idag är det vänstra underarmen och delen vid vänster öra som är bortdomnat á la tandläkare. Låret domnade i morse.
    Hmm... ger det någon dag till, sedan ringer jag bm och ber om remiss till neurolog och sjukgymnast.

  • Mamma Tes
    Cincy skrev 2009-09-10 08:39:10 följande:
    Mamma Tes skrev 2009-09-09 19:35:28 följande: Ja vi väntar oxå första och det är RUL vi skall på. Är i v 18 nu. Skönt ändå att inte MP har blivit värre för dig! Har numera konstant känselbortfall på utsidan av låret även när jag sitter ner (Patrik tog på låret igår och jag kände inte hans beröring) och redan på morgonpromenaden med hunden så tar det tio min innan värken kommer, istället för typ andra/tredje promenaden/ståendet som det var innan. Pratade med läkaren igår och hon visste inte riktigt vad hon skulle skriva i intyget, men hon skulle skriva, samt skicka remiss till neurolog iom jag vill veta hur mkt jag vågar belasta nerven utan att riskera kronisk skada. Har ju ett par månader kvar... Inte för att jag skulle göra abort, nä för faen!!!! utan snarare, vågar jag gå lite iallafall trots att det gör ont, eller skall jag verkligen se till att sitta nu för att inte skada nerven... Sedan undrade honom jag kunde jobba deltid, men iom jag får ont första hembesöket jag gör så går det inte och har jag inga hembesök så finns inget administrativt heller för mig att göra. Men 20 % har jag mitt projekt okt ut iallafall! Tänker skriva med ett personligt brev till FK där jag beskriver besvären, min oror för framtida men samt att jag faktiskt blir en risk för mina vårdtagare om jag tvingas arbeta med smärtan. Lycka till lixom att fånga upp någon som vinglar till i balansträningsprogrammet (som verkligen är på gränsen till vad de klarar) när jag själv står dubbelvikt typ... Och skulle läkaren glömma skriva i intyget att remiss är skickad till neurolog för utredning (det är ju ändå inte foglossningar som man vet vad det är och som man vet går över), så tänker jag se till att hon skriver till det. Sjukgymnaster brukar visst ha rätt så lätt att få havandeskap beviljat pga just det att det inte går att omplacera oss, hoppas det blir samma med det här. Chefen skulle höra med personalsekreterarna i stan med om det inte finns någon adm jag kan göra, men hon sa att jag inte skulle hoppas för mkt. Och skulle FK bitcha sig så får vi starta en annan ruljans på jobb som de kör med de som är långtidssjukskrivna och arbetstränar och sånt. Jaja får se. Pratade ut med sambon för någon dag sedan med. Han var lite ledsen för att jag kände att han misstrodde mig. Att han inte sagt nåt var för att han kände det så självklart att om någon så är han den första till att tro mig. Men jag mådde ju så piss ett tag där att jag verkligen behövde känna stöttningen från honom. Det gör jag nu och mår så jävla mkt bättre!!!! Ja jag skriver alltid mkt. ;) Ni får stå ut. ;)
    Min sjukgymnast har inte sagt något om kronisk skada. Bara att det inte finns något att göra och att det ska försvinna efter förlossningen. Nu blir jag ju lite skraj. Kan man sakda nerven för gott om man går och står mycket? Jag har konstant känselbortfall, mer eller mindre, på framsidan av låret nu.

    Jag tror att allt kommer att lösa sig för dig. Oroa dig inte. Du ska få se!
  • Cincy
    Mamma Tes skrev 2009-09-11 07:45:26 följande:
    Min sjukgymnast har inte sagt något om kronisk skada. Bara att det inte finns något att göra och att det ska försvinna efter förlossningen. Nu blir jag ju lite skraj. Kan man sakda nerven för gott om man går och står mycket? Jag har konstant känselbortfall, mer eller mindre, på framsidan av låret nu.Jag tror att allt kommer att lösa sig för dig. Oroa dig inte. Du ska få se!
    Nä jag tror inte det är så stor risk för kronisk skada. Men jag har en kursare från sjg tiden, en kille. Han har haft MP i sex år. Men det kommer när han springer eller kör spinning. Så det är ju annan orsak än för oss, vad som gör att hans nerv kommer i kläm.
    Men jag vill ändå veta, iom att jag får så jävla ont, hur mkt man vågar provocera. Smärta är ju ändå ett sätt för kroppen att säga att något är skadat och att ta smärtstillare, eller TENS eller ja nåt annat som tar bort smärtan, tar ju just bara bort smärtan (nu funkar ju inte TENS på mig och smärtstillande läkemedel har ingen direkt effekt på MP vad jag läst). Orsaken till smärtan är ju kvar iom att trycket på nerven är kvar.
    Läste i någon vetenskaplig artikel att man bör avlasta nerven då det ändå blir en "skada" och att den inte läker förrän "skadan" få ro att läka.
    Pratade med den sjg som jag träffat och han trodde inte heller risken var för kronisk skada och han sa även att besvären KAN försvinna under graviditeten, även om jag har väldigt svårt att tro att det kommer göra det. Läkaren sa ju att jag inte skulle hoppas på nåt förrän efter förlossningen.

    Men jag tänker ändå se till att träffa neurolog just för att få läkardiagnos, kan ge mer tyngd till min sjukskrivning med.
  • Mamma Tes
    Cincy skrev 2009-09-12 22:22:43 följande:
    Mamma Tes skrev 2009-09-11 07:45:26 följande: Nä jag tror inte det är så stor risk för kronisk skada. Men jag har en kursare från sjg tiden, en kille. Han har haft MP i sex år. Men det kommer när han springer eller kör spinning. Så det är ju annan orsak än för oss, vad som gör att hans nerv kommer i kläm. Men jag vill ändå veta, iom att jag får så jävla ont, hur mkt man vågar provocera. Smärta är ju ändå ett sätt för kroppen att säga att något är skadat och att ta smärtstillare, eller TENS eller ja nåt annat som tar bort smärtan, tar ju just bara bort smärtan (nu funkar ju inte TENS på mig och smärtstillande läkemedel har ingen direkt effekt på MP vad jag läst). Orsaken till smärtan är ju kvar iom att trycket på nerven är kvar. Läste i någon vetenskaplig artikel att man bör avlasta nerven då det ändå blir en "skada" och att den inte läker förrän "skadan" få ro att läka. Pratade med den sjg som jag träffat och han trodde inte heller risken var för kronisk skada och han sa även att besvären KAN försvinna under graviditeten, även om jag har väldigt svårt att tro att det kommer göra det. Läkaren sa ju att jag inte skulle hoppas på nåt förrän efter förlossningen. Men jag tänker ändå se till att träffa neurolog just för att få läkardiagnos, kan ge mer tyngd till min sjukskrivning med.
    Skönt att höra att det inte är vanligt med kronisk skada. Hoppas vi blir av med detta då våra bebisar kommit ut, om inte förr. Och visst ser det väl alltid bättre ut då läkare kan intyga. Jag skrev i mina papper där jag söker om HP, angående mina besvär, så skrev jag ju "bara" att sjukgymnast bedömt. Men mina två tidigare kollegor som gått på HP har inte ens haft några särskilda besvär och dom fick det beviljat ändå.
  • Cincy

    Fått tid till neurolog imorgon onsdag! :) Skall bli spännande att se vad hon säger!

  • Mamma Tes
    Cincy skrev 2009-09-15 21:26:18 följande:
    Fått tid till neurolog imorgon onsdag! :) Skall bli spännande att se vad hon säger!
    Ska bli spännande att få höra sen!
  • Cincy

    :) har skrivit ett mastodontinlägg i min blog om besöket hos neurologen.

    ettpyre.wordpress.com

    Lika bra att de som är nyfikna läser där tror jag, än att jag kopierar in hela mastodonttexten här. :)

  • Cincy

    Yeeeyyy fick min sjukpenning beviljad! Okt ut 75 % iom jag har projektet på 20 %.
    From nov blir det 100 %. Skall se om jag kan gå över på Havandeskap sedan from 22 dec. Är det praktiska i jobbet som jag inte klarar ju och det är även det praktiska som är tungt i jobbet och som kommer ge mig havandeskap beviljat, känns lite som sak samma fast skönare att inte vara sjukskriven.

    Med benet är det samma skit. Har inte blivit bättre, snarare något värre sedan sist.
    Klarar gå runt kvarteret promenader med hunden utan besvär. Det mest plågsamma jag kan göra är att följa med och handla. Det långsamma gåendet och ståendet får mig att hänga över kundvagnen efter 5 min. Men fredagshandlingen SKALL jag bara vara med på. Vill vara med när vi skall skaffa mysmat till helgen.

  • Mamma Tes
    Cincy skrev 2009-10-21 16:43:22 följande:
    Yeeeyyy fick min sjukpenning beviljad! Okt ut 75 % iom jag har projektet på 20 %. From nov blir det 100 %. Skall se om jag kan gå över på Havandeskap sedan from 22 dec. Är det praktiska i jobbet som jag inte klarar ju och det är även det praktiska som är tungt i jobbet och som kommer ge mig havandeskap beviljat, känns lite som sak samma fast skönare att inte vara sjukskriven. Med benet är det samma skit. Har inte blivit bättre, snarare något värre sedan sist. Klarar gå runt kvarteret promenader med hunden utan besvär. Det mest plågsamma jag kan göra är att följa med och handla. Det långsamma gåendet och ståendet får mig att hänga över kundvagnen efter 5 min. Men fredagshandlingen SKALL jag bara vara med på. Vill vara med när vi skall skaffa mysmat till helgen.
    Vad skönt att du fick sjukpenningen beviljad. Kan du pusta ut! Nu har jag bara 4 veckor kvar på jobbet och det känns skönt, börjar vara tungt nu. Benet är detsamma, eller benEN. Nu domnar båda benen men mest det som började jäklas flörst. Varken blivit bättre eller sämre.
Svar på tråden Domningar i höfter och lår