• LittleMsSunshine

    baka dessert till bröllop!

    Jag ska baka desserter till ett bröllop men har verkligen ingen aning om vad jag ska hitta på. Jag vill inte göra muffins, kladdkaka eller något annat vanligt, och så måset det vara något som inte blir förstörd av att stå i rumstemperatur i några timmar..

    Några tips?

  • Svar på tråden baka dessert till bröllop!
  • MBert

    Baka dessert? Men ska desserten vara någon kaka då?
    Brukar man inte bjuda på tallriksupplagd dessert, alltså typ mousse, glass, bär med såser o.dyl? Kakor brukar man väl snarare ha till kaffet och tårtan lite senare?
    Pannacotta är en rätt som är lätt att förbereda portionsvis innan och klarar att stå i rumstemp. i några timmar (det är visserligen gräddbaserat men är uppkokt och nerkylt så det ska klara det).

  • Flodhästen09

    Rulltårta är alltid fint och jag tror den står sig ganska bra... Gör rulltårta och sän skär upp den i bitar och lägg i snygga muffinsformar eller på fat och en klick grädde eller fromage med hallonsmak kanske och lite färska bär uppe på... Jätte gott och snyggt denna årstid!

  • MBert
    Flodhästen09 skrev 2009-08-13 14:32:25 följande:
    Rulltårta är alltid fint och jag tror den står sig ganska bra... Gör rulltårta och sän skär upp den i bitar och lägg i snygga muffinsformar eller på fat och en klick grädde eller fromage med hallonsmak kanske och lite färska bär uppe på... Jätte gott och snyggt denna årstid!
    Rulltårtan i sig klarar sig bra några timmar i rumstemperatur men inte grädden!
  • Pyttismamman

    Vad är det för huvudrätt? Lite lättare att komma med förslag när man vet det. Och vilken årstid är bröllopet?

  • lalasmama

    men cupcakes med tex vit frosting & fina blommor?
    jag tycker frostingen ska va lite varm, dvs iaf inte kylskåpskall..

  • MBert
    lalasmama skrev 2009-08-13 15:51:29 följande:
    men cupcakes med tex vit frosting & fina blommor?jag tycker frostingen ska va lite varm, dvs iaf inte kylskåpskall..
    men cupcakes är väl bara ett annat ord för muffins och det ville ju TS inte baka.
  • lalasmama

    jo.. men jag tänkte hon kunde dekorera dem lite fint, så ser de ju ut som små bakelser roligare än vanliga muffins iaf


    MBert skrev 2009-08-13 15:58:10 följande:
    men cupcakes är väl bara ett annat ord för muffins och det ville ju TS inte baka.
  • LittleMsSunshine

    vad huvudrätten blir har jag ingen aning om, och lär inte kunna ta reda på det heller.. Det här bröllopet är nog inte riktigt som alla andra, dom bryr sig inte alls om att det ska vara fint eller dyrt men jag känner ändå att jag vill fixa något som är lite roligare än kanelbullar eller muffins, lite för att jag tycker det är kul att baka men också för att visa paret att jag vill anstränga mig!

    Funderade faktiskt på panacotta, men jag tycker det är så jäkla äckligt... tiramisu är en annan idé men det är inte alla som tycker om det, har en ganska speciell smak..

  • LittleMsSunshine
    Flodhästen09 skrev 2009-08-13 14:32:25 följande:
    Rulltårta är alltid fint och jag tror den står sig ganska bra... Gör rulltårta och sän skär upp den i bitar och lägg i snygga muffinsformar eller på fat och en klick grädde eller fromage med hallonsmak kanske och lite färska bär uppe på... Jätte gott och snyggt denna årstid!
    Rulltårta ska jag helt klart ha i åtanke! Det brukar dom flesta tycka om och dessutom kan man ju som du säger göra det lite roligare med bär och fromage
  • Linnpinn

    Jag har ett jättebra tips:

    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=625063

    Denna tårta ska stå i rumstemperatur ett par timmar innan servering och den går att göra iordning långt i förväg plus att den är väldigt god! Vi hade den på vår bröllopsfest och den var väldigt uppskattad.

Svar på tråden baka dessert till bröllop!