• Anonym

Nekad sjukpenning

Vad händer nu?
    Måste jag tillbaka till jobbet nu eftersom fk inte godkänner min sjukskrivning eller får jag vara hemma ändå?

Jag är mer eller mindre orörlig och har väldigt ont pga foglossning. Ska överklaga och söka på hp, nu också..men under tiden?
    Annars kommer jag ta ut fp nu de 60 dagarna som är kvar innan bf..men det är ju lång handläggning på allt sånt..
    Men frågan är väl egentligen om jag måste jobba fram till jag får ett beslut om ett eller annat..(hur nu det skulle gå till)..

• Svar på tråden Nekad sjukpenning
  • Anonym (Jag med!!)
    Anonym skrev 2009-08-15 11:03:16 följande:
    Ni ska veta att det är kanonsvårt att få igenom en sjukskrivning av foglossning. Vissa % är lättare men inte heltid.Att de har blivit så hårda på denna punkten är att det var MÅNGA som fuskade sig till sjukskrivning istället för att plocka sina fpdagar som man får ta ut 6o dagar innan beräknad förlossning. FK tror helt enkelt inte på att man kan jobba heltid ena dagen o andra dagen måste man vara helt sjukskriven.
    Det konstiga var att jag var helt ss när jag väntade sonen -07 och då var det inga problem eller frågetecken överhuvudtaget! Tom samma läkare som sjukskrev mig! Den här gången var det tvärstopp....
  • Muminski
    Anonym (Jag med!!) skrev 2009-08-15 11:06:07 följande:
    Det konstiga var att jag var helt ss när jag väntade sonen -07 och då var det inga problem eller frågetecken överhuvudtaget! Tom samma läkare som sjukskrev mig! Den här gången var det tvärstopp....
    Men mycket har hänt sedan 07. De har helt ändrat sitt sätt att tolka och tillämpa lagtext numera.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym
    Muminski skrev 2009-08-15 11:05:17 följande:
    Även om man begär omprövning brukar den resultera i samma beslut, om det skulle visa sig att inte f-kassan tabbat sig vid beslutsfattandet. Därför ska man, om man orkar och vet med sig att man har rätt begära omprövning i domstol.Jag har haft en del med F-kassan att göra och på bara ett par år tolkar de lagtext helt annorlunda än förut. Ett exempel: Om man som arbetslös inte anmält sig på af första dagen av sin arbetslöshet pga sjukdom kunde det förut godtas av f-kassan. Det ansågs ändå som ett giltigt skäl till att man inte kunnat anmäla sig på af.Nu görs det inte det. De tolkar lagen bokstavligt talat som säger att den som är arbetslös och begär sjukpenning måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande.Det spelar ingen roll om man för tillfället är på sjukhus eller i koma.. har du inte pallrat dig till AF får du nekande beslut. That´s it. Men... om man tycker att det är helt horribelt, vilket det är, måste man ju överklaga och dra det till domstol för att se om domstolen gör en annan bedömning. Vilket de ofta gör.
    Allt som har ändrats har begärts från staten, det är inte FK som bestämmt detta. Tror du inte det var lättare då att kunna säga att det fixar vi. Det går inte idag. De synar alla ärende in i..De dubbelkollar allt handläggarna gör. Det körs statistik på högre nivå som går till ägarna.
    Detta är bedrövligt, jag håller med men tyvärr måste vi som har med fk att göra inse att se kommer det vara nu o framåt i tiden.
  • Anonym

Jag tänkte ansöka om fp från måndag för då är det 60 dagar kvar..

Kommer jag kunna få pengar retroaktivt av sjukskrivningen, har varit hemma i 7 veckor utan pengar, två första veckorna betalar ju chefen ut nu.
    Men det är fem veckor till..
    Jag jobbar inom äldrevården, på ett boende med dementa där vi jobbar större delen av dagen ensamma.
    Oftast har vi inte ens tid att gå på toa..än mindre sätta sig ner och vila.

Men om jag söker fp nu på måndag, ska jag fortsätta att försöka få sjukpenning för den tid som varit? Genom att få ett nytt bättre skrivet intyg från läkaren så kanske man har en liten chans?

• Muminski
    Anonym skrev 2009-08-15 11:08:55 följande:
    Allt som har ändrats har begärts från staten, det är inte FK som bestämmt detta. Tror du inte det var lättare då att kunna säga att det fixar vi. Det går inte idag. De synar alla ärende in i..De dubbelkollar allt handläggarna gör. Det körs statistik på högre nivå som går till ägarna.Detta är bedrövligt, jag håller med men tyvärr måste vi som har med fk att göra inse att se kommer det vara nu o framåt i tiden.
    Men hallå: fFkassan är ju ett statligt bolag. Självklart är det staten som reglerar detta, och ledningen för F-kassan. Detta genom att staten omformulerar lagtext, ändrar till nya lagar och f-kassan gör andra tillämpningar av den redan skrivna lagtexten. Utäver detta gör de otaliga omorganisationer som kostar massor men inte ger något.
  • Muminski
    Anonym skrev 2009-08-15 11:08:57 följande:
    Jag tänkte ansöka om fp från måndag för då är det 60 dagar kvar..Kommer jag kunna få pengar retroaktivt av sjukskrivningen, har varit hemma i 7 veckor utan pengar, två första veckorna betalar ju chefen ut nu.Men det är fem veckor till..Jag jobbar inom äldrevården, på ett boende med dementa där vi jobbar större delen av dagen ensamma.Oftast har vi inte ens tid att gå på toa..än mindre sätta sig ner och vila.Men om jag söker fp nu på måndag, ska jag fortsätta att försöka få sjukpenning för den tid som varit? Genom att få ett nytt bättre skrivet intyg från läkaren så kanske man har en liten chans?
    Ja det kan du få. Har du varit sjukskriven och begär sjukpenning för den perioden ska du ju fortgå med ditt ärende. Men beslutet var inte fattat än? Då ska du ha synpunkter på kommuniceringen och lämna in ett annat läkarutlåtande som är mer ingående.
  • Anonym

TS, jag hoppas verkligen de ändrar ditt beslut o du får din pengar.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-15 11:32:32 följande:
    TS, jag hoppas verkligen de ändrar ditt beslut o du får din pengar.
    TAck..:D

Jag ska strida lite för det här och min barnmorska sa förra veckan att om dem bråkar så ska dem se till att hjälpa mig, kanske får träffa deras läkare istället också..ska till min bm på måndag förmiddag.
    Muminski skrev 2009-08-15 11:19:35 följande:
    Ja det kan du få. Har du varit sjukskriven och begär sjukpenning för den perioden ska du ju fortgå med ditt ärende. Men beslutet var inte fattat än? Då ska du ha synpunkter på kommuniceringen och lämna in ett annat läkarutlåtande som är mer ingående.
    I brevet från fk som jag fick igår står det att dem överväger att neka sjukpenning, men i telefon sa hon att dem skulle neka men de får väl inte skriva det direkt. Sen står det att jag har rät att komma med synpunkter fram till 31 augusti.

Vidare står det följande:

" om försäkringskassan beslutar att du inte kan få sjukpenning längre måste du omgående börja arbeta eller registrera dig som arbebetssökande och aktivt söka arbete. Annars blir din sjukpenningsgrundade inkomst 0 kr, vilket innebär att du inte kan få ersättning om du blir sjuk igen eller om du behöver annan ersättning, till exempel tillfällig föräldrapenning."

Men som någon sa tidigare, att de inte kunde nollställa min sgi sista 6 månaderna av en graviditet, jag mailade den frågan till kundtjänst igår och får nog svar på den biten på måndag.

Det står även att de medicinska underlagen inte beskriver ett sjukdomstillstånd varför sjukpenning inte kan utges och att det finns en diskrepans (?) mellan sjukdomshinder och undersökningsfynd.
  • Muminski

Okej, kommuniceringen om att de avser att neka dig ersättning är skickad och beslutet komemr med största sannolikhet bli ett avslag. Min rekomendation är då att du väntar på beslutet och när det kommer kompletterar med ett nytt bättre skrivet utlåtande från läkaren i samband med din överklagan.

Kundtjänst ger inte alltid de bästa svaren så försäkra dig flera gånger om att allt står rätt till så att din sgi inte hamnar på 0.

Lycka till.

• Anonym (molly)
    Muminski skrev 2009-08-16 01:04:37 följande:
    Okej, kommuniceringen om att de avser att neka dig ersättning är skickad och beslutet komemr med största sannolikhet bli ett avslag. Min rekomendation är då att du väntar på beslutet och när det kommer kompletterar med ett nytt bättre skrivet utlåtande från läkaren i samband med din överklagan.Kundtjänst ger inte alltid de bästa svaren så försäkra dig flera gånger om att allt står rätt till så att din sgi inte hamnar på 0.Lycka till.
    Jag tycker inte som du. Jag tycker att hon ska sända in bättre intyg på en gång, innan beslutet är fattat. Annars kan man få vänta flera, flera månader på beslutet vid omprövningen.

Håller med om kundtjänst...
  • Signatur
    aggexa skrev 2009-08-15 11:00:46 följande:
    Du har möjligheten att ta ut föräldrapenning så du ska inte ha rätt till sjukersättning. Vet inte vad du jobbar med men om det är fysiskt krävande så kan du kräva av din arbetsgivare att du får andra sysslor under dina sista graviditetsmånader.
    Nu är du helt ute och cyklar är jag rädd. Är man sjuk ska man vara sjukskriven inte ta ut föräldrapenning. Är man sjuk så har man rätt att få sjukersättning trots att det är mindre än 60 dagar kvar till förlossningen.
    Jag har i båda mina graviditeter varit sjukskriven ända fram till förlossningen utan det minsta tjafs från FK. Så om TS foglossning är så illa att hon inte kan arbeta är det sjukersättning (eller sjukpenning eller vad tusan det heter numer) hon ska ha.
  • Muminski
    Anonym (molly) skrev 2009-08-16 14:16:03 följande:
    Jag tycker inte som du. Jag tycker att hon ska sända in bättre intyg på en gång, innan beslutet är fattat. Annars kan man få vänta flera, flera månader på beslutet vid omprövningen.Håller med om kundtjänst...
    Ja man kan ju göra båda sakerna, tänkte inte på det där med väntetiden...
  • Anonym

Pratade med barnmorskan nu, jag ska kontakta min läkare och se till att få ett nytt intyg samt att han ringer direkt till fk och förklarar läget.
    Hon tyckte inte jag skulle ta ut fp utan vänta och försöka få igenom sjukpenning istället.
    Om jag ringer min läkare imorgon bitti så kan jag kanske få en tid redan på eftermiddagen, de är snabba när det kommer till intyg och grejjer.

tack alla ni som svarar, det betyder jättemycket!

• Anonym

Har inte läst hela tråden så du kanske redan svarat på det.

Om du har ett jobb som är för tungt för dig som gravid och inte kan omplaceras går det ju söka havandeskapspenning. Lite sent nu kanske för att få för hela perioden, men om du skyndar med en ansökan kan du kanske få några veckor.

Jag fick beviljat pga tungt arbete i kombination med mina "speciella" besvär =foglossningar.

• Anonym

Såg nu att du redan skrivit det...sorry

• Anonym

Ett stort tack till er som skrev det om att de inte kunde ta bort min sgi under graviditetens sista månader!
    Fick besked idag att dem inte kan göra det och att det var fel skrivet i brevet jag fick hem..oavsett om detta går igenom nu eller inte så får jag iallafall behålla sgi:n, dem skulle skriva in det bland mina journaler på en gång!

Svar på tråden Nekad sjukpenning